Senaste nytt

Tjänstebilstråden

MrDollar

Medlem
Menar du rambox så är det inte det på denna.
Dock gott om plats för sånt inne i bilen.
Dock ej öl, utan coca cola, antar dom fyller samma funktion även för pilsner... :p
Har du ölhållare vid dina side steps, som också kan fyllas med is.?
Så du får kall pilsner när du kört bort all sten :D
 

Mr Planning

Medlem
En hybrid är f.ö en väldigt udda bilform må jag säga, ok om man leasar den via jobbet, men jag kan verkligen inte förstå varför man köper en sådan privat.
 

micsjo

Medlem
Just stolar är ruskigt personligt. Hänger ibland på några centimeter av dyna eller ryggstöd om de är perfekta eller inte.

Bästa någonsin i min Phaeton. Otroliga stolar. 10-12 timmar körning till alperna, kliver ur helt fräsch i kroppen.

Sämst hittils, Fiat Freemont. Sätena "dog" efter två år. Sista året var inte kul.
 

erc

Medlem
Har återlämnat min leasade enkla premiumvagnpark som bestod av en Audi Q3 Sport TDI150 Quattro samt en Audi TT Coupe TFSI180. Båda var trevliga bilar men med daglig 36-kilometerspendling samt veckovis körning på E18 mellan Karlstad och grannlandet kände jag inte riktigt att jag fick valuta för pengarna. Så - jag downsizade. I april köpte jag helt enkelt en SEAT Ibiza TSI95 Style med den mest nödvändiga utrustningen. Såhär ett kvartal senare kan jag konstatera att jag är nöjd. Den spanska Polon är relativt vuxen och beter sig som en typisk hyrbil. Saknar inget.

Det var så kul att inte längre behöva ha koll på körsträckor - så jag har lagt 1000 mil på den under några roadtrips i Europa och kan glädja mig åt en imponerande förbrukning. Under den sista trippen på 550 mil landade förbrukningen på 4,5l/100km. Den hänger med i tempot, även i alperna och i Kasselbackarna.

Nåväl - givetvis är en billig bil billig. Men den här bruksburken tillåter mig att skaffa en leksak. För dialog med ett Porsche Center för att fastställa pris på en bil som jag kan hämta i Zuffenhausen. Problemet nu är tilldelningen till den svenska marknaden.
 

Nemo

Medlem
En hybrid är f.ö en väldigt udda bilform må jag säga, ok om man leasar den via jobbet, men jag kan verkligen inte förstå varför man köper en sådan privat.
Vill du utveckla?

Jag kan se vitsen med en laddhybrid; klarar 50km-ish på el vilket kan täcka daglig jobbpendling för många, och längre resor upp till 800km på bensin (sträckor är för Kia Niro).
 

GOTBound

Medlem
En hybrid är f.ö en väldigt udda bilform må jag säga, ok om man leasar den via jobbet, men jag kan verkligen inte förstå varför man köper en sådan privat.

Vill du utveckla?

Jag kan se vitsen med en laddhybrid; klarar 50km-ish på el vilket kan täcka daglig jobbpendling för många, och längre resor upp till 800km på bensin (sträckor är för Kia Niro).

Pratar ni inte äpplen och päron nu?
Hybrid (HEV) utan laddsladd och plugg-in hybrid (PHEV) med laddsladd.

Det är ju två helt olika use case för dessa två bilar.

EK
 

Mr Planning

Medlem
Vill du utveckla?

Jag kan se vitsen med en laddhybrid; klarar 50km-ish på el vilket kan täcka daglig jobbpendling för många, och längre resor upp till 800km på bensin (sträckor är för Kia Niro).

En hybrid:

Den kostar mer
Den har sämre lastutrymme
Sämre vägegenskaper
Sämre prestanda
Sämre för miljön


Detta är i jämförelse med motsvarande/samma bil fast bensin/diesel.

Och med tanke på hur mycket mer du får betala för detta, så kan du tanka i många år innan det är lönsamt.
Har man så kort väg till jobbet så spelar bensinkostnaden ingen större roll tycker jag.

El är för den delen inte gratis heller...

Men kan man leasa en sådan så är det ju bra, det är som sagt var rent privatköp som jag inte kan förstå :)
 

Valley

Medlem
Har återlämnat min leasade enkla premiumvagnpark som bestod av en Audi Q3 Sport TDI150 Quattro samt en Audi TT Coupe TFSI180. Båda var trevliga bilar men med daglig 36-kilometerspendling samt veckovis körning på E18 mellan Karlstad och grannlandet kände jag inte riktigt att jag fick valuta för pengarna. Så - jag downsizade. I april köpte jag helt enkelt en SEAT Ibiza TSI95 Style med den mest nödvändiga utrustningen. Såhär ett kvartal senare kan jag konstatera att jag är nöjd. Den spanska Polon är relativt vuxen och beter sig som en typisk hyrbil. Saknar inget.

Det var så kul att inte längre behöva ha koll på körsträckor - så jag har lagt 1000 mil på den under några roadtrips i Europa och kan glädja mig åt en imponerande förbrukning. Under den sista trippen på 550 mil landade förbrukningen på 4,5l/100km. Den hänger med i tempot, även i alperna och i Kasselbackarna.

Nåväl - givetvis är en billig bil billig. Men den här bruksburken tillåter mig att skaffa en leksak. För dialog med ett Porsche Center för att fastställa pris på en bil som jag kan hämta i Zuffenhausen. Problemet nu är tilldelningen till den svenska marknaden.

El-Porchen?
Synd annars att Lasse Jönsson inte är kvar. Han hade ju riktigt bra kontakter när det gällde tilldelning a vissa modeller.
 
Toppen