Senaste nytt

Tips på bra restauranger i New York

Direktorn

Medlem
Har testat Strip house som jag anser världsklass. Har bokat Gallaghers nu 17 dec. ( ligger bra till då vi kommer sent till stan) rekar Striphouse varmt, har testat båda restaurangerna på Manhattan och anser dem likvärdiga.
 

RickardG

Medlem
Om man har 24 timmar i New York (jäkla SAS som lurar på en billiga resor...) och har siktet inställt på ett riktigt bra Steakhouse, vilket rekommenderar ni då? Det finns säkert många som håller hög nivå men om man är ute efter någon som är lite bättre än dom andra, någon som har koll?
Då ska du absolut till den här Argentinska restaurangen: Buenos Aires Restaurant - Argentine Cuisine - New York City

Riktigt riktigt bra kött, trevlig lokal och det finns gott om bra ställen i närheten där man kan fortsätta kvällen, inte minst The Immigrant - 50 Photos - Wine Bars - East Village - New York, NY - Reviews - Yelp
 
Last edited:

famhanssons

Medlem
Det är samma tips som jag fått från annat håll. Det negativa dom hade att säga var snorkig personal och att dom inte tog kortbetalning (annat än deras egna kort). Fast det där med snorkig personal kan nog lika gärna vara otur.
Tyvärr är det en del av Lugers image. Jag kan inte förstå att man kan få en* när man medvetet är snorkig o otrevlig mot gästerna.
 

AABack2ARN

Medlem
Har testat Strip house som jag anser världsklass. Har bokat Gallaghers nu 17 dec. ( ligger bra till då vi kommer sent till stan) rekar Striphouse varmt, har testat båda restaurangerna på Manhattan och anser dem likvärdiga.

Testade Strip House i påskas och var mycket nöjd. Möjligtvis var ljudnivån lite i högsta laget men riktigt bra kött och trevlig service (vilket tyvärr inte alltid är fallet i NYC...)
 

AABack2ARN

Medlem
Grannbordet tog in chockladkakan (lava cake?). Det räckte att se den för att bestämma sig att vi inte skulle ta in den ;) Men den verkade otroligt läcker.
 

khybner

Medlem
Förra veckan så åt jag på Atera ** i New York. En intim atmosfär där man sitter vid en hästskoformad bardisk mot köket. Maten serveras framifrån och disken försvinner bakåt. Som på många ställen av den här typen så var det en fix och hemlig meny med 10-tal rätter där valfriheten ligger i vilken dryckesmeny man föredrar. Jag valde den billiga vin-menyn, men blev snabbt avundsjuk på den alkoholfria menyn som serverades bredvid mig. Det var bartending på hög nivå med flytande kväve, droppflaskor och specialredskap. Jag kunde till slut inte hålla mig och bad att få smaka deras "Nogroni", enbärssav, peruviansk kinin och sultananektar. Det var inte långt ifrån en riktig negroni.

Mat och dryck var utmärkt, men när man sitter på det här sättet så blir det nästan oundvikligt att ens fokus hamnar på medpassagerarna istället. Det visade sig (föga förvånande) att de sex personer i min närmaste omkrets alla var vana gastronauter, två hade varit på Fäviken i år och två på Franzén.
Var på Atera i början av november och då hade de "bara" en 18-rättersmany. Bra mat om än lite experimentiell för oss. Tog det dyra vinpaketetet men blev lite besviken eftersom 7 av 10 viner var samma som det ordinarie paketet. Min fru dricker inte vin så hon ville ha vatten och cola light. Vatten gick bra att ordna men cola kunde de inte frambringa. Kul upplevelse men skulle inte gå dit igen. Bifogar en bild på vår första rätt - 3 blommor med dipp. Det var extremt viktigt att vi tog den röda blomman först blev vi tillsagda. Mycket smaklös, det var dippen som gjorde allt. Också en bild på en mycket konstig mix av kaviar och pistageglass. Smakade bra var för sig men tillsammans (?!?) Mycket trevligt dansk sommelier dock. Som vanligt i USA så hypar de europeiska viner så viner som vi normalt tycker är medel här blir "high class" där.

Under samma resa var vi också på Le Bernardin på lunch. OK upplevelse men levererade inte 3* tycker jag.
Bästa var Gotham Bar & Grill. Bra service, bra meny om man gillar klassiskt och en väldigt bar vinlista.
 

Attachments

  • Flowers.JPG
    Flowers.JPG
    52,7 KB · Visningar: 456
  • Icecream.JPG
    Icecream.JPG
    51 KB · Visningar: 467

Direktorn

Medlem
Var på Gallaghers Steakhouse igår. Har lite att jämföra med eftersom jag besökte båda Striphouserestaurangerna förra året. Gallaghers var likvärdig med dessa. Restaurangen har funnits sedan 1927. Ruskigt bra Porterhouse Steak. Granne med Novotel så det gick bra att gå emellan bara i kavajen. Restaurangen var proppfull även när vi kom kl 22. Boka bord ett måste. Dyrt ja med vår svenska skvalpvaluta tyvärr. Rekommenderas varmt.
 

Valley

Medlem
Min nya favorit på kötthimmelen. Keens Steakhouse
Keens Steakhouse . . . Since 1885
Vi blev rekommenderade av personalen på Dead Rabbit bar att gå dit. Prismässigt som en middag i Oslo. Och hur jag skall kunna äta biff någon annanstans är nu en gåta.
Bordsbokning är även här att rekommendera. Kan bli lite jobbigt att Fika i baren annars :)

Därefter ett besök på P J Clarke's (3:rd Ave-restaurangen)
P.J. Clarke’s
Inget att hänga i granen vad gäller maten. Man får se det utifrån historiens vingslag.
 
Toppen