Senaste nytt

Tips: Boka Lufthansa First med Eurobonus-poäng

palmen

Moderator
My bad..lite trött efter gungig överfart på Östersjön. Tänkte ankomstterminal men var avgång terminal 5. Kristina i Tallin sa dock att planet var 1+1 rad, inte ens 2+2 så vi inte kunde sitta ihop.
Det innebär bara blockat säte bredvid, inga problem att sitta bredvid varandra om ni vill. Annars kan man alltid boka ekonomi ;)
 

Senator

Moderator
Jag ankommer med LH 2413 till terminal 5 MUC från ARN (litet plan 1+1 rad). Jag ska vidare med Lufthansa first till ORD från Terminal 2. Blir jag då hämtad vid planet med bil?

Lär vara en CRJ i så fall med 2-2 seating i planet.
Jag trodde bara att det fanns 2 terminaler i Munchen, terminal ett och två. Var ligger Terminal 5?
https://www.munich-airport.com/airport-map-261352

My bad..lite trött efter gungig överfart på Östersjön. Tänkte ankomstterminal men var avgång terminal 5. Kristina i Tallin sa dock att planet var 1+1 rad, inte ens 2+2 så vi inte kunde sitta ihop.

Det innebär bara blockat säte bredvid, inga problem att sitta bredvid varandra om ni vill. Annars kan man alltid boka ekonomi ;)

Precis som @palmen nämner så är Lufthansa inte SAS ;) Det vill säga att ombord CRJ-900 där konfigurationen är 2-2 så sätts man ensam på varje tvåsits i Business. Inget problem att trycka ihop sig på en rad, men det är skönt med lite utrymme.

Det är inte nödvändigtvis så att en CRJ-900 parkerar utan gate en s.k. "apron position". Jag har dockat vid en vanlig gate i MUC med både denna och ERJ-190. Så bil blir det enbart om ni får "apron".
 
Både LAX och SFO är bland de svåraste destinationer att hitta First till med Lufthansa på en eurobonus-bokning. Det är väldigt sällsynt att det släpps två platser till någon av dessa destinationer, och om det skulle släppas så görs det troligtvis bara någon dag innan avresa.
Lufthansa flyger inte till Las Vegas så dit kommer du inte i First med dom.

Ska du vara borta 2-4 veckor kan du dessutom bara boka First på utresan som bäst då Lufthansa tidigast släpper First 2 veckor innan avresa till Eurobonus.

Har runt 200k eurobonus poäng vad samt voucher, vad rekommenderar du istället om jag vill åka till de destinationerna och vara borta 3-4v?
Tack för hjälpen :)
 

Senator

Moderator
Har runt 200k eurobonus poäng vad samt voucher, vad rekommenderar du istället om jag vill åka till de destinationerna och vara borta 3-4v?
Tack för hjälpen :)

Ja du, första är att du kommer bara kunna hoppas på att få åka Lufthansa First på utresan. Det av anledningen att a) Lufthansa bara släpper platser 14 dagar innan och b) EuroBonus inte tillåter ändringar efter avresa. Alternativet är att boka två enkla som då kostar 120% av en t/r.

Jag skulle boka Business om du hittar nära datum du vill åka. Sen bevaka om Lufthansa släppar nära avgång.

Ett annat alternativ är att boka Lufthansa business till destinationer där sannolikheten är större om vi tittar på erfarenhet. JFK/EWR, ORD, BOS har väl bäst track record. IAH (Houston) är rutten längst väst som Lufthansa flyger utöver SFO/LAX med First. DEN/SEA/YVR får klara sig utan. Dock är det svårt att hitta bonusplatser med United överlag, och jättesvårt att hitta Domestic First. Jag flög senast tisdag EWR-SFO i First och det var 8t gate to gate med förseningar. Ingen kul att kliva av Lufthansa F för att sitta sen i åtta timmar i ekonomi.

Tyvärr flyger inte Lufthansa med First till Kanada längre: YUL, YYZ, YYC och YVR. Enklare att hitta bonusplatser med Air Canada i Business. Jag vet inte om någon har fått till att lägga rutten via MEX och sen upp till LAX/SFO med United.
 

Felix

Medlem
Hej! Försöker boka min första Lufthansa First (Köpenhamn-Munchen-Mexico City 7 mars, två personer) och har hittat tillgänglighet både på United och Expertflyer, men tyvärr så har Tallin ingen tillgänglighet. Nån som har erfarenhet om dessa kommer till Eurobonus senare och hur ofta kan man ringa till Tallin utan att bli för tjatig?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

squeezen

Medlem
Hej! Försöker boka min första Lufthansa First (Munchen-Mexico City 7 mars, två personer) och har hittat tillgänglighet både på United och Expertflyer, men tyvärr så har Tallin ingen tillgänglighet. Nån som har erfarenhet om dessa kommer till Eurobonus senare och hur ofta kan man ringa till Tallin utan att bli för tjatig?
Senare tid släppts sent till Eurobonus. 48h innan har jag sett folk här rapportera om. Ring varje dag är mitt tips. Dock inte flera gånger varje dag då biljetter släpp midnatt så antingen finns de direkt eller inte alls så att säga.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

ELOS

Medlem
Lufthansa har släppt first redan nu i sitt eget miles and more program så högst sannolikt kommer de släppas 1-2 dagar till SAS. Tyvärr är bu SAS Eurobonus lite av sista ragget på dansen kl 3 på natten. Varför vet jag inte , kanske betalar SAS för dåligt till LH för dessa platser?

obs! Finns även platser i first 6/3
 

palmen

Moderator
Hej! Försöker boka min första Lufthansa First (Köpenhamn-Munchen-Mexico City 7 mars, två personer) och har hittat tillgänglighet både på United och Expertflyer, men tyvärr så har Tallin ingen tillgänglighet. Nån som har erfarenhet om dessa kommer till Eurobonus senare och hur ofta kan man ringa till Tallin utan att bli för tjatig?
Finns en lång tråd om detta.
https://www.businessclass.se/forum/threads/har-lufthansa-infört-starnet-blocking-mot-sas.98229/

Senaste månader har Lufthansa varit väldigt restriktiva och ofta har biljetter i First enbart släppts sista dagarna innan avresa.

Ring en gång om dagen och fråga, tyvärr säger inte infon på United och Expertflyer något om eurobonuspoäng tillgänglighet för Lufthansa First. Men högst troligt om det är tomt där har inte eurobonus platser, om det finns på ovan nämnda kan det finnas men ingen garanti.
 

davaer

Ny medlem
Verkar tyvärr vara extremt svårt att boka Lufthansa first.
Försökte boka en tripp till L-A under 3 veckor med närsomhelst resedatum, Men när man väl kom fram till Tallin efter sisådär 45min-1.5tim så fick man beskedet att det inte var tillgängligt trots man hittat tillgänglighet.
Fick tillslut tag på Oslo-Munchen-San Fransisco-LA med longflighten i first och Swiss Business hem för 76k poäng inkl vocher med avresa dagen efter så det var bara att sticka hem o packa väskan o dra iväg.
Känns som det kommer bli svårare och svårare att få tag på first biljetter :(
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen