Senaste nytt

Tidsbegränsad USA-flytt (~1 år)

flybob

Medlem
Jag tänker nu använda mig av all BCs samlade kunskap för att förbereda mig och kunna ta ett så informerat beslut som möjligt (om/när det blir aktuellt).

Fick i fredags frågan (väldigt löst ställd, ej något konkret ännu) om jag kunde tänka mig att flytta till USA i runt 1 år för kompetensbreddning (USA - > Europa). Vet inte var, men troligtvis Illinois (Chicago), Wisconsin (Milwaukee), eller Texas (Dallas/Houston). Skulle dock, gärna bosätta mig på någon av kusterna (kanske kan vara ett krav?). Detta är hursomhelst ett senare problem.

Jag har försökt hitta info om vad man bör tänka på, men utan större framgång.

Antar att jag kommer få ett H1-visa, men hur fungerar det för min sambo? Skulle hon kunna arbeta under denna tid om hon säger upp sig i Sverige?
Några speciella ersättningar man bör begära? Betald magasinering av möblemang samt sambos flygresa kommer jag på på rak arm.

Antar att några här gjort liknande resor (kanske inte just USA), och alla tips uppskattas!

Skall väl tillägga att jag inte är en "Åh, USA är fantastiskt, bara-vi-flyttar-så-kommer-vi-leva-som-i-"Vänner""-människa, så jag ser det inte som en stor ära som jag gärna finansierar själv! Däremot så skulle det kunna vara en riktigt rolig utmaning och en nyttig erfarenhet.

Tack på förhand.
 
Last edited:

Senator

Moderator
Hej,

Det här är en djungel av olika visum och saker att tänka på. Eftersom jag inte vet vem din arbetsgivare är eller vilken storlek bolaget har är det svårt för mig att ge 100% konkreta råd.

Eftersom detta troligtvis räknas som en "Intra-company transfer" kommer du inte få ett H1-B, men troligtvis L1-B. Det är en fördel då dagens kvot av H1-B är 65 000 per år, och dessa är i värsta fall borta två dagar in i det nya fiskala året (typ 3:e oktober varje år). Det ligger ett framröstat förslag från Senaten som Representanthuset skall ta ställning till under hösten som utökar detta som en del av en större immigrationsreform. Men som man säger i USA: "Don't hold your breath".

Här kan du läsa lite mer om olika former av arbetsvisum i USA:
USCIS - Temporary Workers

En annan stora fördel med ett L1-B är att make/maka kan ansöka om arbetstillstånd. Då "sambo" inom amerikansk lag ofta räknas som "Common Law Marriage", vet jag inte hur USCIS räknar detta från ett immigrationsperspektiv då alla delstater reglerar detta olika. Om ni skriver ut er från Sverige, och skrivs in i en amerikansk delstat hade jag kollat definitionen av samboförhållande i just denna delstat. Det finns massor av udda delstatslagar kvar. Nyligen fick jag veta att i delstaten Rhode Island så räknas det om det bor 4 ogifta vuxna kvinnor som är folkbokförda på samma adress som ett horhus (brothel) per definition och att i Texas är man "gifta" per "Common Law Rules" om man är folkbokförda (man och kvinna) på samma adress i mer än 6mnd. Massor av udda lagar och regler man kan råka ut för.

När det gäller alla andra villkor hade jag först tagit reda på vad din nuvarande arbetsgivare erbjuder som "Relocation Package". Detta är normalt hyfsat standard om bolaget är av en vissa storlek, eller som har man en matris av optioner man kan välja. Mindre företag skräddarsyr kanske ett upplägg.

Om uppdraget/vistelsen är som du beskriver; under ett år hade jag funderat väldigt länge på hur mycket logistik man vill dra igång för så pass kort tid.

Kolla första vad dom erbjuder, sen återkom med frågor när det är mer konkret.
 

flybob

Medlem
Hej,

Det här är en djungel av olika visum och saker att tänka på. Eftersom jag inte vet vem din arbetsgivare är eller vilken storlek bolaget har är det svårt för mig att ge 100% konkreta råd.

Eftersom detta troligtvis räknas som en "Intra-company transfer" kommer du inte få ett H1-B, men troligtvis L1-B. Det är en fördel då dagens kvot av H1-B är 65 000 per år, och dessa är i värsta fall borta två dagar in i det nya fiskala året (typ 3:e oktober varje år). Det ligger ett framröstat förslag från Senaten som Representanthuset skall ta ställning till under hösten som utökar detta som en del av en större immigrationsreform. Men som man säger i USA: "Don't hold your breath".

Här kan du läsa lite mer om olika former av arbetsvisum i USA:
USCIS - Temporary Workers

En annan stora fördel med ett L1-B är att make/maka kan ansöka om arbetstillstånd. Då "sambo" inom amerikansk lag ofta räknas som "Common Law Marriage", vet jag inte hur USCIS räknar detta från ett immigrationsperspektiv då alla delstater reglerar detta olika. Om ni skriver ut er från Sverige, och skrivs in i en amerikansk delstat hade jag kollat definitionen av samboförhållande i just denna delstat. Det finns massor av udda delstatslagar kvar. Nyligen fick jag veta att i delstaten Rhode Island så räknas det om det bor 4 ogifta vuxna kvinnor som är folkbokförda på samma adress som ett horhus (brothel) per definition och att i Texas är man "gifta" per "Common Law Rules" om man är folkbokförda (man och kvinna) på samma adress i mer än 6mnd. Massor av udda lagar och regler man kan råka ut för.

När det gäller alla andra villkor hade jag först tagit reda på vad din nuvarande arbetsgivare erbjuder som "Relocation Package". Detta är normalt hyfsat standard om bolaget är av en vissa storlek, eller som har man en matris av optioner man kan välja. Mindre företag skräddarsyr kanske ett upplägg.

Om uppdraget/vistelsen är som du beskriver; under ett år hade jag funderat väldigt länge på hur mycket logistik man vill dra igång för så pass kort tid.

Kolla första vad dom erbjuder, sen återkom med frågor när det är mer konkret.

Tack så mycket för svar.
Angående visum så är jag inte så orolig, men som du säger så blir det nog ett L1-B snarare än H1-B. Det är jag övertygad om att företaget reder ut dock.
Delstatslagar är ett bra tips att kolla upp, tack!

Iom att det enbart handlar om ett år så lär vi inte ta med annat än kläder. Resten får magasineras under tiden.
 

Nemo

Medlem
Då ni stannar relativt kort tid utomlands behöver ni inte heller utlandsskriva er hos svenska folkbokföringen/Skatteverket. Tror inte heller att USA har samma automatiska överföring av uppgifter som de nordiska länderna, så troligen kan ni ändå vara folkbokförda i USA om det skulle behövas. Om ni utlandsskriver er är det en hel byråkrati som måste tröskas igenom när ni kommer hem, vilket kan vara skönt att slippa. Som utlandsskriven är det svårt, om ens möjligt, att öppna telefonabonnemang etc och när man kommer tillbaka är det mycket sånt man måste göra.

EDIT: Länkar
http://www.skatteverket.se/privat/f...yttautomlands.4.18e1b10334ebe8bc80001591.html
http://www.skatteverket.se/privat/f...eochutomlands.4.18e1b10334ebe8bc80002966.html
 
Last edited:

Svenska73

Medlem
Jag jobbar inom Mobility. Det som är viktigt för dig att förhandla fram är: magasinering av bohag (många bolag betalar för att flytta bohag men inte att magasinera) samt om du inte bor i Stockholm att bolaget betalar era boendekostnader i Sverige om ni inte lyckas hyra ut er bostad.
 

peterock

Medlem
Här kommer lite mer information;

De olika visumsorterna beror på vilken position du kommer att ha.

Gällande sambon, hon måste hitta ett jobb i USA vars arbetsgivaren kan sponsra hennes visum. Eftersom ni inte är gift(?) kan hon inte vara din dependent på det visum som du får. Om ni gifter er så kan hon få ett så kallat dependent visum, och efter ett antal månader (tror 3) kan hon ansöka för arbetstillstånd.

Flytt/relo tjänster du bör fråga efter är;
I Sverige
Flytt (mindre flygfrakt för snabb leverans. För kläder, mm)
Magasin, om ni hyr ut omöblerat. Bostadsbristens Stockholm gör att det inte är svårt att hyra ut.
Kultur och Language training. Både för dig och din sambo.

I USA
Home Search, hjälp att hitta bostad
Settling in, Allt för en smidig start, bankkonto och andra registreringar.

Sist men inte minst, ni gillar att flyga, förhandla in många hemresor i kontraktet.

Vill ni ha mer info eller hjälp så har ni ett PM att svara på.

Lycka till!
 

flybob

Medlem
Då ni stannar relativt kort tid utomlands behöver ni inte heller utlandsskriva er hos svenska folkbokföringen/Skatteverket. Tror inte heller att USA har samma automatiska överföring av uppgifter som de nordiska länderna, så troligen kan ni ändå vara folkbokförda i USA om det skulle behövas. Om ni utlandsskriver er är det en hel byråkrati som måste tröskas igenom när ni kommer hem, vilket kan vara skönt att slippa. Som utlandsskriven är det svårt, om ens möjligt, att öppna telefonabonnemang etc och när man kommer tillbaka är det mycket sånt man måste göra.

EDIT: Länkar
Flytta utomlands | Skatteverket [NS4 version]
Bo i flera länder | Skatteverket [NS4 version]

Tackar för dessa länkar!

Jag jobbar inom Mobility. Det som är viktigt för dig att förhandla fram är: magasinering av bohag (många bolag betalar för att flytta bohag men inte att magasinera) samt om du inte bor i Stockholm att bolaget betalar era boendekostnader i Sverige om ni inte lyckas hyra ut er bostad.

Så rent ekonomiskt så är det mer fördelaktigt att flytta bohaget än att magasinera? Låter vansinnigt. Säljer nog lägenheten vid flytt.

Här kommer lite mer information;

De olika visumsorterna beror på vilken position du kommer att ha.

Gällande sambon, hon måste hitta ett jobb i USA vars arbetsgivaren kan sponsra hennes visum. Eftersom ni inte är gift(?) kan hon inte vara din dependent på det visum som du får. Om ni gifter er så kan hon få ett så kallat dependent visum, och efter ett antal månader (tror 3) kan hon ansöka för arbetstillstånd.

Flytt/relo tjänster du bör fråga efter är;
I Sverige
Flytt (mindre flygfrakt för snabb leverans. För kläder, mm)
Magasin, om ni hyr ut omöblerat. Bostadsbristens Stockholm gör att det inte är svårt att hyra ut.
Kultur och Language training. Både för dig och din sambo.

I USA
Home Search, hjälp att hitta bostad
Settling in, Allt för en smidig start, bankkonto och andra registreringar.

Sist men inte minst, ni gillar att flyga, förhandla in många hemresor i kontraktet.

Vill ni ha mer info eller hjälp så har ni ett PM att svara på.

Lycka till!

Om jag behöver ditt företags tjänster så hör jag givetvis av mig. Tack.
 

Henrik_B

Medlem
Lyfter denna något äldre tråd. En tillfällig utflyttning under 1-3 år till Silicon Valley kan snart bli aktuell. Är det någon som har info angående skolgång? Våra två barn kommer att vara i ungefärliga mellanstadieåldrar vid tiden. Kan någon rekommendera en bra skola för dem under vår vistelse?

Är säker på att flertalet här har genomgått samma sak och är intresserad av era erfarenheter!
 

RonnieK

Medlem
Jag gjorde ganska nyligen en relokering till Los Angeles tillsammans med min fru. Kan tyvärr inte hjälpa till angående skolgång men kanske med andra frågor.
 

JohnR

Medlem
Jag bor i Minnesota här är grundskolan gratis (även för utlänningar), men kvaliten varierar så det gäller att bosätta sig i rätt school district.

Beroende på var ni kommer bo kanske ni bör förhandla in privat skola i paketet.
 
Toppen