Senaste nytt

The Life of the Traveling Salesman

Senator

Moderator
En fortsättning på onsdag 28:e februari

Rutten mellan New York och Toronto har jag åkt frekvent senaste året. Mellan april 2017 och februari 2018 har jag varit i Toronto 6 gånger. Jag gillar åka dit och har min favoritkund och affärspartner där. Nästan alla resor har jag åkt till New York förre, efter eller båda.

La Guardia däremot har jag en hat-kärleksrelation till. Nära stan, fantastiska vyer vid landning, men hemska faciliteter, väldigt ofta förseningar och trots nära till stan är det dålig kommunikation till Manhattan.

Jag väljer nästan alltid gångplats när jag flyger, men inte när jag skall åka till/från LGA. Där sitter jag gärna vid fönstret för att ha utsikt över Manhattan och Hudson River.

Utresan till Toronto – Pearson var händelselös med ett undantag. IFE och Wifi funkade inte, det blev informerat om innan avresa.

Som vanligt finns det något för flygbranschens Kung av Konsekvent Inkonsekvensism aka. SAS att lära. Samma som Singapore gick Air Canada runt och delade ut kompensation proaktivt. I detta fall en voucher som jag kan använda online. Det visar sig att den är värt 10% av nästa resa köpt på Aircanada.com inom ett år. Lyssna och lär SAS, svårare är det inte. ”Take the bull by the horn” och lös problemet på plats så sparar ni tid, pengar samt höjer kundupplevelsen.

En annan positiv överraskning var att det serverades en riktigt bra frukost. Mina eftermiddagsflighter med Air Canada till New York har varit en lång gäsp på matfronten, men inte denna dagen. En riktig frukost serverades på denna 1:20 långa flight. Och varje flight som är i tid till/från LGA applåderar jag.

Inflygning över Lake Ontario, över stan innan vi svänger mot Pearson. Fina vyer från min fönsterplats 1F.

Photo 2018-02-28, 14 45 51.jpg


Photo 2018-02-28, 14 46 05.jpg


Efter landning kliver jag av som första passagerare, och sätter upp mitt vanliga ”ensam på resa, flygplatstempo” mot den kanadensiska gränskontrollen. Det är exakt 0 rymdvarelser, skandinaver, kanadensare och amerikanare före mig i kontrollen. Så det tar under fem minuter att ta mig in i Kanada och ut genom tullen. Klockan är knappt 09.00 på morgonen, så jag tänker testa flygplatståget i Toronto något jag inte har gjort tidigare.

Jag följer skyltarna mot tåget från Terminal 1. Läsförmågan är inte den bästa och plötsligen befinner jag mig på deras AirTrain mot Terminal 3. Då är det bara att börja om, åka tillbaka till Terminal 1 sedan gå rätt till Union Pearson (UP) Express. Missar nästa tåg med 15 sekunder, men det är klantarslet Senator som hade skapat själv. :oops:

Jag måste säga att tåget till Union är grymt. Med snabbt wifi ombord kan jag jobba, och det tar 25min till Union. Från Union tar det 10min att promenera till Hilton Downtown Toronto. Där är mitt rum redo (ingen uppgradering då det är fullt) men jag sätter mig direkt att jobba. Klockan är 10.00 (16.00 hemma) och jag kan ta några telefonsamtal.

Jobb, gym, lunch sedan redo för möte kl. 14.30. Det är gäsp för er, bra möte för mig. Kl. 18.00 tar vi en tidig middag som avslutas 19.30. Jag promenerar tillbaka till Hilton på en halvtimma. Det känns skönt. ”Lights out” klockan 20.30, jag försöker kolla hockey men jag är slut. God natt..
 

Brandten

Medlem
ÄLSKAR dina timestamps i tråden! Kan man använda Freys annars? Vad jobbar du med? Vilken grupp platsar man i? :) Är du nöjd med HP Elitebook'en?
 

Senator

Moderator
Grym läsning! Vill du hinta lite om vad det är du jobbar med som gör att du behöver (om det behövs, kanske är frivilligt) resa runt så mycket?

Förenklat är jag egenföretagare/konsult sedan 2010 med målsättning att aldrig vara anställt igen. Tar på mig långa interimsuppdrag inom management, sales, marknad. Mina kunder ersätter mig för ekonomiklass, jag åker alltid business eller när #detgårbranu unnar jag mig First ibland :)

ÄLSKAR dina timestamps i tråden! Kan man använda Freys annars? Vad jobbar du med? Vilken grupp platsar man i? :) Är du nöjd med HP Elitebook'en?

Tack
Ja, du kan boka Freys när som helst. Jag var konsult på ett bolag i stan tidigare som använde Freys att åka till/från Arlanda. Freys kör också åt Emirates Business och First. Jag tror det kostar i snitt 2-2,5x taxi
Se ovan
Var känner du att du platsar in? (Segmenteringsmodellen är inte nödvändigtvis komplett) :)
Sjukt nöjd med min EliteBook. Efter 3 år med Lenovo var det skönt att återgå till HP
 

henke12

Medlem
Tack för fin rapport!

Har du testat Porter som flyger till Billy Bishop?
Maken till trevlig service och smidig transport in till stan har jag aldrig varit med om :)
 

Senator

Moderator
Tack för fin rapport!

Har du testat Porter som flyger till Billy Bishop?
Maken till trevlig service och smidig transport in till stan har jag aldrig varit med om :)

Nej, jag har funderat på det. Dock är mina biljetter som oftas genomgående med stop-over (längre än 24t) eller en längre lay-over (kortare än 24t) så jag köper sällan bara rutten New York - Toronto.
 

mha321

Medlem
Nej, jag har funderat på det. Dock är mina biljetter som oftas genomgående med stop-over (längre än 24t) eller en längre lay-over (kortare än 24t) så jag köper sällan bara rutten New York - Toronto.
Air Canada flyget också på Billy bishop. Har gjort det några gånger och har gått bra med genomgående biljett. Dock flyger de endast på Montreal, men om den passar in i rutten då är det trevligt. Kort (enstaka minut) båt tur och sedan promenad är en väldigt smidig placering...
 

Senator

Moderator
Torsdag 1:e mars

04.00, är det tidigt? Nja, inte om man har somnat 20.30. Under dessa snabba resor till USA/Kanada försöker jag inte rulla över på EST/EDT men håller mig någonstans mellan vår tidzon och EST/EDT. Gör det enklare när jag åker hem.

”Same procedure as yesterday, Mr. Senator”? Absolut, skjorta skall strykas, sambo check-in är prio 1, sen läsa nyheter. Denna morgon hinner jag ett träningspass med start 04.45, svara email. Hänger på låset till frukost 06.30 innan jag har telco 07.00 – 08.00. 08.15 rullar jag kabinväskan ner till repan, checkar ut. Har kollat att konferensen jag skall på är på ett hotell som ligger under 10min borta, och rullar dit med Tumi på släp. Lämnar trotjänaren Tumi hos Belly Boy. Känns tryggt innan jag går och registrerar mig för dagen.

Jag har varit på samma konferens för USA, Asien, Europa och detta är den första för Kanada. För mig handlar affärsresor om just detta: vad är likheter och skillnader mellan olika världsdelar inom mitt fält? Mina kunder dyker upp precis i rätt tid, men är lite stressade. Vi hade bokat detta i november, men samma dag klockan 18.00 skall de ut i elden: nämligen en Quarterly Business Review (QBR) med den globala chefen. Jag vet inte hur många av er har jobbat i stora, framförallt amerikanska börsnoterade bolag, men QBRs = panik. Det produceras i alla fall 10 version av 35 PPT bilder innan man är nöjda. Mitt gäng hade jobbat till 01.30, och behövde lämna tidigt, runt 14.00. ”Ja ha” säger jag, njut medan ni kan.

Eventet är intressant för mig, men ”snooze fest” för er så vi hoppar fram till 14.30. Alla andra behöver gå, och jag ser min möjlighet att undvika 20.40 flighten tillbaka till LGA (tur visar det sig senare). Jag lämnar konferenshotellet och promenerar 10min till Union Station. Hinner med 30sek till nästa tåg, men det är ”sill i tunnan” och jag får stå hela vägen till flygplatsen. Men, perfekt att ringa hemma och kolla läget med sambon.

Toronto – Pearson Terminal 1 är ganska stort. Terminalen är indelat i 3 distinkta delar: inrikes, utrikes, samt trans-border mao flighter till USA. Som tidigare känt finns det ett avtal mellan USA och Kanada där den amerikanska immigrations- och tull-filter är på kanadensiska flygplatser. På Toronto finns detta på Terminal 1 som Air Canada och United använder och Terminal 3 där American, Delta, WestJet och andra bolag som flyger till USA.

Jag går mot Transborder och väljer en hederlig Human-to-Human (H2H) inchecking. Frågar om tidigare flighter, och det finns en handfull. Hon frågar om jag vill boka om, det kan fixas direkt med jag säger att jag gärna fixar det efter US CBP.

Det är en bra tid på dygnet, Fast Track tar 3-4min och sedan är det dags att lämna all information i passautomaten… igen.. Detta var mitt 40:e USA stämpel sedan september 2014. Allt som allt tar detta under fem minuter. Ni läser rätt: incheckning, säkerhetskontroll samt immigration och tullfilter till USA på ca 10min.

Jag hittar första och bästa transitdesk som är precis innanför, och jag får en stand-by på nästa flight. ”När är denna” frågar jag? ”Boarding nu, så du får ditt boardingkort vid gaten”. Toppen säger jag. Vid gaten är jag bland de sista och agenten printar boardingkort och skannar detta. Jag tackar, och börjar gå tills jag tittar på mitt boardingkort: plats 24C. ”Have I been downgraded”? Han beklagar sig, transferagenten hade bokat mig bak, men det fixar han direkt. Ordningen återställt och åter på plats 1F.

Hör och häpna, flighten är nu AC720 som avgår 17.15 och jag skulle ha åkt med AC728 20.40. Sparar lite tid, något som känns skönt. Tur är det då AC728 blir till slut 2t sen och landar 00.20. Mycket nöjd jag inte var med på den. Vi åker i tid, och landar i tid.

Photo 2018-03-01, 23 41 09.jpg


Förra året åkte jag 7 segment på Air Canada, 15 på American och 10 på United inom Nordamerika. Alla United flighter är Business/First kabinen full. 90% av alla American är fulla. 1 av 7 segment på Air Canada har varit fullt, och rutten YYZ-LGA-YYZ är som en Shuttle Service med ca en avgång i timmen. Jag undrar på om AC har sämre uppgraderingsvillkor? I alla fall, en snabb och bra flight till LGA. Jag sitter dock på fel sida, och vi tar en lite annorlunda rutt in. Min favoritrutt är när man följer Hudson River, kommer in över Manhattan, vänder vid Staten Island, följer sen East River mot Brooklyn innan man sveper över Flushing Meadows och vänder till Bana 31 vid Citi Field/Arthur Ashe Stadium. Då vill man gärna sitta på fönsterplats A och ha vyerna både så man kan titta ner på Manhattan, men också få East Side upp till Empire State.

AC720 tog en snarlik rutt, men denna gång helt ut till Long Island, sedan snett ner mot Jersey Shores innan vi vände upp mot Frihetsgudinnan, East River och rakt in mot Bana 4. Tyvärr satt jag på 1F och hela spektaklet gick mig förbi.

18cecd29b4d551806a9333f0d1eca922.png


LGA är som sagt en byggarbetsplats. Att använda Uber är rätt bökigt då man måste åka med buss till en remote parking, så jag kör åter mitt vanliga ”ensam på resa, flygplatstempo” mot Yellow Cabs vid Terminal B. Jag vet att det kan vara mycket folk där, så jag lägger in Turbon och ökar takten.

Det tar 5min att få en taxi, och klockan är ca 18.30 och därmed går det hyfsat snabbt in Manhattan. Dagens destination är The Renwick på 40th. Det tar 35min.

Jag möts av en mycket trevlig herre i receptionen. Han gör sitt bästa för att hitta ett bra rum då de är fullbokade. ”Only one night Mr. Senator”? Yepp säger jag, ”heading home tomorrow”. ”I hope you are not flying”? Jag känner direkt ett adrenalinpåslag. “What do you mean”? “Sorry to say Mr. Senator, but we have a massive storm inbound and the airports are likely to close tomorrow”. (Not från redaktionen: vi väljer att stryka ett antal meningar från nästa 2min dialog).

Jag går upp på rummet, droppar väskan och går till baren på ”The Bedford” som är en del av hotellet. Trots mina ”evil eyes” är det ingen som direkt lämnar sina platser. Bartendern frågar vad jag vill ha: ”Manhattan, of course”. Efter en kvart tröttnar ett par på dejt av att jag stirrar hätskt på dom, och lämnar sina platser. Kl är nu 19.30 och jag är vrålhungrig. Sätter mig och jobbar, samt börjar kolla flygläget. Nervöst ser jag att Lufthansa har ställt in JFK-MUC, EWR-MUC, EWR-DUS, EWR-FRA, men inte min JFK-FRA. Kanske har jag tur i alla fall?

21.00 känner jag för en Hasta Mañana. Jag har ett telefonmöte 07.00 – 08.00, sedan möte 09.00 – 10.30 och affärslunch 11.45 – 13.00 innan jag skall flyga 15.50. Lite visste jag när jag släckte lampan att nästa dag skulle bli en av dom tråkigaste resdagar i mitt liv….
 

jth

Medlem
Kul rapport, det är ett tufft liv att vara "on the road", helt klart! ;)
Kan hålla med om LGA helt och hållet, använder den ibland för inrikesflyg i USA. Fina vyer vid start/landning, ganska hanterbar storlek på flygplatsen och nära Manhattan men dåliga anslutningar och slitna terminaler...
 
Toppen