Senaste nytt

The Life of the Traveling Salesman

Senator

Moderator
Chapter II - The World is a Small Place

Det är fortfarande tisdag och arbetsdagen är inte slut. Vi har landat i tid på JFK, transfer till Manhattan har gått snabbt. Jag väljer att promenera från Subwaystationen på 53rd och Lex. Jag har valt att bo på Hilton Grand Central f.d. Hilton Manhattan East. Det är ett gammalt Crowne Plaza hotell som ligger i korsningen 42nd och 2nd. Jag har bott där två gånger tidigare, inget märkvärdigt men väljer detta hotell då jag har en avresa från LGA kl 07.00 och en middag i närheten.

Fick en trevlig uppgradering och bilderna kan ni se här:
Posta din utsikt! (Hotell) | Sida 245 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Men... den roligaste delen av hela denna resan är hur liten världen är. Jag väljer som sagt att promenera, och på väg ner till hotellet kliver jag in i en affär för att titta på en grej. Jag uppskattar att jag är där i 2min. Det är detta val som påminner mig hur liten världen är och hur karma funkar :)

När jag kliver på hotellet, ser jag en man i min ålder vid incheckningen. "Men vänta nu", säger min inre röst, "är inte det Thomas"? Världen är liten: där står en f.d. dansk kollega som jag jobbade med runt 2002-2004. Han har gjort en bra karriär och är idag Vice President med tjänstgöring i en global roll på Fortune 50 bolag i Silicon Valley. Vi har hälsat när jag har varit där. Men att springa på honom på ett hotell i New York trodde jag inte :D Vi bestämde direkt att vi skall ses senare i veckan. Båda hade planer samma kväll och jag skall resa nästa morgon.

Jag vet inte hur ni har det, men Oxford Street i London är där jag träffar de jag känner. Lärare, gamla klasskamrater eller gamla kollegor. Genom åren har jag träffat två lärare från skolan i Norge, två gamla klasskamrater från Norge, samt två engelska kollegor. Allt inom 100m radie från Oxford Circus. Jag tycker detta är så sjukt fascinerande, och att det skulle ske i NYC är coolt.

Jag går några kvarter bort på middag, och ser till att jag är tillbaka till 21.00. Jag skall upp 04.30..
 

squeezen

Medlem
Ja, själv kan man bara önska man tillhört din kategori. Road warrior economy har man väl varir.

Du behöver ju knappast oroa dig att tjäna enough points iaf på ett år med den typen resmönster. Skönt. Förstår du valt miles & more!

Kul med denna typ av insight. Tack
 

Canadien

Medlem
Det finns dock baksidor, La Guardia tidigt på morgonen innan (den kassa) loungen öppnat är ingen kul start på dagen :) Nu öppnar väl Maple leaf kl 5 nuförtiden så med avgång 7 är det väl OK. Landside dock så man kan inte hänga där för länge.
 

Senator

Moderator
Det finns dock baksidor, La Guardia tidigt på morgonen innan (den kassa) loungen öppnat är ingen kul start på dagen :) Nu öppnar väl Maple leaf kl 5 nuförtiden så med avgång 7 är det väl OK. Landside dock så man kan inte hänga där för länge.

Många... men det återkommer jag till snart. Och, upptäckte att det finns ett skäl att åka till LGA tidigt för en frukost. Mer om detta kommer också.. :)

#cliffhanger
 

mha321

Medlem
Det finns dock baksidor, La Guardia tidigt på morgonen innan (den kassa) loungen öppnat är ingen kul start på dagen :) Nu öppnar väl Maple leaf kl 5 nuförtiden så med avgång 7 är det väl OK. Landside dock så man kan inte hänga där för länge.
Avgång klockan 7 är en stark baksida oberoende av var i världen man är.
Många... men det återkommer jag till snart. Och, upptäckte att det finns ett skäl att åka till LGA tidigt för en frukost. Mer om detta kommer också.. :)

#cliffhanger
Vad är oddsen på centurion? :p
 

Senator

Moderator
Onsdag 28:e februari

Klockan är 04.00, men jag vaknar av mig själv. Hade ställt klockan på 04.30, men jag kliver upp och kollar telefonen direkt. Med en höggravid sambo hemma är prio 1 att kolla att hon och Mini-Senator är ok. Inga meddelanden och ett snabbt WhatsApp meddelande får jag en tumme upp och ”puss”. Bra start på dagen! Har inte så bråttom eftersom jag vaknade så pass tidigt, så jag svarar på några mail i telefonen och går genom den vanliga mediakollen i den prioriterade ordning:

1. ESPN.com (jag vet, helt sjukt. Men 19 år efter jag lämnade USA är detta etta på listan och det driver min sambo till vansinne)

2. CNN.com (US Edition) – ett måste för att se vad Trump har sagt under kvällen/natten

3. Businessclass i TapaTalk – vem/var/hur/när

4. DN.se – bara rubriker

5. Aftenposten.no – bara rubriker

6. Facebook – hålla koll att jag inte missar en viktig födelsedag

7. Instagram – finns det några roliga videor av hundar, katter eller dumma människor?

Ingen får mer än 1min nu, jag skall åka till LGA om ett tag så jag kan läsa på mer då (jag kör Telias ”Semestervecka” tjänst som jag tycker är grym). Stryker en skjorta (en del av min morgonrutin när jag reser i tjänsten), borstar tänderna och går ner till receptionen och säger hej då. Bokar en Uber medan jag väntar. Bilen kommer på 4min, och vi åker 05.50 från Hilton mot LGA (flighten var 07.30, inte 07.00).

Trevlig kille som kör, som tar en lite ovanlig rutt som ni kan se på kartan. Han väljer inte Midtown Tunnel, men kör FDR hela vägen upp till Harlem, över Randells and Wards Island och över RFK bron. Fantastisk vacker morgon med solen på väg upp, tyvärr missade jag ta fram kameran för detta.

Capture.JPG


19min tar det till LGA Terminal B aka. ”The Construction Zone”. Men bra blir det nog när det är klart. Kör en ”old school check-in” och faktisk talar med en människa så tidigt på morgonen. Får mitt boardingkort och hänvisas till Air Canada Maple Leaf Loungen. Där har jag varit innan, så det tänker jag strunta i då jag har ett annat mål(tid) för dagen. Efter tips från coachen, mao en anställd tar jag rulltrappan upp till samma våning som loungen och går en hemsk korridor till andra sidan av Terminal B. Jag passerar ett antal kontor: US CBP, NYNJ Transit, akronym på akronym innan jag kommer till min destination efter ca 4-5min: AMEX Centurion.

Min vapendragare @sembl har varit bussig och låtit mig få ett extrakort av honom så jag kan besöka Pontus och Centurion i USA. Detta är mitt första besök på LGA, och ni kan slänga er i väggen United och Air Canada, detta är bra!

Jag har lite bilder här:
BusinessClass.se Loungen 2018 | Sida 43 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Bra service, riktig trevlig mat och jag inser att ett eftermiddagsbesök eller kvällsbesök inte skulle vara bra för min lever. Baren har bra grejer! Jag intar min frukost, en dubbel espresso samt tar fram datorn för att svara på lite mail.

Jag har bara 30min innan jag skall traska tillbaka via den hemska korridoren till security. Jag har åkt Air Canada från EWR, BOS och LGA och jag måste säga att bolaget har dragit nitlotten gällande vilka gater de har. På LGA leasar Air Canada 3 gater: A1, A6 och A7. Helt enkelt gammalt och sunkigt, och man vill inte hänga här mer än nödvändigt. Det finns ett vattenhål för 7 gater, en kiosk och en Tax Free. Även skoputsaren har valt att lämna. Det är bara Air Canada i Boston som är sämre.

5min efter ankomst boardar vi, och som vanligt är det ordning på torpet och jag kliver ombord som nummer 2.
 

Resenären

Medlem
Jag vet inte hur ni har det, men Oxford Street i London är där jag träffar de jag känner.
Tack för en detaljerad och givande beskrivning av en "vanlig tjänsteresa".
Inte på Oxford Street, men på Kastrup i Köpenhamn: Jag och två kollegor är på väg till Aberdeen, via Stavanger.
Kollegan kikar på en monitor för att se vilken gate vi skall åka. Han noterar då att personen vid sidan om honom är bekant. Det är hans bror, som bor i Brasilien sedan 25 år! De har inte setts under tiden och nu är han på väg "hem till Sverige" för ett tandläkarbesök. Ett kort samtal, sedan måste vi åka vidare...
 
Toppen