Senaste nytt

Taxfree alkohol och planbyten

jth

Medlem
Jag ska resa Edinburgh --> CPH --> GOT om några dagar, och har blivit ombedd att köpa med mig lite specialwhiskey till en kollega. Det är ett kort byte på CPH så jag vill inte behöva krångla med security - är det någon som är mindre förvirrad än jag som kan säga om det kommer funka eller ej?

Transportstyrelsens regler är inte till någon hjälp, är jag rädd.

CPH är en trevlig flygplats just i den meningen - det är ju ingen säkerhetskontroll vid transferbyten.
Edit: svarade innan jag läste tråden. De kanske har börjat med särskilda säkerhetskontroller vid vissa gates? Jag har dock aldrig varit med om någon!
 

Dr. Miles

Expert
CPH är en trevlig flygplats just i den meningen - det är ju ingen säkerhetskontroll vid transferbyten.
Edit: svarade innan jag läste tråden. De kanske har börjat med särskilda säkerhetskontroller vid vissa gates? Jag har dock aldrig varit med om någon!
Brukar det inte finnas säkerhetskontroll när man ankommer från ett icke-Schengen land?
 

Mike@GOT

Medlem
Jag antar att det inte varierar från land till land, utan att det har just med faktorer som EU-land, schengen/icke-schengen, vidare resa, var man kommer ifrån, vart man skall, att göra?
 
Flög för några veckor sedan SFO-CPH-GOT; ingen ny säkerhetskontroll i Köpenhamn, bara passkontroll.
Flög för övrigt LHR-CPH-GOT ytterligare några veckor innan; ingen ny säkerhetskontroll då heller (annat än när vi lämnade airside för att åka till Malmö och skulle tillbaka in igen). Men vi hade kunnat stanna airside hela tiden då.
 

Mike@GOT

Medlem
Flög för några veckor sedan SFO-CPH-GOT; ingen ny säkerhetskontroll i Köpenhamn, bara passkontroll.
Flög för övrigt LHR-CPH-GOT ytterligare några veckor innan; ingen ny säkerhetskontroll då heller (annat än när vi lämnade airside för att åka till Malmö och skulle tillbaka in igen). Men vi hade kunnat stanna airside hela tiden då.

Okej, då borde det inte vara några problem. Tack!
 

joa

Medlem
SFO-CPH-ARN i helgen och ingen säkerhetskontroll på CPH.
Däremot har jag varit med om det i alla fall en gång förut (för en par år sedan) då jag kom från Kina.
 
När jag flög för ett par veckor sedan så missade jag det där med byte från Arlanda T5 till T4, och hade såklart handlat med lite "fika". Det var lugnt, bara att slänga upp på bandet i säkethetskontrollen, men de kollade att påsen var försluten och att kvittot låg i.
Med det sagt så verkar det ju vara fritt fram att handa drycker på flygplatserna!
 
  • Gilla
Reactions: olo
Toppen