Senaste nytt

Svenska kronans fall - påverkar det ert resande?

Gus

Medlem
Var 6.50 sek per aud när jag var där i juni 2018. Men Australien har ju relativt sett en rätt högre prisnivå. Aud har dykt i flera år nu mot usd - brukade vara typ 1:1 förr men är nu 1:0.60.
Svaga kronan: Dyrare semester nästan överallt enligt denna artikel så verkar Australien vara det tredje bästa valet bland de vanligaste valutorna. :) Det känns skönt när vi ska spendera en hel månad i landet.

Turkiet måste för övrigt vara riktigt nice (billigt) att semestra i!
 

Cremant

Medlem
Ja, det påverkar på så sätt att det inte känns lika roligt att bo några dagar i USA eller att åka på en långresa till Asien.

Jag är glad att jag gjorde mitt livs hittills längsta resa för något år sedan.
 

Mikado

Medlem
Var i Costa Rica och New York i våras - det dröjer innan vi gör en sådan resa igen. Hade gärna åkt till USA nästa vår men det blir för dyrt så vi väljer förmodligen Asien i stället. I övrigt reser vi nog mer nu än för några år sedan, men kanske hellre väljer weekend i Prag än i Paris på grund av kronkursen.
 

Tjaeng

Medlem
C87A12B0-0F48-49C1-9282-3AE831A44703.jpeg
Frun är Från Schweiz och vi reser dit ofta, går ej att komma ifrån. Som om jag inte kände mig fattig i Schweiz redan innan kronan stod i 1:9,9 (!!!) mot CHF. Fyf*n.

Värt att notera är att SEK:CHF stod mer eller mindre 1:1 på 60-talet. Förundransvärt hur två länder med ganska lika förutsättningar kan utvecklas så olika.

F.ö ligger Schweiziska nationalbankens referensränta på -0,75% jfr Sveriges 0,25%.
 
Last edited:

M.K

Medlem
@Ystad Som alltid. Enligt min uppfattning har marknaden i princip alltid rätt och valutakursen speglar helt enkelt omvärldens förtroende.

Det är låna i SEK som gäller nu då den vid en lågkonjunktur alltid har försvagats. Det blir spännande att se hur långt ner SEK dyker nästa gång.
 

Ystad

Medlem
valutakursen speglar helt enkelt omvärldens förtroende
Så är det naturligtvis (åtminstone när man inte har bunden valuta - som ju Sverige lämnade för många år sedan) - eller kanske man skall säga "tyvärr"... Dagens valutakurs säger ju då en del om omvärldens förtroende för svensk valuta och därmed indirekt om svensk ekonomi (trots Magdalenas försäkringar om att vi är "väl rustade").
Det blir spännande att se hur långt ner SEK dyker nästa gång.
"Spännande" är kanske ett lite väl positivt ord ... jag skulle snarare använda "skrämmande" eller "obehagligt" :(
 

pep

Medlem
OT, dumt spoergsmaal: Hvis SEK falder f.eks. 20% over 3 aar (i forh. til USD), betyder det at SAS "sparer" 7% paa SK-Piloterne, der jo "kun" fik +/- 13% ?
 

HenrikAI

Medlem
Än så länge är det ledig tid snarare än ekonomi som begränsar familjens resande, men vi har så klart också märkt att det har blivit dyrare (även om två veckor i Kanada i somras inte var såå mycket dyrare än vi räknat med när resan bokades). Vi har förstås en smärtgräns, men vi är inte där riktigt ännu.

Vi hade ett litet rådslag i familjen häromdagen om vad vi vill hitta på framöver och under nästa sommar, och vår son (som inte har koll på valutakurser) utryckte ett större intresse för att åka till Treriksröset, cykla och tälta på Gotland och åka nattåg till Malmö än att gå på Disneyland i Hong Kong, bada i Medelhavet eller att besöka ännu en europeisk storstad.. så det lutar åt lite färre utlandsresor framöver i alla fall.
 
Toppen