Senaste nytt

[STREJK AVSLUTAD]Ingen catering från Köpenhamn pga olaglig strejk

Alf

Medlem
Jo, men SAS är ingen människorättsorganistation eller stat. För SAS så är en Diamantkund mer värd än en Basic-kund (att behålla som kund, inte som människa). De kan därför med all rätt (företagsekonomiskt) välja att särbehandla kunder för att försöka få de som mest bidrar till företagets omsättning att fortsätta åka med SAS.

Jag köper ditt resonemang i stort och jag accepterar olika statusnivåer eftersom jag nyttjat det själv under hela min yrkesverksamma liv. Resonerade likadant i mitt företag. Men det får ändå finnas lite sans och vett i det hela och i just fallet vi pratar om här är jag inte med på det resonemanget. Det finns inte någon som helst anledning att ha olika ersättningsnivåer i detta fall, beroende på status. Tyvärr slår ibland girigheten igenom för mycket, mycket skall ha mer.
 

Thornado

Medlem
Mailade customer service och fick svar direkt att de ger mig 7500 poäng som kompensation

Det tycker jag låter snålt.

Jag tycker också att det låter snålt.
Jag tycker man åtminstone borde kunna argumentera för 17500 poäng i och med att en uppgradering från Plus till Business numera kostar 35000 poäng vid gate och det är ju inte orimligt att hävda att bättre stol respektive bättre mat/dryck vardera står för hälften av det extra värdet med Business (vissa värderar maten mer/mindre, men på något sätt måste man ju generalisera).
 

palmen

Moderator
Fick svar att de kan erbjuda mig 3000 poäng eller 140SEK, vilket skämt! Skall tilläggas att jag är EBG.
Känns som det är godtyckligt vad som erbjuds utifrån hur den som handlägger ärendet känner för tillfället.
Väldigt låg ersättning tycker jag, framgår inte vilken bokningsklass du reste i, men kanske är skillnad på ersättning om man åker business/plus/go.
Nu vet jag inte vad som kan anses som rimligt men jag skulle nog gå på något i stil med.
GO: 10k
PLUS: 15k
Business: 20k
 

Dr. Miles

Expert
Har en släkting som råkade ut för det här igår, business CPH-NRT, ingen mat/dryck men 450 dkk voucher. Han är nybliven guld. Har ni med mer erfarenhet av liknande situationer några förslag på hur mycket kompensation som kan vara rimligt att begära? Jag antar att poäng är enklast/bäst, och att det är guldsupporten man vänder sig till?
Visserligen det är en gammal artikel (från 2011) men enligt japansk artikel, japanska flygbolag (ANA, JAL) spenderar så här mycket för flygmat (dryck ingår ej i kalkyl) per måltid:
  • Economy class: ca 1.000 JPY (ca 75 SEK)
  • Business class: ca 3.000 - 4.000 JPY (ca 225 - 300 SEK)
  • First class: ca 8.000 - 10.000 JPY (ca 600 - 750 SEK)
Eftersom de räknar också First class, tror jag att det är för en long haul flygning.

MyNavi skrev:
今回は、機内食のコストについてお話しよう。まずは上級クラス。ファーストクラスは1食当たり8,000円~1万円程度で、ビジネスクラスが3,000円~4,000円程度。
Källa:
航空トリビア (3) 機内食のコストってどれくらい? | マイナビニュース

Så, om det är sant, 450 DKK (ca 600 SEK) täcker tillverkningskostnaden av två måltiderna (ej dryck) i Business class.
Sedan kan man diskutera om det är tillräcklig ersättning för passageraren eller inte.
 
Toppen