Senaste nytt

Sporadisk semi-live rapport till Thailand, Laos och Singapore

MTheC

Medlem
Tack för härlig rapportering! :)

Skulle var spännande att höra vad du har att säga om kaffe från Uganda? Jag reser en del dit och brukar alltid passa på att köpa hem en del kaffe.
Finns definitivt en del bra kaffebönor från Uganda. Jag har dock aldrig druckit något lokalt rostat, ofta (inte alltid dock) saknas kompetensen att rosta lokalt vilket gör att man kanske inte får tag på det bästa kaffet lokalt.
 

MTheC

Medlem
Flyget till Singapore var med Singapore Airlines i ekonomiklass. Var länge sedan jag flög med dem i economy och noterade direkt en negativ sak, som star alliance guld får man inte använda business class-incheckningen utan man hänvisas till en separat kö för star alliance guld och premium economy. Känns som de gör sitt bästa för att ge minsta möjliga service och förmåner till star alliance-guld. Nu var det kort kö så gick snabbt och även security och passkontrollen var smidig så gav mig mer tid att kolla in lite olika lounger. Familjen såg inte nöjet i att gå runt till olika lounger så de gick direkt till Eva Airs lounge.

IMG_6706.JPG


Jag började i Oman Airs lounge (access med Priority Pass). Det var ganska mycket folk men trots allt tillgängliga sittplatser. Matutbudet var inte jättestort men fanns goda köttspett och en del annat. Croissanterna var ett bottennapp men annars smakade maten jag testade ganska bra. Kollade in vinutbudet och spritutbudet (ingen tanke på att dricka så tidigt men bara för att se vad som fanns) och det var inte så imponerande. Jag gillade inte alls ljussättningen i loungen (ni kan ju se på bilderna). Påminner mig lite om Eva Airs lounge i Taipei (för de som varit där). Det tillsammans med att det var ganska mycket folk och extremt långsamt wifi gjorde att jag relativt snabbt rörde mig mot Air France-loungen.

IMG_6707.JPG
IMG_6708.JPG
IMG_6709.JPG
IMG_6710.JPG
IMG_6711.JPG
IMG_6712.JPG
IMG_6713.JPG
IMG_6714.JPG
IMG_6715.JPG
IMG_6716.JPG
IMG_6718.JPG
IMG_6717.JPG


Även den får man tillgång till med Priority Pass, denna lounge är större än Oman Airs så trots att det var en del folk här så fanns det gott om plats. Matubudet var också avsevärt större och i sann fransk anda en massa sötsaker. Croissanterna var en dock undermåliga, hade förväntat mig mer av en fransk lounge. Maten var inte särskilt bra, mycket av det som skulle vara varmt var i bästa fall ljummet. Wifi funkade bättre här, kaffet var dock odrickbart och sen var det en massa olika mackor men inte något som var särskilt bra. Ingen champagne men en del annat vin och sprit men väldigt standardmässigt utbud (och lite vin för att vara en fransk lounge)

IMG_6719.JPG
IMG_6720.JPG
IMG_6721.JPG
IMG_6722.JPG
IMG_6723.JPG
IMG_6724.JPG
IMG_6725.JPG
IMG_6726.JPG
IMG_6729.JPG
IMG_6730.JPG
IMG_6732.JPG
IMG_6733.JPG
IMG_6734.JPG
IMG_6727.JPG
IMG_6728.JPG


Då Air France har lounge nära Eva Air så blev det nästa stopp för att möte upp familjen. Loungen var nästan helt tom, en handfull personer bara, så gott om plats. Helt ok matutbud, de har också en frys med glass om man vill ha något sött. De var ganska långsamma att fylla på med mat och var inte så mycket frukostfokus här utan det såg mer ut som de kör ganska likartat utbud oavsett tid på dagen. Det fanns inga croissanter (så kan inte bedöma kvaliteten) Dryckesutbud likartat det som fanns de andra loungerna så inte så att man behöver gå hit för att hitta så mycket annat att dricka. Vi hängde här en längre stund innan jag lyckades övertyga dem om att vi kunde kolla Singapore Airlines Silverkris lounge som låg närmare vår gate.

IMG_6735.JPG
IMG_6736.JPG
IMG_6737.JPG
IMG_6738.JPG
IMG_6739.JPG
IMG_6740.JPG
IMG_6741.JPG
IMG_6742.JPG
IMG_6743.JPG
IMG_6744.JPG
IMG_6745.JPG
IMG_6746.JPG
IMG_6747.JPG
IMG_6748.JPG
IMG_6749.JPG
IMG_6750.JPG


Silverkris loungen var det väldigt mycket folk i, ligger nära avgångsgaten så tror många som skulle med samma flyg som oss använde den. Första gången i denna lounge och imponerad av att det fanns en bar där man kan beställa färska juicer, mocktails etc. Fick en bra på ingefära, kokos, lime och något mer. Tror att de mixar cocktails där senare under dagen. Maten var ganska bra, god omelett och sen hade den även har glass. Fanns en del bröd och även croissanter (som var de bästa av de 3 lounger som hade croissanter men fortfarande inte tillräckligt bra för att jag ska ta mer än en tugga (gillar bra croissanter men verkar vara svårt att få det i Thailand, i Laos var de grymma men kanske det långvariga franska inflytandet där som hjälper)).

IMG_6751.JPG
IMG_6752.JPG
IMG_6753.JPG
IMG_6754.JPG
IMG_6755.JPG
IMG_6756.JPG
IMG_6757.JPG
IMG_6759.JPG


Händelsefattigt flyg till Singapore på ganska tomt plan. Det serverades enklare måltid som jag skippade (efter att ha ätit i flera lounger så var jag inte hungrig) men servicepersonalen var på hugget och trevliga även i Economy. Hjälper kanske att flyget var ganska tomt. Blev för övrigt nöjd med att i alla fall få några Eurobonuspoäng (450p) för BKK-SIN i economy (för en billig biljett).

IMG_6760.JPG
 

micke99

Medlem
Bara för skoj skull. Vad är det su saknar i Oman air loungens sprit utbud? Jag tycker de har ett bra utbud av alkohol för att vara en pp lounge...
 

MTheC

Medlem
Bara för skoj skull. Vad är det su saknar i Oman air loungens sprit utbud? Jag tycker de har ett bra utbud av alkohol för att vara en pp lounge...
Mest champagne!

Sen var vinet av dålig kvalitet/nivå, önskar mig något som är drickbart men är sällan det i loungerna i Asien (om man inte är i de riktiga First class-loungerna). Ölutbudet var också trist (bara ljus lager). Såg inte heller att det fanns någon som stod och blandade drinkar (var i och för sig på morgonen men fanns ingen bar där det kunde göras heller).
 

MTheC

Medlem
Så fortsätter det nu med vistelsen i Singapore. Även Singapore är ett ställe vi varit på massor av gånger så känner sällan press att göra något särskilt. Denna gång gjorde vi en turistig sak och det var att gå till Merlion Park, det var egentligen för att ta en del foton till ett projekt vi är lite involverade i. Om det är av intresse för folk så är det digitala reseguider med lite fokus på hållbarhet, stödja lokala och/eller mindre näringsidkare samt en del veggo-grejer, främst på finska men en del content finns på engelska också så den som vill kolla in kan ladda ner app som heter Tripsteri.

IMG_6809.JPG


Vi brukar fokusera på att äta gott, dricka kaffe, shoppa lite och ofta också ta en tur till zoo men skippade zoo denna gång. Vi har bott på flera olika hotell i Singapore men denna gång blev det ett för oss nytt hotell Swissotel Merchant Court. En av anledningarna var att poolen passar bra med barn och på det sättet var hotellet ett riktigt bra val. Jag var även imponerad av att servicen höll genomgående hög kvalitet, alla frågor löstes snabbt, de var trevliga och man kunde alltid få tag på folk. Vi blev uppgraderade till ett rum på samma våning som executive loungen, rummet var fräscht och funktionellt men inte särskilt stort och till juniors besvikelse inget badkar. Gymmet var också väldigt bra och fräscht. Frukttallrik, choklad (som fylldes på ofta) och välkomsdrinkar (voucher att använda i baren) var det man också fick som Platinum-medlem.
IMG_6768.JPG
IMG_6767.JPG


IMG_6808.JPG
IMG_6863 (1).JPG
IMG_6864.JPG
IMG_7052.JPG

Loungen var trevlig, oftast lugnt och skönt där. De kör frukost, relativt begränsat utbud men allt är fräscht. Man kan också (vilket de inte direkt marknadsför) beställa omelett, ägg etc från restaurangen. Vi åt oftast frukost i loungen men testade att äta nere i restaurangen vid två tillfällen. Där var det bra utbud och restaurangen är stor så känns inte alls trångt även när det är relativt mycket folk. Däremot blir det ganska hög ljudnivå så det är bäst att be om ett bord ute eller i rummet längst in då det är lugnare då. Plus för kaffet, helt klart bästa hotellkaffet på hela resan. Det är inte så att det var bra om man jämför med ställen som faktiskt har bra kaffe men latten var drickbar.

IMG_7054.JPG
IMG_7053.JPG
IMG_6782.JPG
IMG_6783.JPG
IMG_6784.JPG
IMG_6860.JPG
IMG_6861.JPG
IMG_6862.JPG


Om jag ska ge något minus för hotellet utöver storlek på rummet så var det prisnivån när vi frågade om barnvakt. Vi har ofta använt barnvakt när vi varit i Singapore, vi har några vi känner sedan lång tid men kan ibland vara smidigt med hotellet också så skickade en fråga till dem inför vistelsen. De ville ha 175 SGD för 3h – för de som inte är insatta i prisnivån för detta i Singapore så är det väldigt dyrt. Letade fram kontaktuppgifterna till en av dem vi använt under flera år, kostnaden då var 45 SGD för samma tid. Är ofta något dyrare om man går via hotellet men vi har annars kanske betalat som max 60-80 SGD för 3h på ”finare” hotell än Swissotel. Gör att man misstänker att conciergen ser till att förmedla uppdrag mot ersättning.
 

MTheC

Medlem
I Singapore är ätande det som ligger i fokus så det passar oss. Vi försökte kombinera lite enklare ställen med fine dining. Om man pratar enklare ställen så går det inte att bortse från Hawker Centres. Det finns en massa olika i Singapore och denna gång så hann vi ”bara” med 3 stycken. Vi gick inte till en del av de som är mina favoriter (Maxwell, Old Airport Road, Hong Lim, Golden Mile, ABC Brickworks, Chomp Chomp och Newton - hann dock med 2 favoriter Chinatown and Tiong Bahru)

Vi åt en kväll på Lau Pa Sat (Telok Ayer Market), det är kanske en av de mest turistiga valen men jag tycker trots allt att det kan vara trevligt att sitta ned och äta lite satay och ta en öl. Satayen är helt ok men är mer en trevlig upplevelse som brukar gå hem bra med folk som är i Singapore för första gången (vi mötte bekanta där denna gång så därav att vi gick dit) och även ganska bra med barn.
IMG_6780.JPG


IMG_6781.JPG


Vi åt även i Chinatown Food Complex, där finns t ex Liao Fan Hong Kong Soya Sauce Chicken Rice & Noodle (eller Hawker Chan som de nu heter) som är en michelinstjärna. Beställde igen därifrån och var lika besviken som de tidigare gångerna, inte för att det är dåligt utan för att det bara är helt ok. Visar på att Michelinguiden mer och mer säljer sig och inte är fokuserade på kvalitet. Har ni tid att stå i kö och vill testa så gör det men ha inte så höga förhoppningar. Vi åt även någon helt ok tonkatsu don. Det jag dock mest uppskattar här är Smith Street Taps, ett bra ölställe som har ett roterande utbud av ”craft beer”. De har varit igång länge och är en av de som gjort mycket för att höja kvaliteten på öl i Singapore.

IMG_6849.JPG
IMG_6850.JPG


Vi var även ute i Tiong Bahru en dag och passade då på att äta på den renoverade marknaden där. Mycket fräschare nu och maten är fortfarande bra. Åt riktigt bra chicken rice samt chwee kueh som är en typ av ångad riskaka med rädisor i. Vi åt den på Jian Bo Shui Kueh som enligt kännare är bäst på det. Jag är ingen expert på hur dessa normalt smakar men var väldigt nöjd med det, särskilt när man dippar det in sambal-såsen.

IMG_6919.JPG
IMG_6920.JPG
IMG_6922.JPG
IMG_6921.JPG


I kategorien enklare mat får man även slå ett slag för amerikanska hamburgerkedjan Shake Schack. Vi lät dottern välja mat en dag och det var hennes val, jag tycker också de gör en ganska bra burgare (i klass med Secret Burger Joint men avsevärt billigare) och gick smidigt att kombinera med ett besök på Jewel-gallerian (den som sitter ihop med flygplatsen). Gallerian i sig var ganska trist shoppingmässigt men det fanns ett bra utbud av mat och dryck och sen var det ganska avkopplande att vara där så inte alls dåligt om man har tid över när man är på flygplatsen. Vattenfallet var avstängt när vi var där (underhåll).

IMG_6872.JPG
 

bstark

Medlem
Kul att läsa om en likasinnad kaffenörd, även om jag tror du är snäppet kräsnare än mig.

Blir sugen att besöka Bangkok igen. Även Laos är jag nyfiken på då det är outforskad mark för min del.
 
Toppen