Senaste nytt

Sporadisk semi-live rapport till Thailand, Laos och Singapore

Tonton

Medlem
Tack för en grym rapport so far! Gillar att du är så detaljerad och att det hänger med många bilder!

Jag vet att det verkligen tar lång tid att skriva reserapportsinlägg, så det är verkligen uppskattat från min sida att du orkar hålla igång såhär länge :)
 

MTheC

Medlem
Nu bär det av hemåt. Skönt att Singapore Airlines serverar champagne innan take-off och inte börjat larva sig med cava, sekt, prosecco etc som en del andra bolag.
5B47EF5A-2700-4E51-AC1F-F4272B22897B.jpeg
 
Tack för ett trevlig reportage med goda tips till oss faranger som är boende i Bangkok och för alla andra som läst ditt reportage

Jag har bott mer än 20 år i Bangkok och vill Ni till Madam Somtum är det som alltid enklast att ta en taxi ditt

Åk till Mahatun Plaza Phloen Chit Road , där ligger Madam Somtum

Madam Somtum - Home - Bangkok, Thailand - Menu, Prices, Restaurant Reviews | Facebook / Ni kan skriva till dom om Ni vill


Känner Ni Er osäkra skriv in Madam Somtum Bangkok på Google så finner Ni karta över var Madam Somtum ligger


Vill Ni ta er ditt på egen hand och om Ni känner till till Bangkok, Sukhumwith Road och JW MARRIOT HOTEL
Så när Ni står utanför JW MARRIOT HOTEL går ni till vänster mot Ploen Chit Road
" Ni går Cirka 200 - 300 meter " och där finner Ni Mahatun Plaza Phloen Chit Road

Mahatun Plaza Phloen Chit Road ligger 50 meter efter Novotel Bangkok Ploenchit

Vill Ni besöka Ayutthaya är enklast och smidigast att göra upp en affär med en taxi chaufför
som kör fram och tillbaka medans Ni besöker Ayutthaya ( Inte speciellt dyrt då det är en kort taxi resa cirka 1 h )

Ett billigare,annorlunda och mer " spännande " sätt att resa ifrån Bangkok till Ayutthaya är med tåg

Man kan åka tur och retur Bangkok till Ayutthaya
eller om någon tänkt sig åka tåg ifrån Bangkok till Chiang Mai , passa på att göra ett stop over i Ayutthaya

Sänder med några bilder ifrån ett av många besök i Ayutthaya och hoppas att bilderna får någon att vilja besöka Ayutthaya
Sänder med 2 bilder ifrån Mahatun Plaza Phloen Chit Road och Madam Somtum


För Er som vill besöka Saneh Jaan så ligger den på paradgatan Witthayu Road

Saneh Jaan - Authentic Thai Cuisine – Glasshouse@Sindhorn

För Er som vill besöka Gaa ligger den på Sarasin Road

http://www.gaabkk.com/
 

Attachments

  • 0.jpg
    0.jpg
    38,3 KB · Visningar: 255
  • 0.jpg
    0.jpg
    47,9 KB · Visningar: 232
  • 0.jpg
    0.jpg
    50,8 KB · Visningar: 247
  • 0.jpg
    0.jpg
    54,6 KB · Visningar: 267
  • 0.jpg
    0.jpg
    54,6 KB · Visningar: 243
  • 0.jpg
    0.jpg
    66,5 KB · Visningar: 251
  • 0.jpg
    0.jpg
    141,8 KB · Visningar: 248
Tack för fina bilder
Så trevligt att fler och fler uppskattar och reser till Laos
Hoppas om Ni inte redan har varit där, att Ni nästa gång prövar Vientiane ( Och då också prövar resa runt i Isaan Thailand

Kan garantera att Ni inte är ensamma om att vara " Besvikna " på Turkish Airline´s lounge

Det beror naturligtvis att Vi alla som är " Besvikna " hade så stora förväntningar när den invigdes, med tanke på att
Turkish gamla och nya CIP lounge på Istanbul flygplats var och är UNDERBARA

Då jag har bott i Thailand i mer än 20 år så har jag av naturliga skäl rest ett antal gånger med Bangkok Airways

Om Ni kommer tillbaka och om Ni igen åker med Bangkok Airways igen och då skulle pröva deras Blue Ribbon Club class
så kan Ni använda Er av Bangkok Airways Blue Ribbon Lounge Concourse D, Level 3. (Opposite Gate D7) Suvarnabhumi Airport

En trevlig lounge

Jag sänder med några relativt nytagna bilder ifrån mitt senaste besök

Hoppas Ni snart återvänder till Thailand och att Ni även nästa gång sänder bilder ifrån Er trevliga resa

Ha det bra
 

Attachments

  • 0.jpg
    0.jpg
    91,3 KB · Visningar: 237
  • 0.jpg
    0.jpg
    100,8 KB · Visningar: 266
  • 0.jpg
    0.jpg
    96 KB · Visningar: 253
  • 0.jpg
    0.jpg
    108,7 KB · Visningar: 244
  • 0.jpg
    0.jpg
    85,7 KB · Visningar: 251
  • 0.jpg
    0.jpg
    55,8 KB · Visningar: 256
  • 0.jpg
    0.jpg
    88,8 KB · Visningar: 245
  • 0.jpg
    0.jpg
    92,1 KB · Visningar: 246
  • 0.jpg
    0.jpg
    83,4 KB · Visningar: 235
  • 0.jpg
    0.jpg
    86,1 KB · Visningar: 247
  • 0.jpg
    0.jpg
    45,3 KB · Visningar: 234
  • 0.jpg
    0.jpg
    54,2 KB · Visningar: 247
  • 0.jpg
    0.jpg
    54,5 KB · Visningar: 245
  • 0.jpg
    0.jpg
    85,7 KB · Visningar: 240
  • 0.jpg
    0.jpg
    55,8 KB · Visningar: 235
  • 0.jpg
    0.jpg
    55,1 KB · Visningar: 244
  • 0.jpg
    0.jpg
    62 KB · Visningar: 255
  • 0.jpg
    0.jpg
    109,7 KB · Visningar: 262
  • 0.jpg
    0.jpg
    100,8 KB · Visningar: 259
  • 0.jpg
    0.jpg
    108,7 KB · Visningar: 244
  • 0.jpg
    0.jpg
    89,8 KB · Visningar: 228
  • 0.jpg
    0.jpg
    93,4 KB · Visningar: 244
  • 0.jpg
    0.jpg
    83,4 KB · Visningar: 239
  • 0.jpg
    0.jpg
    88,8 KB · Visningar: 251
  • 0.jpg
    0.jpg
    92,1 KB · Visningar: 233
  • 0.jpg
    0.jpg
    96 KB · Visningar: 246
  • 0.jpg
    0.jpg
    86,1 KB · Visningar: 245
  • 0.jpg
    0.jpg
    45,3 KB · Visningar: 243
  • 0.jpg
    0.jpg
    54,2 KB · Visningar: 230
  • 0.jpg
    0.jpg
    54,5 KB · Visningar: 244
  • 0.jpg
    0.jpg
    91,3 KB · Visningar: 251
Stort tack! Den här reserapporten, och hela den här tråden, skulle gott kunna vara en bok i sin egen rätt. Nästa gång jag är i Thailand kommer jag skriva ut alltihopa och använda som min reseguide...
 

MTheC

Medlem
Nu är jag tillbaka hemma och tänkte fortsätta med reserapporten. Lite kvar om Bangkok: som ni kanske noterat så kör vi inte så mycket traditionella turistattraktioner. Det beror både på att vi ofta inte gillar det så mycket men också att vi varit i Bangkok så många gånger men ett nytt ställe vi besökte som jag rekommendera starkt är ”draktemplet”, Wat Samphran. Det ligger en bit ifrån Bangkok så är 40-60 min i taxi men vi hade inga problem att boka en grab både dit och tillbaka. Coolt tempel och nästan inga turister alls. Rekommenderar att man åker dit tidigt på morgonen, vi åkte vid strax innan 7 för att undvika trafiken. Är också inte lika varmt där då. Vi kollade runt där i en drygt timme och sen åkte vi tillbaka till Bangkok. Är kul att kunna klättra upp i draken och sen gå in i en stor sköldpadda. Stället är lite slitet men har väldigt mycket charm

wat sampran.jpg
 

MTheC

Medlem
Sist men inte minst så drack vi…surprise…en del kaffe.

En av kedjorna som jag skulle rekommendera är Pacamara. Som ni såg var jag på ett av deras ställen i chiang mai och denna gång i Bangkok besökte vi tre olika ställen. Ett av dessa var nyöppnat i Central World (i den del som kallas ”the Offices”) och de körde ”soft opening” med 50% rabatt på allt. Väldigt bra kvalitet på kaffet, tror de staffat upp med bra personal när de öppnar. Sen var vi även i Rain Hill (en ganska trist galleria) och där är Pacamara inte särskilt bra men låg på vägen när jag promenerade så passade bra att ta en paus. De har i övrigt ett flertal ställen spridda i stan, de öppnar en del och stänger en del så alltid bäst att kolla upp vad som ev är nytt. Ett jag dock vill nämna utöver är det som ligger bredvid King Chulalongkorn Hospital (bredvid Lumphini Park, närmaste station Silom) – det är inte det bästa kaffestället i stan men de har en stor fördel: Det är alltid öppet, de kör 24/7 så är ett bra tips om man är kaffesugen mitt i natten :)

IMG_6650.JPG
IMG_6649.JPG
IMG_6525.JPG
IMG_6523.JPG
IMG_6522.JPG
IMG_6521.JPG
IMG_6520.JPG
IMG_6519.JPG
IMG_6518.JPG
IMG_6517.JPG


I övrigt så finns det även ett par andra ställen som också kan rekommenderas och som vi besökte denna gång. Size S Coffee and Bakery är ett av de bästa ställen i stan. De har två cafén och vi besökte det större av dem denna gång (sukhumvit 21), riktigt bra kaffe. Vi åt inga tårtor där men testade dem på Ink&Lion (som också gör bra kaffe) – deras coconut cake är fantastisk och även Earl grey & pear är bra. Ett mysigt litet ställe som ligger nära Size S är Apostrophe S, det är bara en litet hål i väggen men gör bra kaffe och det finns 4-5 sittplatser.

IMG_6669.JPG
IMG_6668.JPG
IMG_6667.JPG
IMG_6665.JPG
IMG_6664.JPG
IMG_6497.JPG
IMG_6495.JPG
IMG_6494.JPG


Det inte så thailändsk-klingande Phil's Coffee är också värt ett besök, de har mycket lokalt kaffe och gör ett bra jobb. Deras nya lokal är lite mer modern än den gamla men fortfarande trevligt.

IMG_6536.JPG
IMG_6535.JPG
IMG_6529.JPG
IMG_6533 (1).jpg


Utöver dessa så måste jag också nämna en del som ligger mer åt Chinatown hållet, där finns 103 Bed & Brews, ett hostel med ett trevlig café där man kan få bra kaffe. Runt hörnet från dem finns ett av de snyggaste ställena i stan: wallflowers café. Det är nästan alltid kö här men man kan sitta utanför och vänta. Snygga tårtor och bra kaffe. Sen finns även ett nytt café i Warehouse 30, det heter ”a coffee roaster by li-bra-ry”. Helt ok och trevlig lokal. Fick intrycket att de hade hjälp av Casa Lapin med rostningen men var lite svårt att kommunicera med personalen (språkförbistring).

IMG_6580.JPG
IMG_6581.JPG
IMG_6587.JPG
IMG_6588.JPG
IMG_6590.JPG
IMG_6592.JPG
IMG_6593.JPG
IMG_6594.JPG
IMG_6596.JPG
IMG_6600.JPG
IMG_6601.JPG
IMG_6602.JPG
IMG_6603.JPG
IMG_6604.JPG
IMG_6606.JPG
IMG_6607.JPG
IMG_6608.JPG
IMG_6609.JPG


Casa Lapin är ju också bra, var även där tidigare men nytt besök nu både på Sukhumivt 26 och deras nya ställe i Central World. De håller bra kvalitet och har även annan dryck.

IMG_6638.JPG
IMG_6637.JPG


På själva Sukhumivt road, hörnet av Soi 18, finns även ett relativt nytt ställe som är helt ok. De rostar kaffet på plats och gör ok cold brew och ganska bra espressobaserat kaffe. Servicen är dock långsam så kom inte hit om du har bråttom.

IMG_6575.JPG
IMG_6576.JPG
IMG_6652.JPG


Blev även lite ”hooked” på dirty lattes efter att ha druckit dem i Chiang Mai. Den kalla mjölken funkar riktigt bra tillsammans med espresson när det är så varmt. The Invisible coffee room var de som gjorde den bäst i stan. Och så kan jag inte annat än igen framföra att Hands & Heart gör något av de bästa kaffet i stan, än en gång grym Kenyan där samt fantastiskt goda bakverk. Det blev ingen croissant denna gång (de gör dock väldigt bra sådana) utan någon form av brioche smaksatt med Earl Grey.

IMG_6688.JPG
IMG_6687.JPG
IMG_6648.JPG
IMG_6647.JPG
 

MTheC

Medlem
Vi valde sen att ta sista kvällen på flygplatsen då vi hade relativt tidigt flyg från Bangkok till Singapore så bättre att vara ute vid flygplatsen redan då. Vi bodde på Novotel vid flygplatsen. Jag hade inga högre förväntningar på det men måste säga att jag var väldigt nöjd. Vi fick stort rum, väldigt trevlig service och hotellet kändes fräscht. Poolen såg till och med bra ut. Nu kom vi ut sent till flygplatsen så testade egentligen inte mycket av faciliteterna men hotellet i sig överträffade förväntningarna. Kan definitivt tänka mig en natt här igen om man har tidigt flyg (eller sen ankomst).

IMG_6705.JPG
IMG_6704.JPG
IMG_6703.JPG
IMG_6702.JPG
IMG_6701.JPG
 

Samosaguas

Medlem
Tack för härlig rapportering! :)

Skulle var spännande att höra vad du har att säga om kaffe från Uganda? Jag reser en del dit och brukar alltid passa på att köpa hem en del kaffe.
 
Toppen