Senaste nytt

Skidort nära Geneve

Jag är på jakt efter en bra skidort som passar en barnfamilj (barnen 6 och 9) där pappan helst drickar öl, men kan åka blåa backar... Vi utgår från Geneve, skall helst ligga inom 2 timmars bilfärd därifrån.

Har börjat kolla och det känns om Schweiz går bort med tanke på priset. Då återstår Frankrike och Italien. Har tittat lite på La Clusaz samt Courmayeur men tycker det är svårt då vi aldrig åkt på den sidan alperna tidigare.

Denna gång är vi mer på jakt efter mysigt boende än att bo ski in/out (även om kombinationen såklart hade funkat). Gärna någon pool där man kan leka med barnen.

Finns det någon skidfantast som kan hjälpa?
 

Zissou

Medlem
Chamonix är ju en fantastisk skidort som har något för alla. Det är mycket offpist men det finns väldigt fina pister i Brevent och La Flegere. Sen finns Les Houches som ser ut att ha snällare backar, men där har jag aldrig åkt. Chamonix är mer som en stad vilket är trevligt, med en hel del bra restauranger.
 
Chamonix är ju en fantastisk skidort som har något för alla. Det är mycket offpist men det finns väldigt fina pister i Brevent och La Flegere. Sen finns Les Houches som ser ut att ha snällare backar, men där har jag aldrig åkt. Chamonix är mer som en stad vilket är trevligt, med en hel del bra restauranger.
Jag har fått för mig att Chamonix är typ coola kids (och svenska säsongare) så man har inte så mycket att hämta där. Men det finns kanske andra delar där som man inte hör lika mycket om.
 

Robert_E

Medlem
Courmayeur är en trevlig by när en reser med familjen, inte så mycket nattliv men bra afterski.
Skidsystemet är lagom stort och backarna är inte de mest avancerade utan de passar de flesta.
Skidområdet ligger på sydsidan och har oftast bra med snö, det finns även bra offpist vid sidan om pisterna.
Dessutom ligger det inte långt ifrån Chamonix, så känner man för det så kan man ta en dagstur dit.
 
Courmayeur är en trevlig by när en reser med familjen, inte så mycket nattliv men bra afterski.
Skidsystemet är lagom stort och backarna är inte de mest avancerade utan de passar de flesta.
Skidområdet ligger på sydsidan och har oftast bra med snö, det finns även bra offpist vid sidan om pisterna.
Dessutom ligger det inte långt ifrån Chamonix, så känner man för det så kan man ta en dagstur dit.
Har du förslag på bra boende där?
 

ekf

Medlem
I Chamonixdalen så skulle Les Houches kunna vara ett bra område med barn. Jag har inte bott där själv, men har åkt någon dag där när vädret varit sämre högre upp i dalen.
Annars har du området Les Portes du Soleil lite längre norrut, med barnvänliga orten Avoriaz. Där har de ski genom hela byn, inga bilar tillåtna.
 

Robert_E

Medlem
En vän rekommenderade Villa Novecento Romantic Hotel som skulle vara riktigt bra.
Vi bodde själva på Hotel Svizzero, ett bra boende men jag var inte imponerad av deras mat...
 

folo

Medlem
Vill slå ett slag för Argentière som är en del av Chamonixsystemet och ligger 10 min med buss (som går mycket ofta) från Chamonix. Mysig by, billigare än Chamonix, inga wööö-säsongare och trevliga berg. Finns hyfsat stor matbutik, apotek, några barer (inklusive en med biljard, lufthockey, shufflepuck m.m. som barnen lär gilla).

Där kan ni åka i Le Tour som är flackt, barnvänligt och inte särskilt trångt. Finns även oändligt med enklare offpist och puderfält att leka i.
 
Toppen