Senaste nytt

SAS utökar möjligheter för alternativ vid bokning av bonusresa (2019-11-27)

Canadien

Medlem
För 105 096 p kan jag komma från ARN till SFO i SAS Plus.
Bokningen ger tillbaka 16 874 p (baspoäng).

Detta skulle man -- om man känner för det -- kunna jämföra med att köpa baspoäng för extrapoäng; då blir det i teorin 10 500 baspoäng för samma mängd extrapoäng. Här får man ju dessutom en resa t/r till San Francisco också (mot en extra kostnad om 1303 SEK)!

Visa bifogad bild 100499

Vilka datum hittar du det priset? Tycker det ligger på 200k+ på alla datum jag söker
 

molntankar

Medlem
Vilka datum hittar du det priset? Tycker det ligger på 200k+ på alla datum jag söker

Jag såg att SAS själva skriver följande:
"As of 21st of October 2019 the points price is variable depending on the corresponding ticket price in cash. With the new pricing, members can book Regular tickets for points for less points than before, if booking more in advance. However, if a ticket is sold at a relatively high price in cash, the corresponding price in points will be higher."

För att svara på din fråga så var de exakta datumen för min sökning: 2020-03-20 till 2020-04-01.
 

molntankar

Medlem
För 105 096 p kan jag komma från ARN till SFO i SAS Plus.
Bokningen ger tillbaka 16 874 p (baspoäng).

Detta skulle man -- om man känner för det -- kunna jämföra med att köpa baspoäng för extrapoäng; då blir det i teorin 10 500 baspoäng för samma mängd extrapoäng. Här får man ju dessutom en resa t/r till San Francisco också (mot en extra kostnad om 1303 SEK)!

Visa bifogad bild 100499


...jag insåg förresten också att den här resan skulle kosta 80 000 p om man köpte den med rena bonuspoäng (inget FlyPremium). Det gör att skillnaden mellan ovan bokning och en ren bonuresa blir 25 096 p.

Om vi sedan räknar med att man får tillbaka 16 874 p blir den faktiska skillnaden bara 8 222 p. Dessutom har man fått in 16 874 p att räkna mot högre status.

Jag kan se en målgrupp för detta.
 

Canadien

Medlem
...jag insåg förresten också att den här resan skulle kosta 80 000 p om man köpte den med rena bonuspoäng (inget FlyPremium). Det gör att skillnaden mellan ovan bokning och en ren bonuresa blir 25 096 p.

Om vi sedan räknar med att man får tillbaka 16 874 p blir den faktiska skillnaden bara 8 222 p. Dessutom har man fått in 16 874 p att räkna mot högre status.

Jag kan se en målgrupp för detta.

Åh det var Plus, läste slarvigt. Trodde du hittat business t o r för 105,096p...
 

pswe

Medlem
Läs inlägget ovan, finns det inte bonusbiljetter tillgängligt så får du numera möjlighet att boka det som var poäng+pengar, men bara betala med poäng. Du köper då en vanlig revenue biljett men betalar med poäng istället för pengar, och du tjänar poäng på resan.
Jag testade samma bokning i den nya versionen o jämförde med poäng+ pengar på classic sidan, det är klart förmånligare poängmässigt att gå via classic och dra ner pengadelen till minsta möjliga. Båda biljetterna ger intjäning av poäng och har bokningsregler som för vanliga biljetter, ej det mer förmånliga poängbiljettsalgernativet.
Ser någon en fördel med den nya varianten som jag missar?
 

Canadien

Medlem
Jag testade samma bokning i den nya versionen o jämförde med poäng+ pengar på classic sidan, det är klart förmånligare poängmässigt att gå via classic och dra ner pengadelen till minsta möjliga. Båda biljetterna ger intjäning av poäng och har bokningsregler som för vanliga biljetter, ej det mer förmånliga poängbiljettsalgernativet.
Ser någon en fördel med den nya varianten som jag missar?
Enda fördelen är väl att det går att bygga en roundtrip där ena vägen är bonus och andra piäng+pengar.
 

varva77

Medlem
Har jag missuppfattat eller är det så att man numera alltså inte kan boka open jaw till tor pris? Pratar om endast poäng och samma zon...

Är det så är det ju en klar försämring och återigen förbannat irriterande att de skall smyga in försämringar när de gör ”enhancements”. Detta nämndes inte på meet and greet när de tog upp detta med poäng och pengar.
 

Canadien

Medlem
Har jag missuppfattat eller är det så att man numera alltså inte kan boka open jaw till tor pris? Pratar om endast poäng och samma zon...

Är det så är det ju en klar försämring och återigen förbannat irriterande att de skall smyga in försämringar när de gör ”enhancements”. Detta nämndes inte på meet and greet när de tog upp detta med poäng och pengar.
Korrekt, måste ringa in numera
 

FF#1

Medlem
om det bara hade gått att boka så vore det bra.... :)
 

Attachments

  • Screen Shot 2019-11-30 at 09.16.51.png
    Screen Shot 2019-11-30 at 09.16.51.png
    65,3 KB · Visningar: 464
Toppen