Senaste nytt

SAS stoppar alla awardbokningar med Star Alliance

Bankiren

Medlem
Inreseförbudet till Danmark är väl inte riktigt ett inreseförbud för oss svenskar. Både transit och svenskar som beger sig till Sverige är väl helt okej, har jag för mig.

Vi reste till CPH i tisdags, och vi märkte inte av någonting av inreseförbudet. Vi har dock rätt att uppehålla oss i Danmark på grund av att vi båda arbetar där.
 

ekf

Medlem
Inreseförbudet till Danmark är väl inte riktigt ett inreseförbud för oss svenskar. Både transit och svenskar som beger sig till Sverige är väl helt okej, har jag för mig.

Vi reste till CPH i tisdags, och vi märkte inte av någonting av inreseförbudet. Vi har dock rätt att uppehålla oss i Danmark på grund av att vi båda arbetar där.
Som jag förstått det så får man inte resa från Sverige till Kastrup land- eller sjövägen (utan jobb i dk exvis), men om man anländer med flyg och stannar airside och flyger vidare ut ur Danmark så är det ok. Med reservation för att något ändrats nyligen, som jag missat.
 

mha321

Medlem
Inreseförbudet till Danmark är väl inte riktigt ett inreseförbud för oss svenskar. Både transit och svenskar som beger sig till Sverige är väl helt okej, har jag för mig.
Transit tillåts väl bara vid "speciell anledning". Ett exempel på det är svenskar som är på väg hem. De har specifikt med som exempel att det inte är tillåtet att göra transit från Sverige till tredje land på Rejser ind i eller ud af Danmark | Coronavirus/COVID-19 i Danmark | Politi utan särskild anledning (t.ex. sjukhusbesök eller begravning).

Vi reste till CPH i tisdags, och vi märkte inte av någonting av inreseförbudet. Vi har dock rätt att uppehålla oss i Danmark på grund av att vi båda arbetar där.
Det gör däremot skillnad.
 

ekf

Medlem
De har ändrat reglerna från vad som var sagt tidigare, vad det verkar i alla fall. Det fetmarkerade (min markering) nedan fanns inte med i början så vitt jag minns..

"Transit gennem Danmark kan kun ske, hvis rejsen har et anerkendelsesværdigt formål, fx svenskere, der har været på ferie i udlandet og ønsker at rejse ind i Danmark med henblik på at rejse hjem. Det samme gælder ved transit i lufthavnen og for flypersonale. Transitten skal ske uden unødigt ophold."
 

Homer

Medlem
De har ändrat reglerna från vad som var sagt tidigare, vad det verkar i alla fall. Det fetmarkerade (min markering) nedan fanns inte med i början så vitt jag minns..

"Transit gennem Danmark kan kun ske, hvis rejsen har et anerkendelsesværdigt formål, fx svenskere, der har været på ferie i udlandet og ønsker at rejse ind i Danmark med henblik på at rejse hjem. Det samme gælder ved transit i lufthavnen og for flypersonale. Transitten skal ske uden unødigt ophold."

Det är ju samma som tidigare, du får inte komma in i Danmark om du ska resa från CPH.
de betonar ju "Transitten skal ske uden unødigt ophold."


Titta på den engelska varianten i stället

passengers will only be allowed entry, if they are included in the following:

h. Passengers in transit or with connecting flights, and who can provide/present valid ticket for next destination which must be non-domestic.
Travel restrictions in Copenhagen Airport
Message - Traffic Information | SAS
 

ekf

Medlem
Det är ju samma som tidigare, du får inte komma in i Danmark om du ska resa från CPH.
de betonar ju "Transitten skal ske uden unødigt ophold."
Tycker att de skrivit det knepigt på danska. Vid transit ska man ju inte in i Danmark, men ändå ska man ha särskilda skäl.. Kanske jag som missförstår det språkliga. Men nu är vi OT för den här tråden...
 

Homer

Medlem
Tycker att de skrivit det knepigt på danska. Vid transit ska man ju inte in i Danmark, men ändå ska man ha särskilda skäl.. Kanske jag som missförstår det språkliga. Men nu är vi OT för den här tråden...

Transit tillåts väl bara vid "speciell anledning". Ett exempel på det är svenskar som är på väg hem. De har specifikt med som exempel att det inte är tillåtet att göra transit från Sverige till tredje land på Rejser ind i eller ud af Danmark | Coronavirus/COVID-19 i Danmark | Politi utan särskild anledning (t.ex. sjukhusbesök eller begravning).


Det gör däremot skillnad.


På den engelska versionen av sidan mha321 hänvisar till står det:


If you are travelling to or from Denmark | | Danish police

Can I transit through a Danish airport?t
Yes, travellers and airline personnel can transit through Danish airports.
 
  • Gilla
Reactions: ekf

ekf

Medlem
På den engelska versionen av sidan mha321 hänvisar till står det:
Jag försökte få den på engelska, då jag hade för mig att jag sett det förut, men lyckades inte. Då är ju allt som det ska, och det räcker med OT från min sida...
 
Toppen