Senaste nytt

SAS Point Sharing

Tonton

Medlem
Trevligt att man kan hjälpa andra, snäll du är!

Dock blir det ju som så att eftersom poängen används i den ordning de intjänas, så kan resan bokas för dina poäng, korrekt?

Fundering då, när de går ur gruppen efter 6 månader, så verkar det som att kvarvarande poäng fördelas enligt hur mycket kvar det är av varje individs egna bidrag. Och de poäng ev. poäng som din syster med familj tjänat in under "grupp-perioden" kommer få det utgångsdatum som ägaren har på sin kvalificeringsperiod. Gör ju att de kan få kortare (kan även bli längre) totalt giltighetsdatum på poängen än vad de hade haft om systern inte var med i gruppen.



SAS Point Sharing | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Så även om det känns schysst att kunna hjälpa till, så tycker jag nog att det i alla fall idag är konstruerat som så att det är negativt att skapa "temporära" grupper för att assistera nära o kära som man inte avser att ha en gemensam grupp med under en längre tid. Om det inte fungerar klockrent med Thornados lilla hack ovan...

Bra inlägg! Ska ha detta i åtanke. Som tur är tror jag detta inte blir något större problem - men det kan ju bli så för andra.
 

inka

Medlem
Om du har mars som sista månad i ditt år och ägaren har november så blir det november för dina intjänade poäng oxå. Därmed håller de längre.
Givetvis kan det vara tvärtom oxå.
Det är bara vilken månad på ett år de skulle ev. förfalla, inte hur många år de håller.
Dett hänger jag med på :) men undrar om det har ngn betydelse vem som blir ägare till gruppen, dvs är det något plus att den som har mest poäng står som ägare eller har det ingen betydelse? Vi båda som ska ingå i gruppen har inte ngn silverstatus eller högre, bara medlemsstatus. Eller ska man hellre se vilken månad respektive personer som ska ingå i gruppen har som förfallomånad och utifrån det då välja den som ägare som har senast förfallodatum i kvalificeringsperioden?
 

Andree_16

Medlem
Tänkte sätta upp en grupp för mig och min fru, våra föräldrar och eventuellt något syskon. Ingen av föräldrarna har idag något medlemskap och flyger relativt sällan så det blir i grunden jag som sätter upp deras konton och sköter allt. Bland annat kommer jag nu till sommaren boka två längre resor för svärföräldrarna som är värda c. 10k poäng. Det är alltså bara jag (och indirekt min fru) som kommer vara inloggad och sköta point sharing gruppen.

Finns det någon nackdel med att sätta upp detta system? Jag tror alltså på inget vis att någon av medlemmarna i gruppen skulle "sno" poäng eller så utan tänker på de tekniska lösningarna eller om mina egna intjänade bas / extrapoäng skulle påverkas?

Fungerar ALLT som vanligt för mig isolerat? Det vill säga, alla extrapoäng och baspoäng jag får in från Amex etc. går in som dom ska?
 
Tänkte sätta upp en grupp för mig och min fru, våra föräldrar och eventuellt något syskon. Ingen av föräldrarna har idag något medlemskap och flyger relativt sällan så det blir i grunden jag som sätter upp deras konton och sköter allt. Bland annat kommer jag nu till sommaren boka två längre resor för svärföräldrarna som är värda c. 10k poäng. Det är alltså bara jag (och indirekt min fru) som kommer vara inloggad och sköta point sharing gruppen.

Finns det någon nackdel med att sätta upp detta system? Jag tror alltså på inget vis att någon av medlemmarna i gruppen skulle "sno" poäng eller så utan tänker på de tekniska lösningarna eller om mina egna intjänade bas / extrapoäng skulle påverkas?

Fungerar ALLT som vanligt för mig isolerat? Det vill säga, alla extrapoäng och baspoäng jag får in från Amex etc. går in som dom ska?
Allt fungerar som vanligt, äldsta poäng använda först.
Du ändrar bara inställningen så att dom andra användarna får begränsning att använda poängen i gruppen.
Då kan dom inte sno några, bara du som ägare kan göra saker för poängen.

Dina bas påverkas inte och det är bara dina bas som räknas för dig
 

Thornado

Medlem
Jag tror alltså på inget vis att någon av medlemmarna i gruppen skulle "sno" poäng

Du ändrar bara inställningen så att dom andra användarna får begränsning att använda poängen i gruppen.
Då kan dom inte sno några, bara du som ägare kan göra saker för poängen.

I den situation som du beskriver (där du kommer att hantera allt praktiskt kring familjens alla konton) så rekommenderar jag att göra som Andreas föreslår och ställa in så att de andra inte kan använda poängen trots att du inte är rädd att DE ska sno poängen.
Det är dock ändå bra att göra, för ju fler konton som kan använda poängen, desto större är risken att just ett av dessa konton råkar bli hackat, och då är det risk att någon försöker sno alla poäng.
 

Andree_16

Medlem
Tack till er båda för bra tips, ska ta detta i beaktande och nu när jag tänker på det ska jag även ändra mitt lösenord på SAS. Inser att jag använder mitt vanliga skräplösenord som jag använt på i stort sett alla ickeviktiga siter och forum de senaste 10 åren :)
 
I den situation som du beskriver (där du kommer att hantera allt praktiskt kring familjens alla konton) så rekommenderar jag att göra som Andreas föreslår och ställa in så att de andra inte kan använda poängen trots att du inte är rädd att DE ska sno poängen.
Det är dock ändå bra att göra, för ju fler konton som kan använda poängen, desto större är risken att just ett av dessa konton råkar bli hackat, och då är det risk att någon försöker sno alla poäng.
Jag litar inte på NÅGON alla familjens poäng är MINA muhahahahahaha :D
 

inka

Medlem
Undrar om någon kan svara på om det har ngn betydelse vem som blir ägare till gruppen, dvs är det något plus att den som har mest poäng står som ägare eller har det ingen betydelse?

Vi båda som ska ingå i gruppen har inte ngn silverstatus eller högre, bara medlemsstatus. Eller ska man hellre se vilken månad respektive person som ska ingå i gruppen har som förfallomånad och utifrån det då välja den som ägare som har senast förfallodatum i kvalificeringsperioden?
 
Undrar om någon kan svara på om det har ngn betydelse vem som blir ägare till gruppen, dvs är det något plus att den som har mest poäng står som ägare eller har det ingen betydelse?

Vi båda som ska ingå i gruppen har inte ngn silverstatus eller högre, bara medlemsstatus. Eller ska man hellre se vilken månad respektive person som ska ingå i gruppen har som förfallomånad och utifrån det då välja den som ägare som har senast förfallodatum i kvalificeringsperioden?
Spelar ingen roll. Alla poäng läggs på hög där äldsta tas först.
Dock den som är ägare styr om dom andra kan använda potten. Liter du på HEN!? o_O
 
Vad tror ni detta kan bero på? Bjuder in min sambo men får följande felmeddelande
 

Attachments

  • Screenshot 2019-03-02 at 11.35.52.png
    Screenshot 2019-03-02 at 11.35.52.png
    99,9 KB · Visningar: 380
Toppen