Senaste nytt

SAS Point Sharing

palmen

Moderator
1. Hvis jeg blir med ei en point sharing gruppe med noen venner fra universitetet, blir det da mulig å bytte gruppe til min familie etter studiene, eller er jeg bundet opp mot den gruppa for alltid?
Som jag tolkar det blir du bunden i 6 månader men kan byta efter det.

2. Hvis jeg er medlem av ei pointsharing gruppe, er det da mulig å overføre poeng til noen utenfor gruppa, eller er dette umulig?
Du kan inte överföra till en annan grupp. Oklart vad som gäller vid att föra över poäng till någon annan om man betalar vanlig avgift för det.
 

jonten

Medlem
Vad händer med poängen om man går ur en grupp? Stannar de i gruppen då?

edit: svarar mig själv då jag fann svaret

När du lämnar en Point Sharing-grupp kommer samtliga av dina oanvända enskilda poäng att överföras till ditt personliga konto. Det sker ingen omberäkning av poängens utgångsdatum. Alla poäng som du tjänade in innan du gick med i gruppen behåller sina ursprungliga utgångsdatum och poäng som tjänades in medan du var medlem i Point Sharing-gruppen behåller det utgångsdatum som är justerat enligt ägarens sista månad i kvalificeringsperioden.
 
Last edited:

Thornado

Medlem
Vad händer med poängen om man går ur en grupp? Stannar de i gruppen då?

SAS skrev:
If I choose to leave a Point Sharing group, what happens to my EuroBonus points?

When leaving a Point Sharing group any individual points that have not been used will be transferred to your own account. No recalculation of point expiry is done, any points earned before joining keep their original expiration date, and points earned while being part of the Point Sharing group keep the expiration date aligned with the owners last month of qualification period.
 
Hur tolkar ni detta? Att det inte är möjligt att använda 2-4-1 vouchern med kontot? Eller är jag ute och cyklar och de menar att det är jag som ägare av vouchern som isf möte göra bokningen för att den skall aktiveras?
 

Attachments

  • 23787FFC-042F-4AE9-921E-EB7764D243BA.jpeg
    23787FFC-042F-4AE9-921E-EB7764D243BA.jpeg
    76,6 KB · Visningar: 711
Du har fel.

Man kan använda vouchern men bara den som har vouchern pp sitt konto.

Exempel:

X och Y delar konto. Tillsammans har de 100.000 poäng. X har en voucher från Amex. X kan då boka någonting med vouchern. Y kan inte använda vouchern.


Precis som jag skrev, den som äger vouchern är den som behöver göra bokningen för att kunna använda vouchern :) tack för förtydligandet.
 
Dock tycks systemet inte kunna hantera EBDs poäng som inte utgår. Utan de räknas med på det datumet de skulle förfalla om man inte varit EBD och därigenom så tas de i den ordningen.

Jag känner inte igen det du beskriver. Jag är EBD och ägare utav min Point Sharing grupp. I den lista som visas över i vilken ordning poängen dras står alla mina poäng sist med en text som förklarar att de inte förfaller då jag är EBD, medan övriga medlemmars poäng dras i ordning efter förfallodatum.

Hur EBD hanteras som medlem (ej ägare) i en grupp kan jag dock inte se. Kanske är det annorlunda då?
 

andldt

Ny medlem
Har läst alla villkor som finns på SAS hemsida ang point Sharing. Detta låter i mina öron mycket bra. Kommer sannolikt starta en familjegrupp.

Finns det överhuvudtaget några nackdelar, eller direkta "fällor" som ni observerat?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

B79

Medlem
Jag känner inte igen det du beskriver. Jag är EBD och ägare utav min Point Sharing grupp. I den lista som visas över i vilken ordning poängen dras står alla mina poäng sist med en text som förklarar att de inte förfaller då jag är EBD, medan övriga medlemmars poäng dras i ordning efter förfallodatum.

Hur EBD hanteras som medlem (ej ägare) i en grupp kan jag dock inte se. Kanske är det annorlunda då?
För mig verkar det inte vara så. Jag är också EBD och ägare av min grupp, och det är en del av mina poäng som kommer att dras först, även om texten säger att de har inget utgångsdatum.

Så här ser ordningen ut för mig:
- En del av mina poäng som inte förfaller
- Min sambos poäng, som utgår i 2022
- En del av mina poäng som inte förfaller
- Min sambos poäng, som utgår i 2023
- En del av mina poäng som inte förfaller

Så för mig verkar det vara ordningen av intjäning och inte ordningen när poäng utgår.
 
För mig verkar det inte vara så. Jag är också EBD och ägare av min grupp, och det är en del av mina poäng som kommer att dras först, även om texten säger att de har inget utgångsdatum.

Så här ser ordningen ut för mig:
- En del av mina poäng som inte förfaller
- Min sambos poäng, som utgår i 2022
- En del av mina poäng som inte förfaller
- Min sambos poäng, som utgår i 2023
- En del av mina poäng som inte förfaller

Så för mig verkar det vara ordningen av intjäning och inte ordningen när poäng utgår.

Hmmm... märkligt, eller inte. IT-avdelningen har ju "lyckats" med märkligare saker än detta tidigare.....

Så här ser det ut för mig:
Gruppmedlem Poäng Utgår den
Hustru (Guld) Antal Poäng 31 Jan 2021
Dotter (Silver) Antal Poäng 31 Jan 2022
Son (Silver) Antal Poäng 31 Jan 2022
Hustru (Guld) Antal Poäng 31 Jan 2022
Dotter (Silver) Antal Poäng 31 Jan 2023
Son (Silver) Antal Poäng 31 Jan 2023
Jag (Diamant) Antal Poäng Inget utgångsdatum
 
Toppen