Senaste nytt

SAS-plan tvingas landa i Portugal pga våldsam norrman

igelkotten

Medlem
Mellanlandning följde när resenär i SAS-plan blev hotfull - DN.SE

Plan på väg till Gran Canaria tvingas nödlanda pga våldsam norrman. Mannen försökte tydligen sparka sönder ett fönster i planet, bland annat.

Lär krävas på väldigt mycket pengar, likt rökincidenten tidigare gissar jag.

Intressant citat av Knut Morten Johansen, tydligen presskommunikatör på SAS:
"Det är ett tilltagande problem världen över. På luftfartskonferenser har det sagts att de lägre biljettpriserna också berett plats för nya grupper ombord på planen."

Har svårt att se att lägre priser lett till att grupper som aldrig skulle flugit innan i Norge nu plötsligt flyger - snarare kanske att folk gör fler resor..?
 

Voyageur

Medlem
Mellanlandning följde när resenär i SAS-plan blev hotfull - DN.SE

Plan på väg till Gran Canaria tvingas nödlanda pga våldsam norrman. Mannen försökte tydligen sparka sönder ett fönster i planet, bland annat.

Lär krävas på väldigt mycket pengar, likt rökincidenten tidigare gissar jag.

Intressant citat av Knut Morten Johansen, tydligen presskommunikatör på SAS:
"Det är ett tilltagande problem världen över. På luftfartskonferenser har det sagts att de lägre biljettpriserna också berett plats för nya grupper ombord på planen."

Har svårt att se att lägre priser lett till att grupper som aldrig skulle flugit innan i Norge nu plötsligt flyger - snarare kanske att folk gör fler resor..?

Älskar citatet" nya grupper" och vad det betyder. Ja det är ett tilltagande problem, men så har det varit i långt över ett decennium. Det här är ju ingenting enbart relaterat till pack och ekonomi klass, det är bara ett par veckor sedan den brittiska kvinnan ombord på Air india flyget i business gick viralt.

Ser två problem här, att folk dels inte har växt upp med vett och etikett och rätt värderingar. Och dels att som i kvinnan på air india flygets fall, folk ser sig över och bättre andra dvs elitist eller kontroll behov.

Jag tror att en fråga som mer och mer kommer nog att komma på tapeten de kommande åren är om alkohol skall skrotas helt på flygen. Det har redan försiktigt lyfts fram, men den stora diskussionen kräver så klart att något hemskt händer.... Hade mannen lyckats sparka sönder ett fönster, hade olyckan vart framme..... Tyvärr är det alltid något hemskt som måste starta dessa diskussioner.
Kan se mig i framtiden att EU lagstadgar detta.... När flyget närmar sig europeiskt luftrum, låses alkoholen in helt enkelt. ....... Känns inte alls som en orealistisk tanke.....
 

Mr Planning

Medlem
Har själv varit med om en person som gick "bananas" på ett flyg vilket ledde till att vi tvingades landa på Kap Verde (på väg mot Brasilien)

Den personen hade garanterat mentala problem med kombinationen alkohol.
 

FFlash

Medlem
Jag flög Norwegian för ett par veckor sedan och det satt en hippielook kille på raden framför mig som fick mig orolig hela flighten om att vi skulle behöva nödlanda i nåt skede. Glad det gick bra o vi landade, men han var oroväckande hela flyget. Svor hela tiden högt, sparkade på sätet framför och agerade konstigt. Han var helt klart på droger även om han inte beställde alkohol. Cabincrew noterade i halvvägs hans agerande och försökte lugna ner honom efter att han började leka med cigarretter såsom han skulle tända en. Jag hade viktigt business direkt efter landning och ville bara komma dit i tid...
 

TasselT

Medlem
Älskar citatet" nya grupper" och vad det betyder. Ja det är ett tilltagande problem, men så har det varit i långt över ett decennium. Det här är ju ingenting enbart relaterat till pack och ekonomi klass, det är bara ett par veckor sedan den brittiska kvinnan ombord på Air india flyget i business gick viralt.

Ser två problem här, att folk dels inte har växt upp med vett och etikett och rätt värderingar. Och dels att som i kvinnan på air india flygets fall, folk ser sig över och bättre andra dvs elitist eller kontroll behov.

Jag tror att en fråga som mer och mer kommer nog att komma på tapeten de kommande åren är om alkohol skall skrotas helt på flygen. Det har redan försiktigt lyfts fram, men den stora diskussionen kräver så klart att något hemskt händer.... Hade mannen lyckats sparka sönder ett fönster, hade olyckan vart framme..... Tyvärr är det alltid något hemskt som måste starta dessa diskussioner.
Kan se mig i framtiden att EU lagstadgar detta.... När flyget närmar sig europeiskt luftrum, låses alkoholen in helt enkelt. ....... Känns inte alls som en orealistisk tanke.....
+ att man måste blåsa i ett alkolås vid boarding samt drogtest. Kanske även kräva intyg på att man är psykiskt frisk ?

/ TT
 

Brandten

Medlem
Ren ovetenskaplig analys är att 99,9% är fulla norrmän. Den sista 0,01% är svensken som såg till att Thai fick vända över Gotland för några år sedan.
 
Toppen