Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Minna

Medlem
Sitter i telefonkö och ska boka om första benet i en award. Får passa på att ställa frågan jag också :)

Ska bli riktigt intressant att se vad de säger till dig. Jag satt som sagt i över 30 min och nästintill bad om att han verkligen skulle låta oss åka på revenue imorgon. Jag nämnde flera olika flighter jag hade kollat och han sa bara "tyvärr, tyvärr, jag önskar att jag kunde hjälpa dig men det går inte med bonusbiljetter".

Du fick göra detta gratis antar jag? Inte betala det högre poängpriset för Star Alliance Award?

Helt gratis.

Skulle gissa gällande awards att det är ”förebyggande ombokningar” som inte tillåts. När strejk och inställda flyg är ett faktum så bokas ni om. Men gissning som sagt, den som lever får se

Det kan absolut vara så men vi skulle ha åkt via CPH som är bekräftad inställd. Jag ringde så fort jag fick ett sms att flighten till CPH var inställd. Alla förmiddagsflyg till CPH imorgon är inställda så vi skulle inte komma iväg överhuvudtaget.
 
Last edited:

Mr Basic

Medlem
Ska bli riktigt intressant att se vad de säger till dig. Jag satt som sagt i över 30 min och nästintill bönade och bad om att han verkligen skulle låta oss åka på revenue imorgon. Jag nämnde flera olika flighter jag hade kollat och han sa bara "tyvärr, tyvärr, jag önskar att jag kunde hjälpa dig men det går inte med bonusbiljetter".
Oroväckande.....
 

CoooC

Medlem
Ska bli riktigt intressant att se vad de säger till dig. Jag satt som sagt i över 30 min och nästintill bad om att han verkligen skulle låta oss åka på revenue imorgon. Jag nämnde flera olika flighter jag hade kollat och han sa bara "tyvärr, tyvärr, jag önskar att jag kunde hjälpa dig men det går inte med bonusbiljetter".



Helt gratis.



Det kan vara så men vi skulle ha åkt via CPH som är bekräftad inställd. Alla förmiddagsflyg till CPH imorgon är inställda så vi skulle inte komma iväg överhuvudtaget.

Blev tyvärr nerkopplad efter 1 timme i kö så nu är det bara påt igen...:oops:
 

CoooC

Medlem
Ska bli riktigt intressant att se vad de säger till dig. Jag satt som sagt i över 30 min och nästintill bad om att han verkligen skulle låta oss åka på revenue imorgon. Jag nämnde flera olika flighter jag hade kollat och han sa bara "tyvärr, tyvärr, jag önskar att jag kunde hjälpa dig men det går inte med bonusbiljetter".

Fick du prata med en svensktalande agent?
 

Minna

Medlem
Deadline för när strejken bryter ut var satt till midnatt, men ännu har inget nytt besked kommit. I Norge fortsätter förhandlingarna på övertid.
Redan tidigare under kvällen valde SAS att ställa in 205 avgångar fram till lunch på fredagen.

”Vi skickar ut ett pressmeddelande inom en timme”, skriver Rebecca Rosenvinge, kommunikationskoordinator vid Svensk pilotförening, i ett sms till Aftonbladet klockan 00.15.

SAS-strejk rycker närmare – 205 flyg redan inställda | Aftonbladet
 

Minna

Medlem
Nu bekräftad strejk!

SAS-piloterna har tackat nej till det medlarbud som presenterades tidigare under kvällen och därmed är strejken ett faktum, åtminstone i Sverige.

– Några minuter efter midnatt avbröt vi. Strejken i Sverige är igång. Jag har precis satt mig i bilen för att åka hem och sova. Vår bedömning är att parterna står alldeles för långt ifrån varandra. Saker och ting måste förändras för att fortsatta förhandlingar ska vara meningsfulla, säger Jan Sjölin, en av medlarna från Medlingsinstitutet.

SAS-piloterna säger nej till medlarnas bud - strejk kan bryta ut vid midnatt - DN.SE
 

toer00

Medlem
Nu är goda råd dyra... Jag sitter nu i Taipei och skall flyga hem ikväll 23:40 lokal tid (17:40 sv tid) med Eva Air till Paris, ankommer 07:30 i morgon bitti (den 27 april). Vi har sedan separata biljetter med SAS hem till ARN, kl 13:40 i PLUS (fanns inga tidigare flighter). a) . Men nu är frågan hur jag skall hantera denna situation... Kontakta SAS personligen och fråga om dom kan boka om mig till LH kl 10:30, eller köpa egna reservbiljetter och hoppas på att de inte hinner hantera min bokning... Dvs skall jag proaktivt kontakta SAS eller vara kall och avvakta... ?

Om din flygning är inställd | SAS

Om vi inte kan boka om dig till ett nytt flyg med avgångstid inom 24 timmar från din ursprungliga avgångstid, kan du köpa en annan flyg-, tåg- eller bussbiljett, alternativt hyra en bil. Vi ersätter prisskillnaden mellan den oanvända SAS-biljetten och kostnaden för din nya transport under jämförbara transportvillkor, mot uppvisande av kvitto.”
 

danielhog

Medlem
Lycka till alla att komma fram till SAS, hoppas verkligen det löser sig för er. Själv har jag suttit i telefonkö sen innan 03, så kundtjänst verkar knappt vara bemannad.

Ett under att det inte finns call-back system när köerna förväntas vara långa utan man måste aktivt sitta i telefonkö.

Edit: 1h väntetid, snabb och smidig ombokning till direktflyg med air china. Ingen höjdare, men det viktigaste är att komma fram så jag är otroligt nöjd med lösningen som inte påverkar mina planer, mer än någon timme tappad sömn på planet.
 
Last edited:

GOTATH

Medlem
Arlanda 0450. Börjar fyllas upp men knappt någon kö vid incheckningen. Hon som checkade in mig såg inte fram emot den här dagen, men var väldigt trevlig!
f5716093ff0c39a8e370caf2169b4fe5.jpg
 
Last edited:
Toppen