Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Gnagel

Medlem
Har fått erbjudande om ombokad utresa med annat bolag för mig och resesällskap men då hemresan på söndag ännu inte är inställd så vägrar de boka om även den redan nu. Vi som åker är beroende av att komma hem tidigt söndag kväll pga barnvakt med begränsad tid etc så vi vågar inte åka ut utan att ha en säker hemresa. Får sitta uppe till midnatt och se hur det utvecklas och sen försöka boka om eller avboka beroende på läget.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

mha321

Medlem
Norwegian avtalat fick man dubbelsiffrig lönehöjning och framförhållning t ex arbeta 5 dagar ledig 4 dagar. så piloterna kunde räkna ut om de skulle vara lediga eller arbeta 2-4 månader framöver.
Det verkar man ju dock nu ha kommit fram till att det inte höll eftersom man vill sänka tillbaka lönen till vad som skulle varit en rimlig höjning från början...

Återstår att se vad som faktiskt händer där förstås, men Norwegian som företag har ju fördel mot SAS i och med att deras personal är organiserade på många fler olika ställen så det är mindre grupper som normalt strejkar i taget (t.ex. strejkar väl personal i Frankrike nu, men det är ju bara en liten del). Tyvärr känns det glasklart att det är den enda modellen för ett skandinaviskt bolag att överleva. Frågan är bara om SAS hinner få över tillräckligt mycket på utländska underleverantörer i tid, eller om man sällar sig till skaran av bolag som faller som käglor nu när marknaden viker.

Den som lever får se. Tror nog att de kommer till någon form av avtal denna gång, men på ett par års sikt ger det garanterat sämre villkor för piloterna än de fått om de inte hela tiden gått i krig mot sin arbetsgivare. Överlag kan inte ett företag fungera långsiktigt när anställda och ledning ser på varandra som fiender.
 

CoooC

Medlem
Att döma av hissmusiken så har jag reroutats till Tallin så det verkar ju lite lovande iaf! Kanske ska passa på att byta från Asiana F till Lufthansa F när man ändå är i farten. :)

SAS-agenten kunde inte hjälpa mig då mitt första ben ännu inte var inställt. Eller han kunde hjälpa mig att genomföra en vanlig ändring (inte en ofrivillig) men då skulle han inte kunna applicera amex vouchern. Tackade för mig, lade på luren och ringde upp direkt. Hoppas på att få svar 00:10! :)
 
Norwegian avtalat fick man dubbelsiffrig lönehöjning och framförhållning t ex arbeta 5 dagar ledig 4 dagar. så piloterna kunde räkna ut om de skulle vara lediga eller arbeta 2-4 månader framöver.
Om jag förstått SAS piloterna så tjänar Norwegian piloterna bättre.

Som sagt är det trist för många att det tog så långtid innan man ändrade medlare.
I min profession så finns det andra företag som betalar mer än det företag jag jobbar på nu. Det finns även företag som betalar mindre. Om jag inte gillar lönenivån eller andra saker med mitt jobb så byter jag arbetsgivare.

Denna strejk är bara löjlig och urholkar allmänhetens förtroende för piloter.

Synd om alla som drabbas, hoppas alla ni som är drabbade här lyckas komma dit ni skall utan allt för mycket förseningar.
 

Ricci

Medlem
Det verkar man ju dock nu ha kommit fram till att det inte höll eftersom man vill sänka tillbaka lönen till vad som skulle varit en rimlig höjning från början...

Återstår att se vad som faktiskt händer där förstås, men Norwegian som företag har ju fördel mot SAS i och med att deras personal är organiserade på många fler olika ställen så det är mindre grupper som normalt strejkar i taget (t.ex. strejkar väl personal i Frankrike nu, men det är ju bara en liten del). Tyvärr känns det glasklart att det är den enda modellen för ett skandinaviskt bolag att överleva. Frågan är bara om SAS hinner få över tillräckligt mycket på utländska underleverantörer i tid, eller om man sällar sig till skaran av bolag som faller som käglor nu när marknaden viker.

Den som lever får se. Tror nog att de kommer till någon form av avtal denna gång, men på ett par års sikt ger det garanterat sämre villkor för piloterna än de fått om de inte hela tiden gått i krig mot sin arbetsgivare. Överlag kan inte ett företag fungera långsiktigt när anställda och ledning ser på varandra som fiender.
Jag har hört och vet saker i piloternas anciennitetsprinciper som är skrämmande att detta finns kvar på 2000talet känns en sak som kom fram på 60-70talet i ett statligt företag. Samtidigt också vad SAS ledning håller på liknande "management by fear" och slavliknande saker t ex pensionsavsättningarna.
Men jag håller verkligen med dig ingen tjänar i längden på att leding och anställda inte har förtroende för varandra.
 

Hafermann

Medlem
Tog mig upp till Sft från Mmx för helgens jobb. Hur det blir hem är en annan fråga med tanke på att endast SAS flyger Sft. Hemresa söndag
 

Minna

Medlem
Kom fram efter prick 2,5 h timmar i telefonkö med en väldigt trevlig person som tyvärr inte kunde hjälpa mig så som jag ville. Han försökte hjälpa mig i 30 min.

Kruxet är följande: Jag har 4 award biljetter till Tokyo imorgon som jag ville boka om till andra flyg inom star alliance till just imorgon. SAS sa nej på detta eftersom det inte finns några award platser kvar på några flyg inom alliansen till Tokyo imorgon. Jag får alltså endast bli ombokad till award platser och inte revenue platser. Det finns revenue platser med olika flygbolag till Tokyo imorgon men SAS får inte enligt riktlinjer boka om oss på dessa.

Jag påpekade att hans kollega hade informerat mig igår per telefon att jag skulle få bli ombokad till revenue platser oavsett om jag har award eller inte, men detta stämmer alltså inte och kundtjänst beklagade att jag hade fått fel information. Bonusbiljetter får alltså endast bli ombokad till andra bonusbiljetter - i mån av plats.

Nu åker vi ut 27 april, ett dygn senare och med två stopp (Frankfurt och Zurich). Jag är glad att vi ändå kommer iväg på vår efterlängtade resa men det är surt att vi som har bonusbiljetter drabbas på detta sätt.
 

CoooC

Medlem
Kom fram efter prick 2,5 h timmar i telefonkö med en väldigt trevlig person som tyvärr inte kunde hjälpa mig så som jag ville. Han försökte hjälpa mig i 30 min.

Kruxet är följande: Jag har 4 award biljetter till Tokyo imorgon som jag ville boka om till andra flyg inom star alliance till just imorgon. SAS sa nej på detta eftersom det inte finns några award platser kvar på några flyg inom alliansen till Tokyo imorgon. Jag får alltså endast bli ombokad till award platser och inte revenue platser. Det finns revenue platser med olika flygbolag till Tokyo imorgon men SAS får inte enligt riktlinjer boka om oss på dessa.

Jag påpekade att hans kollega hade informerat mig igår per telefon att jag skulle få bli ombokad till revenue platser oavsett om jag har award eller inte, men detta stämmer alltså inte och kundtjänst beklagade att jag hade fått fel information. Bonusbiljetter får alltså endast bli ombokad till andra bonusbiljetter - i mån av plats.

Nu åker vi ut 27 april, ett dygn senare och med två stopp (Frankfurt och Zurich). Jag är glad att vi ändå kommer iväg på vår efterlängtade resa men det är surt att vi som har bonusbiljetter drabbas på detta sätt.

Är er flight till Tokyo inställd?
 

Minna

Medlem
Är er flight till Tokyo inställd?

Skulle åka via CPH och alla morgonflyg till CPH är inställda, så vi kommer inte iväg till CPH överhuvudtaget.

Sedan är det en stor chans att även CPH - NRT blir inställd imorgon och då är vi strandade i CPH. Kundtjänst kunde inte heller hitta några award biljetter från CPH till NRT, därför blev den bästa lösningen enligt kundtjänst det jag skrev innan.
 
Toppen