Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Delayed

Medlem
Fast de har ju gått med på anställningsvillkoren när de skrev på för företaget
Fast riktigt så enkelt brukar det enligt min erfarenhet inte fungera på arbetsplatser. Även om man avtalat om "anställningsvillkor" i samband med anställningen brukar de flesta arbetsplatser förändras över tiden, ibland till det bättre och ibland till det sämre. Har man jobbat en lite längre tid på en arbetsplats är det nog rätt normalt att de faktiska "villkoren" och arbetsförhållandena är ganska ordentligt annorlunda mot vad de var när man anställdes.
 

palmen

Moderator
Fast riktigt så enkelt brukar det enligt min erfarenhet inte fungera på arbetsplatser. Även om man avtalat om "anställningsvillkor" i samband med anställningen brukar de flesta arbetsplatser förändras över tiden, ibland till det bättre och ibland till det sämre. Har man jobbat en lite längre tid på en arbetsplats är det nog rätt normalt att de faktiska "villkoren" och arbetsförhållandena är ganska ordentligt annorlunda mot vad de var när man anställdes.
Absolut kan det vara så, men passar inte de nya anställningsvillkoren så skulle jag sökt nytt jobb på direkten.

Alla som jobbar som piloter och cabin crew vet att det inte är ett 8-17 jobb och att det kommer med stora uppoffringar då man tvingas jobba när andra är lediga.

Har varit med om större förändringar i avtalet en gång i mitt arbetsliv. För mig blev det nya avtalet bättre, men för många äldre blev det sämre, de som inte tyckte nya avtalet var ok bytte arbetsgivare, inte svårare än så.
 

Tillslut

Medlem
Men det stora problemet som också pilotfacket formulerat är förutsägbarheten. Att inte veta när man är ledig, att inte kunna planera tex grillkvällar med vänner och familj... det är en situation de flesta av oss inte är bekväma med.
 

KalleSus

Medlem
Absolut kan det vara så, men passar inte de nya anställningsvillkoren så skulle jag sökt nytt jobb på direkten.

Alla som jobbar som piloter och cabin crew vet att det inte är ett 8-17 jobb och att det kommer med stora uppoffringar då man tvingas jobba när andra är lediga.

Har varit med om större förändringar i avtalet en gång i mitt arbetsliv. För mig blev det nya avtalet bättre, men för många äldre blev det sämre, de som inte tyckte nya avtalet var ok bytte arbetsgivare, inte svårare än så.
Jag jobbade under mina dryga 40 år som anställd i en helt annan bransch än flyg, men med obekväma tider; både tidiga och sena tjänster, nattarbete och helgarbete.
Jag måste säga att jag är oerhört förvånad att det finns avtal idag, som tillåter ett så extremt utnyttjande av de anställda, att man kan tvingas arbeta 7 helger på raken.
Redan i mitten av 70-talet hade vi stipulerade regler om helgarbete (max 2 helger av 4) - reglerat antal tjänstgöringsdagar i rad (max 9), alltid minst 55 timmars sammanhängande ledighet varje kalendervecka och alla fridagar tydligt utmärkta och planerade enligt löpande schema.
Jag häpnar över att detta tydligen inte är en självklarhet i dagens arbetsliv - och i synnerhet i ett yrke som ändå får betraktas som ett säkerhetsarbete.
 

palmen

Moderator
Jag jobbade under mina dryga 40 år som anställd i en helt annan bransch än flyg, men med obekväma tider; både tidiga och sena tjänster, nattarbete och helgarbete.
Jag måste säga att jag är oerhört förvånad att det finns avtal idag, som tillåter ett så extremt utnyttjande av de anställda, att man kan tvingas arbeta 7 helger på raken.
Redan i mitten av 70-talet hade vi stipulerade regler om helgarbete (max 2 helger av 4) - reglerat antal tjänstgöringsdagar i rad (max 9), alltid minst 55 timmars sammanhängande ledighet varje kalendervecka och alla fridagar tydligt utmärkta och planerade enligt löpande schema.
Jag häpnar över att detta tydligen inte är en självklarhet i dagens arbetsliv - och i synnerhet i ett yrke som ändå får betraktas som ett säkerhetsarbete.
Läser man LAS står följande för veckovisa, dvs man har enligt lag rätt till 36h sammanhängande vila under en vecka, eller 72h över 2 veckor. Finns dock inget som säger att det måste vara på en helg.
Jag hade tidigare arbetstid med beredskap över helgen, då var vi alltid lediga fre-sön veckan efter men fick betalt som att vi jobbade fredagen (normal 8-17 jobb veckodagar).

Arbetstidslagen | Ledarna

Veckovila
Under varje sjudagarsperiod har arbetstagare rätt till minst 36 timmars sammanhängande ledighet. Veckovilan behöver inte infalla regelbundet utan kan placeras omväxlande i början och i slutet av sjudagarsperioden. Ledigheterna för två perioder kan sammanföras kring ett veckoskifte så att den sammanlagda ledigheten då uppgår till minst 72 timmar. Längsta intervallet mellan ledigheterna kan dock vara elva dygn. Arbetsgivaren ska se till att arbetstagaren får sin veckovila, och arbetstagaren får inte avstå den.

I nödfall får arbetsgivaren tillfälligt göra avvikelse från regeln om veckovila. Då behöver arbetstagaren få kompensationsledigt. Beredskapstid får inte räknas in i veckovilan.
 

KalleSus

Medlem
Läser man LAS står följande för veckovisa, dvs man har enligt lag rätt till 36h sammanhängande vila under en vecka, eller 72h över 2 veckor. Finns dock inget som säger att det måste vara på en helg.
Jag hade tidigare arbetstid med beredskap över helgen, då var vi alltid lediga fre-sön veckan efter men fick betalt som att vi jobbade fredagen (normal 8-17 jobb veckodagar)
Självklart finns det olika avtal för olika branscher. Jag redogjorde för det som gällde min anställning från cirka 1975 fram tills jag pensionerades.
Och jag vidhåller att jag häpnar över att det 2019 finns så dåliga avtal som det som tydligen gäller SAS piloter (fast nu går jag bara på det jag läst här och i tidningsreferat och pressreleaser från en av parterna. Om man detaljstuderar avtalet kanske verkligheten ser något annorlunda ut...)
 

Delayed

Medlem
de som inte tyckte nya avtalet var ok bytte arbetsgivare, inte svårare än så.
"Inte svårare än så" kan i många fall vara förbannat svårt beroende på en hel massa faktorer som exempelvis familjeförhållanden, bostadsort, ålder, arbetsmarknad med mera, med mera. Du gör det väldigt teoretiskt enkelt kan jag tycka.

Om det nu verkligen stämmer att man kan behöva jobba sju helger i sträck är det väl vettigt att arbeta för en förändring av detta i stället för att byta jobb om man nu trivs på sitt arbete i det stora hela.
 

palmen

Moderator
Självklart finns det olika avtal för olika branscher. Jag redogjorde för det som gällde min anställning från cirka 1975 fram tills jag pensionerades.
Och jag vidhåller att jag häpnar över att det 2019 finns så dåliga avtal som det som tydligen gäller SAS piloter (fast nu går jag bara på det jag läst här och i tidningsreferat och pressreleaser från en av parterna. Om man detaljstuderar avtalet kanske verkligheten ser något annorlunda ut...)
Vet inte hur deras avtal ser ut, är ju inget som är tillgängligt för allmänheten. Jag tror inte avtalen är så dåliga som man vill få det till, men att det självklart finns stora uppoffringar med att jobba som pilot.

"Inte svårare än så" kan i många fall vara förbannat svårt beroende på en hel massa faktorer som exempelvis familjeförhållanden, bostadsort, ålder, arbetsmarknad med mera, med mera. Du gör det väldigt teoretiskt enkelt kan jag tycka.

Om det nu verkligen stämmer att man kan behöva jobba sju helger i sträck är det väl vettigt att arbeta för en förändring av detta i stället för att byta jobb om man nu trivs på sitt arbete i det stora hela.
Klart det inte alltid är lätt att byta jobb, men det råder ju brist på piloter som det är nu och ser ut den närmsta tiden framöver.

Jag är personligen allergisk mot dessa strejker (oavsett bransch). Man vet vad man ger sig in på. Har man specifika krav att jobba på en viss ort, med specifikt schema så får man kanske ta andra saker som är mindre attraktiva.
Jag kan dock hålla med om att 7 helger i rad är mycket att arbeta. Men de har ju ledighet i veckorna istället utgår jag ifrån. Jag tror dock inte att det är just därför de varslar om strejk, snarare att de lyfter fram skräckexempel på hur det kan vara när det är som sämst för att få ned sig opinionen. Blir jobbigt för sas on svenska folket tar piloternas parti, precis som det blev jobbigt för piloterna senast då nästan inga hade sympatier för dom.
 

mha321

Medlem
Jag tror dock inte att det är just därför de varslar om strejk, snarare att de lyfter fram skräckexempel på hur det kan vara när det är som sämst för att få ned sig opinionen. Blir jobbigt för sas on svenska folket tar piloternas parti, precis som det blev jobbigt för piloterna senast då nästan inga hade sympatier för dom.
Det är väl tyvärr ganska normalt i den här fasen i avtalsförhandlingarna. Båda sidor målar upp absoluta skräckscenarion med vad den andra sidan kräver eller har. Verkligeheten ligger naturligtvis någonstans mitt emellan de båda bilderna, och parterna står naturligtvis inte riktigt långt ifrån varandra.

Hade de faktiskt stått så långt ifrån varandra som man indikerar i det läget, så hade det enda rimliga varit att alla piloter sade upp sig och SAS lade ner verksamheten :)
 
Toppen