Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

FilipJ

Medlem
Finnair från Kemi via HEL

Alternativt hyr bil från Avis som du tjänar 5.000 Eurobonuspoäng på och kör till GOT

edit: såg fel, det var alltså från LLA
Hinner inte ens till jobbet om jag bryter hastighetsgränsen konsekvent och dessutom sträckkör hela natten efter att varit på bröllopsfest... Låter suboptimalt istället för att flyga direkt i plus!
 

Mr Basic

Medlem
Är du säker på att denna inte flygs av SAS Ireland? Kan gälla lite annat om det är så.
Lite OT. Hur kan man, redan nu med säkerhet se, om aktuell flight flygs av SAS Ireland? :rolleyes:

Edit. Syntes ej hos ”Check my trip” eller i SAS-appen men inloggad på SAS hemsida stod det faktiskt ”operated by SAS Ireland” :)

Edit 2. Frågan är hur mkt man kan lita på detta, dvs att de inte börjar flytta runt SAS Ireland-flighter till ”viktigare” linjer?
 
Last edited:

danielhog

Medlem
@Agö @taxvalp och andra kunniga inom EU261, strejk är väl tidigare fastslaget som extraordinärt? Går det verkligen att hävda extraordinärt nu när det är varslat så långt innan? Finns ju gott om tid för SAS att planera.

Inte alls orolig för min Peking-bokning 26/4...
 

Alf

Medlem
Har en bokning till Florens den 29 april. Överlåter till SAS att lösa detta. Bokningen är gjord på gamla poäng och gammal 2-4-1 som gällde till slutet av förra året. Det är således ingen ide att avboka utan får avvakta vad som händer. Det kan ju t o m bli bättre än att åka i SAS Plus.
 
@Agö @taxvalp och andra kunniga inom EU261, strejk är väl tidigare fastslaget som extraordinärt? Går det verkligen att hävda extraordinärt nu när det är varslat så långt innan? Finns ju gott om tid för SAS att planera.

Inte alls orolig för min Peking-bokning 26/4...

Jag vet inte vad lagstiftningen säger, men jag är tveksam till om god planering, eller ens planering i världsklass, hjälper när man tappar 95% av piloterna. Det enda som kan lösa det är ju att hyra in all denna personal, med eller utan flygmaskiner. Är det rimligt? Är det ens möjligt?
 

PP4EH

Medlem
Jag vet inte vad lagstiftningen säger, men jag är tveksam till om god planering, eller ens planering i världsklass, hjälper när man tappar 95% av piloterna. Det enda som kan lösa det är ju att hyra in all denna personal, med eller utan flygmaskiner. Är det rimligt? Är det ens möjligt?
Svar nej
 

Canadien

Medlem
SAS op by Cityjet borde väl fortsätta köra, de har inte varslat? Har en ARN-OSL med deras CRJ i Maj ser jag.
 

palmen

Moderator
Jag skulle aldrig acceptera att jobba sju helger i rad, det tycker jag inte SAS piloter ska heller.
Fast de har ju gått med på anställningsvillkoren när de skrev på för företaget, passar det inte är det ju bara börja flyga för någon av de andra som nu erbjuder högre lön som de påstår.

Att jobba 7 helger på raken tror jag hör till extremfallen och är inte det "normala" även om det kan inträffa.

Återstår att se hur mycket/lite sympati piloterna får denna gång. När det begav sig förra gången blev de totalt uppätna i media.
 
Toppen