Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

DRG

Medlem
Det är ju ganska ointressant vad ARN ”beslutar” ARN är ju ganska tandlös och ganska fega tycker jah. Det skulle vara mera intressant


Är inte det ganska ointressant om bud och motbud av medlarna. Strejk är utlyst från xx datum, i god tid.
Alltså är det inte en extraordinär händelse då strejker är något som händer när man driver bolag
Men det är min åsikt som kanske inte sas delar, frågan är vad Airhelp får för svar

Helt enig med dig. Om det är så Att ARN har vägt in huruvida SAS har sagt ja eller nej till strejken så har det ju långtgående konsekvenser ifall det står sig även i senare instanser. Det gör ju att risken för kostnader i förbindelse med att man säger nej till ett medlarbud ökar dramatiskt och det skulle i så fall förskjuta maktförhållandena en hel del vid medling.
 

ekf

Medlem
Strejk är utlyst från xx datum, i god tid.
Alltså är det inte en extraordinär händelse då strejker är något som händer när man driver bolag
Dessutom, i en utopisk värld, kunde SAS ha bokat om eller avbokat resenärer löpande senast 14 dagar före resa, då hade ingen kunnat kräva ersättning. Det valde de att inte göra, av delvis förståeliga skäl, och då kan de inte ha gjort allt i sin makt för att undvika förseningar för resenärerna... Strejken var ju som sagt redan känd i god tid i förväg.
Men jag vet inte jag, min argumentation håller säkert inte juridiskt...
 

Rebel

Medlem
Dessutom, i en utopisk värld, kunde SAS ha bokat om eller avbokat resenärer löpande senast 14 dagar före resa, då hade ingen kunnat kräva ersättning. Det valde de att inte göra, av delvis förståeliga skäl, och då kan de inte ha gjort allt i sin makt för att undvika förseningar för resenärerna... Strejken var ju som sagt redan känd i god tid i förväg.
Men jag vet inte jag, min argumentation håller säkert inte juridiskt...

Det håller säkert inte juridiskt, men jag håller med dig. Dom kunde ha gjort mera för kunderna.
 

cantona

Medlem
Men lol. Det är det sjukaste argumentet jag hört tror jag. Så då kan anställda kräva vad som och företaget måste acceptera?

Flygbolag generellt har inte mer kontroll vid vild strejk än vad de har vid en kontrollerad där de är informerade i förväg att strejken kommer. De har god tid på sig att förbereda sig inför en strejk.

För att svara på din fråga - nej. Flygbolaget måste inte acceptera vad de anställda ställer för krav (ty, de gick ju inte med på piloterna ursprungliga krav). Båda parter fick kompromissa som sig bör vid en förhandling.

Du behöver läsa på om MBL för att förstå.
 

danielhog

Medlem
Flygbolag generellt har inte mer kontroll vid vild strejk än vad de har vid en kontrollerad där de är informerade i förväg att strejken kommer. De har god tid på sig att förbereda sig inför en strejk.

För att svara på din fråga - nej. Flygbolaget måste inte acceptera vad de anställda ställer för krav (ty, de gick ju inte med på piloterna ursprungliga krav). Båda parter fick kompromissa som sig bör vid en förhandling.

Du behöver läsa på om MBL för att förstå.
Du behöver läsa domen från ECJ och utlåtandet från ARN, för att förstå hur domstolarna resonerade och vad jag refererade till.

Resonemanget från ECJ handlar om att den vilda strejken är flygbolagets fel.

Resonemanget från ARN handlar om att SAS försökte undvika strejk på alla rimliga sätt.

Åter igen, inte enligt mig, enligt dessa instanser.
 
  • Gilla
Reactions: ekf
Toppen