Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

danielhog

Medlem
Det står upp till SAS att tacka ja till vad som helst dvs, man kunde ha tackat ja till högre bud än medlarnas redan från början. Om man har möjlighet att tacka ja, nej eller avstå då har man kontrollen. Det är inte så att piloterna bestämde och SAS bara var tvungna att följa.
Men lol. Det är det sjukaste argumentet jag hört tror jag. Så då kan anställda kräva vad som och företaget måste acceptera?
 

011430121

Medlem
ARN tar väl enbart upp Svenskas anmäla, eller tar det upp fall från hela Europa eftersom SAS har sitt säte i Sverige?
Klagar Danskar och Norrmän till något liknande som ARN i sina hemländer?
Har en kollega som anmälde Air Berlin till ARN, men fick svar att anmäla till någon Tysk organisation minns inte om det var för att avgången var från Berlin eller att Air Berlin hade sitt säte i Tyskland
Hon fick pengarna när den tyska organisationen registrerade ärendet, 7x2500kr det var på någon släktresa.

Jag tycker att ARN fattat rätt beslut, trots att jag blev ”drabbad”, kunde inte utnyttjat en tågbiljett mellan Prag och Berlin, flygresan bokade SAS om till nu i september.
 

Rebel

Medlem
Och om vi antar att bolaget även skulle agera på det sättet är det väl fullkomligt likgiltigt vad ARN "beslutar", eller?

Det är ju ganska ointressant vad ARN ”beslutar” ARN är ju ganska tandlös och ganska fega tycker jah. Det skulle vara mera intressant vad Danska ”ARN” beslutar. Det måste ju ha varit danskar som missa flyg pga strejken.
Enkelt förklarat så har varslad strejk inte avhandlats i EU-domstolen utan det som har hanterats är en vild strejk där företaget annonserade stora förändringar varpå personalen protesterade och vägrade jobba. Då ansåg domstolen att det var företaget som skapade grundproblemet som ledde till strejk. I SAS fall så är det, enligt hur ARN bedömt det, arbetstagarna som varit drivande i konflikten och stor vikt verkar ligga vid att SAS accepterade medlarnas bud som arbetstagarna sa nej till, SAS försökte således undvika konflikt.

Är inte det ganska ointressant om bud och motbud av medlarna. Strejk är utlyst från xx datum, i god tid.
Alltså är det inte en extraordinär händelse då strejker är något som händer när man driver bolag
Men det är min åsikt som kanske inte sas delar, frågan är vad Airhelp får för svar
 
Toppen