Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Homer

Medlem
Jag noterar att strejkens pris börjar synas allt tydligare i stort och smått. Har noterat att vita servetterna vid start är borta, en skiva ost i frukostboxen. Gårdagens flight mot Arlanda gav lax i boxen, 15 i plus och 4 tog lådan resten avböjde. Flygvärdinnan log och frågade lax innan hon delade ut. Inga alternativ erbjöds så klart om de måste ha dubbla uppsättningar mat ombord är det inte helt optimalt. Kanske hade räckt att lasta 4 st? Jag överlever självklart båda men man måste börja leta kostnadsreduktion överallt. Inget konstigt med detta men vi kommer se mera och det är ett måste som en konsekvens, någonstans måste pengarna hämtas igen. Svårt att ta betalt av kunder i en pressad marknad och i synnerhet när man läser mängden av ärenden och stamkunder som inte fått sina ersättningar ens. Tuff tid för SAS


Lax har det ju varit jämt och ständigt sedan de började med kuben, vilket du själv klagat på
flera gånger i den här tråden Hur ändrar jag mat på SAS? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

Vera

Medlem
Lax har det ju varit jämt och ständigt sedan de började med kuben, vilket du själv klagat på
flera gånger i den här tråden Hur ändrar jag mat på SAS? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Stämmer bra men synd på allt onödigt svinn bara. Jag bidrar/tar eget ansvar genom att resa minus allt oftare till dess valen att välja bort/till/alternativ finns (exkl livstidsvegan ). Problem solved . Nästa år blir det inte diamant som konsekvens överlever säkert det med.
 

igelkotten

Medlem
Stämmer bra men synd på allt onödigt svinn bara. Jag bidrar/tar eget ansvar genom att resa minus allt oftare till dess valen att välja bort/till/alternativ finns (exkl livstidsvegan ). Problem solved . Nästa år blir det inte diamant som konsekvens överlever säkert det med.

Så du flyger Plus inom Europa för enbart matens skull? Inom Europa skulle jag nog inte flyga mer än ekonomi om jag inte behövde flexibiliteten, eller fast track möjligtvis.
 

Vera

Medlem
Så du flyger Plus inom Europa för enbart matens skull? Inom Europa skulle jag nog inte flyga mer än ekonomi om jag inte behövde flexibiliteten, eller fast track möjligtvis.
Nej men det är en komponent av flera att jag kan välja vad jag vill äta på planet för att optimera min tid på plats för det jag är där för att göra. Gillar bara inte att jag i plus inte har rätt att köpa förrän sist om det finns ngt kvar. Har löst detta så en ickefråga för mig numera. Fasttrack har man ändå på många ställen från redan Guld, värdefullt. Åker inte plus längre mer än få ggr av olika skäl så slipper jag störa mig på det där. Äter innan eller köper i minus. Nu passar inte detta i strejktråden. Jag reflekterade bara att man börjat tänka till på vissa saker medan andra verkar svårare att ställa om trots att tekniken finns implementerad och troligen skulle spara en del o göra sådana gnällspikar som mig glad ;-) Skulle gissa att minus ligger åtminstone 600 kr billigare tor o har gillat luften och lugnet.
 

Vera

Medlem
Nej men det är en komponent av flera att jag kan välja vad jag vill äta på planet för att optimera min tid på plats för det jag är där för att göra. Gillar bara inte att jag i plus inte har rätt att köpa förrän sist om det finns ngt kvar. Har löst detta så en ickefråga för mig numera. Fasttrack har man ändå på många ställen från redan Guld, värdefullt. Åker inte plus längre mer än få ggr av olika skäl så slipper jag störa mig på det där. Äter innan eller köper i minus. Nu passar inte detta i strejktråden. Jag reflekterade bara att man börjat tänka till på vissa saker medan andra verkar svårare att ställa om trots att tekniken finns implementerad och troligen skulle spara en del o göra sådana gnällspikar som mig glad ;-) Skulle gissa att minus ligger åtminstone 600 kr billigare tor o har gillat luften och lugnet.
Sedan vet jag inte hur långt dessa besparingar hjälper i det stora hela kopplat till strejken och möjligheten att få plus och minus att gå ihop samt att lämna ett överskott. Det blir vi nog varse under hösten.
 

Kris

Medlem
Firar dagens besked från SAS med en fika till familjen på rad 19 i ATR på väg till CPH.

Fick ersättning för downgrade från plus-Eco för en tur under strejken. Krävdes ett flertal emails och komplettering av info som redan skickats in etc. Men till slut... 300 eur. Case closed.

IMG_20190727_141456.jpg

Festen ombord
 

Gus

Medlem
Firar dagens besked från SAS med en fika till familjen på rad 19 i ATR på väg till CPH.

Fick ersättning för downgrade från plus-Eco för en tur under strejken. Krävdes ett flertal emails och komplettering av info som redan skickats in etc. Men till slut... 300 eur. Case closed.

Visa bifogad bild 94855
Festen ombord
Nice! :) På vilken sträcka blev du nedgraderad? Jag håller fortfarande på att traggla mailledes med Lufthansa för min nedgradering business-ekonomi på sträckan arn-fra. Har fått 100 euro hittills (goodwill) men kräver min rätt på mer. Dock tar de varje gång ca 2 veckor på sig att svara på ett mail.
 

Kris

Medlem
Nice! :) På vilken sträcka blev du nedgraderad? Jag håller fortfarande på att traggla mailledes med Lufthansa för min nedgradering business-ekonomi på sträckan arn-fra. Har fått 100 euro hittills (goodwill) men kräver min rätt på mer. Dock tar de varje gång ca 2 veckor på sig att svara på ett mail.
Blev du ombonad till lufthansa pga strejken? I så fall är det väl SAS du skall traggla med? Eller det var kanske orelaterat sas strejk?

Anyway, det var Köpenhamn - Berlin som åktes. Blev ombokad till swiss via Zürich och i samband med det nedgraderad från Plus till minus. Sen kan man ju tycka att det är en frikostig ersättning för att bli flyttad 20 rader längre bak och missa chokladbollen... Men det är ett annat kapitel.

Säkert en klen tröst, men mail gången med SAS tog också lång tid (trots försäkran om prioritet som EBD).

Edit: vet inte om 300 eur är standard för en person vid downgrde premiumeco-->Eco, eller om det var 2x150 pga att jag åkte med infant. Jag fick det ytterst tydliga beskedet you are entitled to receive 300 EUR (150 EUR*2) as compensation equivalent to 2240 NOK. Där NOK=DKK

300eur känns spontant mycket för en (kort) EU-flight. Vad har ni andra fått?
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen