Jag tycker att detta är väldigt bra gjort av SAS. Jag anser att om skutan ska lyckas vända så har alla ett ansvar att göra vad man kan på sina respektive områden, stora eller små.
Det mesta som har sagts här i tråden är ju rätt och riktigt, men det handlar inte om att göra det ena eller det andra, man måste göra både och.
När vi pratar om klimatpåverkan så är det i huvudsak de sk växthusgaserna som bidrar, dvs. koldioxid, metan, olika köldmedel och några ytterligare gaser, men där koldioxid är den största. Koldioxid uppkommer vid förbränning av material innehållandes kol. Det kan vara trä, kol, metan, olja, sopor mm. Det som händer är alltså att man frigör kol som varit bundet i andra material.
Balans har man när man lyckas binda lika mycket kol som man frigör.
När man förbränner olja och kol, som det tagit väldigt lång tid att bilda, så frigör man så mycket kol på kort tid att naturen inte hinner med att absorbera detta.
Eftersom vi idag har nått en viss obalans så måste vi faktiskt binda mer kol än vad vi frigör.
För att ändå kunna behålla vårt sätt att leva så kräver det att vi hittar sätt att få ut lika mycket energi för en mindre mängd koldioxid och/ eller att vi lär oss att använda den energi vi får ut på ett effektivare sätt.
Och för att naturen ska ha någon rimlig chans att absorbera den koldioxid som frisläpps så bör bränslena komma från den typen av material som är absorbenterna, dvs. träd och växter.
Men, det går ju också att få ut energi utan förbränning, t ex genom att använda sig av sol, vind eller vatten. Kärnkraft är ju också koldioxidfri, men där finns ju många andra utmaningar.
Som någon sa tidigare så är ju den stora boven i dramat den basenergi som krävs för att driva samhället. I Sverige så är den dock inte ett stort problem då den mesta energin är koldioxidfri. Vad är då nästa stora område att försöka förbättra? Jo, transportsektorn så klart. Vad ingår i den då? Jo, det är bilar, bussar, tåg, båtar, lastbilar, flygplan mm.
I det här forumet så får man lätt intrycket av att det pågår en hetsjakt på flyget, men jag vill nog påstå att man försöker sig på att omvandla hela transportsektorn i görligaste mån. Allt fler bussar drivs av miljövänligare bränslen. Här i Malmö så drivs vissa bussar t o m av el. Det finns en plan för en årlig utspädning av bensinen med förnyelsebar etanol. Biltullar i städerna för att man ska köra mindre bil där är också något som införts på sina ställen. Och på flyget har man nu infört skatt, vilket ju dessutom redan finns på bilbränsle. Flygskattens utformning kan ju diskuteras, vilket den också görs i en annan tråd
I andra länder så kan sitautionen se helt annorlunda ut. I t ex Kina så har man mycket att göra gällande sin försörjning av basenergi. Där arbetar man på att lämna kolet och hitta andra alternativ. Med det resonemang som förs lite här och var i den här tråden så skulle vi i Sverige inte behöva göra någonting så länge Kina inte har uppnått samma koldioxidfria nivå som oss för sin basenergi. Det är ett märkligt resonemang tycker jag.
Utöver detta så kan Sverige också skicka bidrag för att hjälpa andra länder att hitta klimatsmarta lösningar. Och det är ju precis vad SAS klimat-/koldioxidkompensation också gör. SAS skickar pengar för att hjälpa projekt som syftar till att skapa koldioxidfria energilösningar som sol- eller vindkraft men också till att binda mer kol genom att t ex plantera träd.
Som jag sa inledningsvis, alla måste bidra på sitt sätt, i stort och smått, och det trycker jag att SAS initiativ är ett bra exempel på.
Bra jobbat SAS!