Jönsson
Medlem
Ja det är för mig obegripligt. Annat som är obegripligt är att jag snart ska på en "halvlång" inrikesresa. Envägs hyrbil är billigare än de billigaste tågbiljetterna för två personer och då slipper vi dessutom kostnader för att ta oss till och från järnvägsstationen. Och så vill "dom" att man ska åka kollektivt... Går liksom inte ihop.
Det bevisar väl om något att det är miljömedvetenheten och kanske i viss mån bekvämlighet som har fått många att på en del sträckor ta tåget istället för flyget. Inte att det har påförts en flygskatt.
Problemet är att det inte hjälper ens om alla slutar att flyga, flyget står bara för ca 2% av utsläppen globalt så även helt utan flyg så fortsätter uppvärmningen. Det är de stora utsläppssektorerna man måste gå på med kraft för att få någon märkbar effekt, t ex elektrifiering av alla fordon på land, nedläggning av alla kolkraftverk och ersätta med kärnkraft e t c. Samt vända befolkningsökningen till en minskning istället. Semester (okynnes)-resande kan man naturligtvis sikta in sig på som en symbolisk åtgärd men bara det nödvändiga flygandet för att hålla världsekonomin igång gör att det är fel sektor att fokusera först på.
Hur stor del av utsläppen flyget står för totalt av alla utsläpp är kanske mindre relevant och mer ett sätt att statistiskt försöka ge sken av att flygets påverkan inte är väsentlig. Vi måste istället jämföra flygets utsläpp av tex växthusgaser per passagerare jämfört med andra transportalternativ. Och där måste vi alla tyvär inse att flyget är chanslöst. Skulle jag åka på 50 enkelresor på 50 mil med flyget så skulle jag släppa ut i runda tal 6 ton CO2. Skulle jag ta tåget så skulle jag istället släppa ut totalt 5 kilo. Detta förutsätter såklart tågtrafik som drivs av förnybar el som i tex Sverige. Om tågen skulle drivas på diesel så vore differensen mindre. Det är ett enkelt val att, där det är möjligt och sträckan inte är allt för lång, välja bort flyget till för på för tåget (höll på att skriva bilen ).