Senaste nytt

SAS köper en till Airbus A330-300E med leverans våren 2019, ersätter LN-RKP!

M.K

Medlem
@fly4fun bra snabbestimat. Med rusande olja och sjunkande marknadsräntor förbättras lönsamheten ännu mer framöver med ett sådant oväntat drag.

Helt säkert A340 som då byts ut tror jag. En ytterligare expansion i detta läge med både A350 och A321LR på väg in ser jag som uteslutet. Ytterligare expansion först nästa sommar med Tokyo från ARN hoppas vi på.
 
Last edited:

Tobbe.O

Medlem
I dagens presentation av nya målningen går det också att läsa att det kommer flera nya A330E! ;)
Screenshot_20190919-140247.png
 

NotRyan

Medlem
I dagens presentation av nya målningen går det också att läsa att det kommer flera nya A330E! ;) Visa bifogad bild 97637
Nja, skulle tro att det där är summan vad som kommit plus resterande leveranser, dom har fått 5 A330E redan så inget nytt utifrån detta. Det är inga 80 beställda A320neo som skall levereras i framtiden, men med de redan levererade så blir det 80...
 

apknug

Medlem
I dagens presentation av nya målningen går det också att läsa att det kommer flera nya A330E! ;) Visa bifogad bild 97637
Nja, skulle tro att det där är summan vad som kommit plus resterande leveranser, dom har fått 5 A330E redan så inget nytt utifrån detta. Det är inga 80 beställda A320neo som skall levereras i framtiden, men med de redan levererade så blir det 80...
Så vad gäller är detta fejk news eller inte? Blir det några fler nya A330E?
 

Ricci

Medlem
Som sagt pratade jag med Simon Pauck Hansen (COO) på SAS i tisdagskväll på SAS-eventet.
Jag nämnde förstås "ryktet" om 4st A330E som står och väntar och svaret var mer frågor till mig om var/när jag fått denna info...
Simon var duktig då han inte bekräfta det eller dementera det (vilket han kunde gjort om det inte var sant).
Men vad som kom ut senare ur samtalet och som jag tolkar det så har SAS fått en fråga från Airbus om dem. och de fortfarande utvärderar det.
Men det är många plan på kort tid samtidigt som man får in A350, så jag förstår att det kan ta tid för utvärdering.
 

Carl

Medlem
Som sagt pratade jag med Simon Pauck Hansen (COO) på SAS i tisdagskväll på SAS-eventet.
Jag nämnde förstås "ryktet" om 4st A330E som står och väntar och svaret var mer frågor till mig om var/när jag fått denna info...
Simon var duktig då han inte bekräfta det eller dementera det (vilket han kunde gjort om det inte var sant).
Men vad som kom ut senare ur samtalet och som jag tolkar det så har SAS fått en fråga från Airbus om dem. och de fortfarande utvärderar det.
Men det är många plan på kort tid samtidigt som man får in A350, så jag förstår att det kan ta tid för utvärdering.

Vore ju perfekt att ta in dom och bla öppna upp ARN-LAX igen :)
 

FilipJ

Medlem
Som sagt pratade jag med Simon Pauck Hansen (COO) på SAS i tisdagskväll på SAS-eventet.
Jag nämnde förstås "ryktet" om 4st A330E som står och väntar och svaret var mer frågor till mig om var/när jag fått denna info...
Simon var duktig då han inte bekräfta det eller dementera det (vilket han kunde gjort om det inte var sant).
Men vad som kom ut senare ur samtalet och som jag tolkar det så har SAS fått en fråga från Airbus om dem. och de fortfarande utvärderar det.
Men det är många plan på kort tid samtidigt som man får in A350, så jag förstår att det kan ta tid för utvärdering.
Skulle det då kunna vara A330 NEO man diskuterar? Finns det något som skulle kunna hindra det?
 
Skulle det då kunna vara A330 NEO man diskuterar? Finns det något som skulle kunna hindra det?
Nej, det som gör att sannolikheten är hög är just att det inte är en ny modell utan en "gammal" om man får lov att utrycka sig så. Samma specs som SAS senast levererade A330 (A330E ersättaren för RKP). Airbus har förmodligen frågat SAS om de är intresserade och ger dom förmodligen ett väldigt, väldigt bra pris på dem. SAS är ju en god och en av de tidigaste kunderna till Airbus och med tanke på de är påväg mot Airbus enhetsflotta så tror jag (upprepning jag vet) att de får ett väldigt bra pris på dem. Airbus vill ju bli av med dem så snabbt som möjligt. Står ju bara och dammar och tar plats/minskar i värde. Mycket svammel. Sorry...
 
Last edited:
Toppen