Senaste nytt

SAS köper en till Airbus A330-300E med leverans våren 2019, ersätter LN-RKP!

fly4fun

Medlem
Väldigt grov bränslekalkyl för en A340 - 6,700*17*30*610=2.084.000 USD per mån
Väldigt grov bränslekalkyl för en A330E - 5,100*17*30*610=1.586.000 USD per mån

Första siffran är ca bränsleförbrukning i ton per timme, gånger 17 timmar per dag, gånger 30 dagar i månaden, gånger 610 USD/ton jet A1.
Så en A330E sparar ca 500.000 USD per mån i bränsle. Kan SAS få tag i nya A330E för under 500.000 per månad i kapitalkostnad så går dom plus på att byta ut A340. Annars blir det billigare behålla A340. Sedan visst finns det andra kostnader runt omkring, som service och underhåll, men dom är ganska små i sammanhanget.
 

NotRyan

Medlem
Tja, det finns politiker som flyger mellan Bromma- Arlanda så nog kan deras parti köpa en A340 för att bränna lite mer JET-A1.. :rolleyes:
OT: Det där blir inte mer rätt ju mer man upprepar det. Sanningen är att försvarsmakten körde ner en kärra från Arlanda till Bromma för att köra ministern som självklart hade avrest från Arlanda om han hade vetat att maskinen var där. Du trodde väl ändå inte på fullt allvar på det?
 

Hachans

Medlem
OT: Det där blir inte mer rätt ju mer man upprepar det. Sanningen är att försvarsmakten körde ner en kärra från Arlanda till Bromma för att köra ministern som självklart hade avrest från Arlanda om han hade vetat att maskinen var där. Du trodde väl ändå inte på fullt allvar på det?

Förstör nu inte världsbilden och circle jerken kring det för honom. ;)
 

apknug

Medlem
Väldigt grov bränslekalkyl för en A340 - 6,700*17*30*610=2.084.000 USD per mån
Väldigt grov bränslekalkyl för en A330E - 5,100*17*30*610=1.586.000 USD per mån

Första siffran är ca bränsleförbrukning i ton per timme, gånger 17 timmar per dag, gånger 30 dagar i månaden, gånger 610 USD/ton jet A1.
Så en A330E sparar ca 500.000 USD per mån i bränsle. Kan SAS få tag i nya A330E för under 500.000 per månad i kapitalkostnad så går dom plus på att byta ut A340. Annars blir det billigare behålla A340. Sedan visst finns det andra kostnader runt omkring, som service och underhåll, men dom är ganska små i sammanhanget.

Ja skulle SAS använda pengar från obligationslånet 2018 som ligger på straxt under 5 % så blir det 120 000 000 att köpa kärra för. Så stor blir nog inte rabatten men SAS borde kunna finansiera till betydligt lägre ränta med kärran som säkerhet, bara att halvera räntan så är affären i hamn!

Listpriset torde vara runt 260 000 000 USD
 

igelkotten

Medlem
Ja skulle SAS använda pengar från obligationslånet 2018 som ligger på straxt under 5 % så blir det 120 000 000 att köpa kärra för. Så stor blir nog inte rabatten men SAS borde kunna finansiera till betydligt lägre ränta med kärran som säkerhet, bara att halvera räntan så är affären i hamn!

Listpriset torde vara runt 260 000 000 USD

Nästan med 100% säkerhet kommer SAS leasa flygplanen, så de behöver inte plocka loss en hel summa.
 

apknug

Medlem
Ja skulle SAS använda pengar från obligationslånet 2018 som ligger på straxt under 5 % så blir det 120 000 000 att köpa kärra för. Så stor blir nog inte rabatten men SAS borde kunna finansiera till betydligt lägre ränta med kärran som säkerhet, bara att halvera räntan så är affären i hamn!

Listpriset torde vara runt 260 000 000 USD
Nästan med 100% säkerhet kommer SAS leasa flygplanen, så de behöver inte plocka loss en hel summa.
Visst kommer SAS att finansiera planen antigen via lån eller leasingbolag, SAS kassa är väl knappt bättre än Norwegians.

Mitt exempel med obligationslånet är att belysa på vilka villkor SAS tidigare hamnat vid kapitalanskaffning. SAS bör enligt räkneexemplet ovan hamna på en kapitalkostnad/leasingsagift understigande 6 000 000 USD per år. Denna kostnad baseras på två huvudsakliga parametrar, priset på kärran och räntesatsen. Det är bara för SAS att pruta rejält på priset för nya plan som ingen vill ha samt förhandla fram en bra ränta så är affären i hamn.

Jag tycker det ser görbart ut i en tid av negativ ränta!
 
Toppen