Senaste nytt

SAS kö till incheckning för status och premium passagerare

palmen

Moderator
Första intrycket brukar ju vara viktigast sägs det.
Kom till Arlanda imorse och skulle checka in två väskor, gick direkt till de dedikerade diskarna.

Blir stoppad av 2 sas kvinnor som inte släpper fram mig och blockerar vägen. Frågar mig på engelska om de kan hjälpa till med något. Svarar att de kan hjälpa mig genom att låta mig checka in som Diamond.
Får då kommentaren att jag måste visa kortet, förklarar att det ligger nerpackat i väskan och får kommentaren "jag får väl tro på dig denna gång". Vissa personer ska verkligen inte jobba med service, en anklagande attityd och en inställning att jag "inte hör hemma i denna checkin" är lagom trevligt som första kontakt när man ska resa. Lite känsla för feeling kan man ju önska.

Nu nästa "problem", avgång 0745 och boarding 0715. Tänkte vara duktig och vara där till 0715, boarding börjar 0730... Hur svårt ska det vara att ge korrekt information?!? Stå i en gate tillhör inte mina favoriter på en flygplats...
 

ludde

Medlem
Första intrycket brukar ju vara viktigast sägs det.
Kom till Arlanda imorse och skulle checka in två väskor, gick direkt till de dedikerade diskarna.

Blir stoppad av 2 sas kvinnor som inte släpper fram mig och blockerar vägen. Frågar mig på engelska om de kan hjälpa till med något. Svarar att de kan hjälpa mig genom att låta mig checka in som Diamond.
Får då kommentaren att jag måste visa kortet, förklarar att det ligger nerpackat i väskan och får kommentaren "jag får väl tro på dig denna gång". Vissa personer ska verkligen inte jobba med service, en anklagande attityd och en inställning att jag "inte hör hemma i denna checkin" är lagom trevligt som första kontakt när man ska resa. Lite känsla för feeling kan man ju önska.

Hade en liknande upplevelse i juni när jag skulle flyga med familjen med SAS till Marseille. Två kvinnor som stod och snackade med varandra och blockerade vägen till incheckningen på terminal 5. Kommer inte ihåg exakt längre men den ena sa irriterat något i stil med "vad tänkte du göra?". "Jag tänkte checka in", sa jag, helt ställd. "Har du guldkort då eller?"

Förlåt om jag stör men jag skulle vilja checka in liksom. Tråkigt att behöva störa i deras samtal och olustigt att bli ifrågasatt på det sättet.

Klart man kunde haft en bättre start på resan men framför allt undrar jag hur vissa väljer att jobba med service. :)
 

danielhog

Medlem
@palmen @ludde det här händer mig varje gång med bagage på Arlanda. Det står någon och stoppar en och även fast jag hälsar och försöker knata vidare till tre tomma diskar så blir jag stoppad och tvingad att visa något bevis på att få gå i kön. Aldrig på ett trevligt sätt så jag har börjat visa upp Mastercard kortet per automatik.
 

Hachans

Medlem
@palmen @ludde det här händer mig varje gång med bagage på Arlanda. Det står någon och stoppar en och även fast jag hälsar och försöker knata vidare till tre tomma diskar så blir jag stoppad och tvingad att visa något bevis på att få gå i kön. Aldrig på ett trevligt sätt så jag har börjat visa upp Mastercard kortet per automatik.

Ja, de är fruktansvärda. Antar de blivit satta där för att minska köerna till check in så nu är kön i resten av avgångshallen istället. Men fållorna är ju tomma.

De har åtminstone separerat guld checkin i USA och inte USA vilket snabbat upp en del.
 

igelkotten

Medlem
Tack för denna info @palmen @ludde @danielhog
Jag skall ta kontakt med en vän inom SAS som jobbar med just personal och kundkontakt. Jag har då o då mailat in vad som skulle förbättras för oss som reser mycket med SAS. Tas alltid emot tacksamt. Hoppas lösa det där på T5. Är lite så på GOT med så jag skall maila och berätta:)

Samma upplevelse på T5 - och varit så i några år nu. Har nog varit otrevligt bemötande från "kö-vakterna" 100% av gångerna för mig, som tur är flyger jag inte SAS för ofta längre.
 
Hur skall de annars göra? Om jag förstår det rätt så är ni upprörda över att behöva visa att ni får gå i business check-in och att det inte räcker att ni säger att ni är guld/Diamond. Om de inte hade kollat och det hade varit lång kö där så lovar jag att folk hade klagat över att SAS inte vågar kolla att folk verkligen får gå där, och att det är SÅ typiskt Jante-Sverige.
 

samet

Medlem
Blir stoppad av 2 sas kvinnor som inte släpper fram mig och blockerar vägen. Frågar mig på engelska om de kan hjälpa till med något. Svarar att de kan hjälpa mig genom att låta mig checka in som Diamond.
Får då kommentaren att jag måste visa kortet, förklarar att det ligger nerpackat i väskan och får kommentaren "jag får väl tro på dig denna gång".

Nya rutiner tro? Blev i veckan ordentligt kollat på GOT. Damen nöjde sig inte med att jag sade min status, hon ville också se kortet. Hade det i ett fack i plånboken, då bad hon mig ta ut det.

Nyfiken och tjötröv som jag är kommenterade och frågade jag givetvis om detta beteende.

Fick svaret att många försöker med gamla kort som gått ut och personen inte längre har status.

Kan tycka att det är okay att visa kortet. Vet mam bara om det, så anpassar man ju placeringen av kortet så det går lätt.

Men det konsekvent inkonsekventa SAS kommer väl nästa vecka inte kolla korten alls.
 
Nya rutiner tro? Blev i veckan ordentligt kollat på GOT. Damen nöjde sig inte med att jag sade min status, hon ville också se kortet. Hade det i ett fack i plånboken, då bad hon mig ta ut det.

Nyfiken och tjötröv som jag är kommenterade och frågade jag givetvis om detta beteende.

Fick svaret att många försöker med gamla kort som gått ut och personen inte längre har status.

Kan tycka att det är okay att visa kortet. Vet mam bara om det, så anpassar man ju placeringen av kortet så det går lätt.

Men det konsekvent inkonsekventa SAS kommer väl nästa vecka inte kolla korten alls.
Det är ju kanon om de har fått nya direktiv. Innan har det ju räckt att stressat säga "jag är guld" så har man kunnat gå där (i alla fall i CPH). En bra förändring tycker jag, även om vissa tycker det är jobbigt att visa sitt kort.
 

DRG

Medlem
Det är väl alldeles utmärkt att de kollar status, så inte fållorna fylls upp av dem som inte skall vara där. Om man kollar innan diskarna så sparar man dessutom tid för gatepersonalen. Det är ju dessutom enkelt att visa upp kortet man har elektroniskt i appen (antar att de flesta Guld och över som reser mycket använder den).

Att sedan bemötandet inte är trevligt är ju en annan sak och naturligtvis inte OK.
 
Toppen