Senaste nytt

SAS interim report Q2

Funcadelic

Medlem
Intressanta saker som händer på SAS, rekommenderar läsning för den intresserade.
  • Utökar återigen sina sparmål, nu till 3 miljarder fram till 2020. Om jag inte minns helt fel återstog det 500 MSEK 2017 från tidigare sparpaket, som sedan ökades till 1,5 GSEK 2020 och nu 5 GSEK till 2020
  • Finansiering av sju nya Boeing 737 klar, värderade till 101 MUSD
  • Två slotpar på Heathrow sålda för 75 MUSD
  • SAS har återigen fått betala 70 MEUR för kartellbildning. Dessa pengar har man betalat en gång och nyligen fått tillbaka. Rickard har tidigare sagt att han räknade med att de till trots allt skulle få betala
http://www.sasgroup.net/en/wp-content/uploads/sites/2/2017/06/sas-interim-report-q2-2017-report.pdf

SIGNIFICANT EVENTS
• SAS decided to double its target for efficiency measures to SEK 3 billion, with effect in the 2017–2020 period, and to strengthen focus on new growth initiatives.
• SAS completed the financing of seven Boeing 737s valued at MUSD 101.
• SAS sold two slot pairs at London Heathrow for MUSD 75.
• The European Commission revised its earlier decision and once again fined ten airlines for alleged breaches of competition rules during the 1999–2006 period. SAS was ordered to pay a fine of MEUR 70.2
 

bnr

Medlem
Halv-OT(?)
Använder man GSEK för miljarder SEK? Är det inte MDSEK som brukar användas?
 

mha321

Medlem
Halv-OT(?)
Använder man GSEK för miljarder SEK? Är det inte MDSEK som brukar användas?
Inte för att påstå att jag är säker, men man kan nog använda GSEK för miljarder SEK när man skriver på engelska, och MDSEK för miljarder SEK när man skriver på svenska?
 

mha321

Medlem
Jag tror det är en "skrivvurpa" av SAS de menar A320neo.
Man skriver ju också:

Investments during the period included delivery payments for five new Airbus A320neos that were immediately divested on the basis of a sale and leaseback agreement and the acquisition of five Boeing 737s and one Airbus A340 that were previously under operating leases

Så det kanske inte är nya 737or, bara att man har köpt dem istället för att som tidigare leasa dem. Antalet stämmer inte helt, men det kan ju vara att man har säkrat investeringen men inte genomfört den ännu på ett par.

En viktig skillnad är att @Funcadelic skriver "nya Boeing 737" i sin översättning, men i engelska orginalet står det inget om att det faktiskt är nya. Kan vara den som förvirrade mig. (Däremot pratar man specifikt om new när det handlar om A320).
 

Ricci

Medlem
Man skriver ju också:



Så det kanske inte är nya 737or, bara att man har köpt dem istället för att som tidigare leasa dem. Antalet stämmer inte helt, men det kan ju vara att man har säkrat investeringen men inte genomfört den ännu på ett par.

En viktig skillnad är att @Funcadelic skriver "nya Boeing 737" i sin översättning, men i engelska orginalet står det inget om att det faktiskt är nya. Kan vara den som förvirrade mig. (Däremot pratar man specifikt om new när det handlar om A320).
Ja, det är också en möjlig tolkning.

Edit: T ex köpte man LN-RKP (A340) för några månader sedan.
 
Toppen