Senaste nytt

SAS inför gräns på tre alkoholhaltiga drycker per resa i SAS Plus

palmen

Moderator
Sen vet jag inte om kraven är så konstiga utan att ha sett dem, tycker arbetsmiljö är viktigt men ett visst servicetänk kräver ju personalresurser.
Klart arbetsmiljö är viktigt, men jobbar man med att servera dryck förutsätter jag att man öppnar den åt kunden. Serverar man mat tar man även bort eventuell "skyddsplast".
Är det för ansträngande finns det andra jobb som har lägre ansträngning.
 

Voyageur

Medlem
Nu är det inte mer än ett I landsproblem, men pp senaste flygningen i Plus från Arlanda till Köpenhamn, så kändes det rätt snopet att inte kunna ens få beställa en GT under 55 minuters flygningen med motiveringen "vi har bara vin eller öl". Jag fattar självklart att det är en kort flygning och serveringen är således förenklad.... Jag menar matmässigt bestod serveringen utav den lyxiga polarkkämman med obestämt innehåll, och jag kan köpa att nordisk besättning och fack tycker att det är kritiskt stressigt för personal att servera mer än en sunken plastad macka på den flygningen. Men nog tycker jag att många resenärer connectar genom CPH och flyger vidare i business (på en dyr biljett) så det kanske inte vore hela världen att kunna erbjuda en enklare drink för en att njuta av flygningen. Snart är Plus så urholkat att vatten blir höjdpunkten.
 

Homer

Medlem
Jag ser att det står i menyn numera, det kanske det har gjort länge?

SAS meny.jpg
 

Alf

Medlem
SAS Plus är en bedrövlig klass att åka med. Det är ju ekonomi med lite silverkant. Inför en Businessklass på Europalinjerna som det var förut med blockat mittsäte och vettig servering utan lådan och polarrullen.

En begränsning till tre drinkar på en flygning till LPA på över fem timmar är ju inte klokt. Att ta betalt för resterande drinkar utöver de tre som är gratis är ju helkonstigt om man vill stävja alkoholintaget.
 

NotRyan

Medlem
SAS Plus är en bedrövlig klass att åka med. Det är ju ekonomi med lite silverkant. Inför en Businessklass på Europalinjerna som det var förut med blockat mittsäte och vettig servering utan lådan och polarrullen.

En begränsning till tre drinkar på en flygning till LPA på över fem timmar är ju inte klokt. Att ta betalt för resterande drinkar utöver de tre som är gratis är ju helkonstigt om man vill stävja alkoholintaget.
Det är inte det som är anledningen. SAS kan precis som andra bolag vägra att servera berusade passagerare. Det där är något som någon Excel-nisse i Frösundavik kommit på för att minska kostnader.
 

Alf

Medlem
Det är inte det som är anledningen. SAS kan precis som andra bolag vägra att servera berusade passagerare. Det där är något som någon Excel-nisse i Frösundavik kommit på för att minska kostnader.

Ja så borde det ju vara och så sker också ibland har jag sett. På så sätt blir begränsningen ännu dummare.
 

ulagun

Medlem
Jag ser att det står i menyn numera, det kanske det har gjort länge?

Visa bifogad bild 101912
Har bokat Teneriffa i Plus avgång nästa vecka.
Las Palmas finns ju med på "begränsningslistan" men inte Teneriffa.
Vad är skillnaden? Bara skötsamma och måttfulla resenärer till Teneriffa jämfört med LPA? o_O
Får kanske testa genom att beställa fyra GT och se om det blir tre eller fyra
Jag ser att det står i menyn numera, det kanske det har gjort länge?

Visa bifogad bild 101912
 
  • Gilla
Reactions: Alf

Homer

Medlem
Har bokat Teneriffa i Plus avgång nästa vecka.
Las Palmas finns ju med på "begränsningslistan" men inte Teneriffa.
Vad är skillnaden? Bara skötsamma och måttfulla resenärer till Teneriffa jämfört med LPA? o_O
Får kanske testa genom att beställa fyra GT och se om det blir tre eller fyra


De flyger väl inte särskilt frekvent dit, så de har väl helt enkelt glömt bort den rutten?

Men det är ju bara att peka på vilka destinationer som nämns i menyn om de nekar fler än 3...
 
Toppen