Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

JohanGE

Medlem
@JohanGE vad är ditt syfte/tankar med EBG? Vad vill du få ut?

Är det lounger skulle jag säga ett kreditkort med priority pass så kan du flyga med det bolag som har billigast eller bäst biljetter och behöver inte vara låst till en alliance för att få lounge, om du inte flyger så mycket idag? Är det fria sätesval på longhaul? Flyger du tillräckligt ofta eller är det billigare att betala för sätet etc?

Givetvis är det upp till dig vad du vill göra med din tid och pengar, men bara lite tankar såhär i statushetsen :)
I hear you. Jag har själv ställt mig den frågan, och för att vara helt ärlig så tror jag det är jakten på något och inte helt för rationellt tänkade bakom. Fått för mig att det vore "kul att uppnå en högre status". Men visst finns andra fördelar. +25% i intjäning på revenue flights; potentiell upgrade vid gate(?); och så klart tillgång till fler och bättre lounger.

Ett till kreditkort mäktar jag inte riktigt med, utan ser då fler fördelar med Amex Elite för tillfället.
 

Tomsas

Ny medlem
Någon som har bra tips för rundresa över dagen 15 eller 16 okt från Göteborg och avslut i Malmö?

Mest baspoäng per krona är intressant.
 
Last edited:

Flytoheaven

Medlem
Kan ge ett tips till er som t ex gör MR ARN PRG med vändande via osl prg. Provade att gå in på guld loungen vid hemkomst till ARN idag efter ett hämta-lämna-hämta-lämna uppdrag idag på den bästa poängrutten arn-osl-cph-prg och jag blev insläppt när jag skannade mitt boardingkort. Funkar säkert på andra rutter med hemkomst samma dag.
 

wayfarer

Medlem
Kan ge ett tips till er som t ex gör MR ARN PRG med vändande via osl prg. Provade att gå in på guld loungen vid hemkomst till ARN idag efter ett hämta-lämna-hämta-lämna uppdrag idag på den bästa poängrutten arn-osl-cph-prg och jag blev insläppt när jag skannade mitt boardingkort. Funkar säkert på andra rutter med hemkomst samma dag.

Kunde du checka in hemresan utan problem?
 

AABack2ARN

Medlem
Känns extremt tight då det är LHR vi pratar om och du måste igenom ny säkerhetskontroll.
Kan du boka det på en och samma biljett? Om ja så är det OK, annars är det "en utmaning".

Transfer security i terminal 2 är oftast en enkel historia om man jämför med de andra terminalerna på Heathrow. Det finns ett Star Gold fast track om du är EBG eller motsvarande. Jag skulle säga att jag i princip aldrig drabbats av kö på terminal 2 transfer security. Utmaningen kan dock vara att de bara har ett eller två spår öppna. Dessutom är personalen oftast trevlig!

Men det är så klart alltid en risk om man inte kan boka dessa resor på en och samma biljett.
 

stare

Medlem
Flyger just nu en ggr i veckan inom Europa. Funderar, SAS verkar inte bjuda till många baspoäng nuförtiden, dessutom hamnar jag oftare på Lufthansa, då SAS från GOT är begränsat. Verkar snart ingen ide att samla poäng längre på SAS EB, kommer nog knappt upp i Silver på ett år. Överväger att gå över till M&M. Tips?
 

mha321

Medlem
Flyger just nu en ggr i veckan inom Europa. Funderar, SAS verkar inte bjuda till många baspoäng nuförtiden, dessutom hamnar jag oftare på Lufthansa, då SAS från GOT är begränsat. Verkar snart ingen ide att samla poäng längre på SAS EB, kommer nog knappt upp i Silver på ett år. Överväger att gå över till M&M. Tips?

Kommer du inte ens upp i sas silver är det väl ytterst tveksamt att du kommer upp i något på m&m som ger något.

Jag skulle istället titta på vilket som ger dig bäst payout för award resor. Med andra ord utvärdera kreditkorten.
 

flygfanten

Medlem
Behöver 6000 poäng för att behålla EBG, och har inga jobbresor kvar inplanerade.

Kvalificeringsperiod: Feb 1, 2019 - Jan 31, 2020

Har ni något tips på en ~3 eller 4-dagarstripp i december eller januari?

Eventuellt kan ju två kortare resor inom Europa fungera med. Det beror lite på till vilka destinationer - vissa städer blir som bekant väldigt dyra om man skall bo drägligt.

Eventuellt behöver jag bara 5 000 poäng. Det beror lite på hur Mastercard Premium-poängen räknas. Poängen för januari ramlar väl först in i februari? Med Amex Elite-poängen har jag just nu 36 000 poäng.
 
Last edited:
Toppen