Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2019)

Status
Stängd för vidare inlägg.

fcx

Medlem
Är det någon som har koll på lagändringen för vouchers i Sverige från och med 2019? Vad kommer hända exakt med 2-4-1?

Nya momsregler för vouchers
Även den svenska momslagstiftningen får nya bestämmelser under året. Definitioner av voucher, enfunktionsvoucher och flerfunktionsvoucher förändras men också bestämmelser om när användningen av vouchers blir skattepliktig, beskattningsunderlaget, vem som blir skattskyldig och när skattskyldigheten inträder justeras.

Det här rör det roliga problemet som jag brottas med i min yrkesutövning. Ska momsplikten inträda när man köper en voucher, eller när man använder en voucher? Samt vad händer om inköpet sker i ett land och användandet i ett annat land? Givetvis har olika länder olika regler, så hurra för harmonisering.

En voucher är något som man kan byta mot en vara eller en tjänst. Amex 2-4-1 är därför inte en voucher i legal mening, utan borde hellre kallas för en rabattkupong. Jag utgår från att det inte blir någon förändring här.
 

aldrighemma

Medlem
Är det någon här som råkat ut för att ha förlorat en voucher pga giltighetstid, beroende på att SAS använt vouchers i "fel ordning"?
Dvs att SAS felaktigt har använt en nyare voucher till en bokning, och därefter använt en äldre voucher till en nyare bokning som så småningom förfaller vid ombokning? (Hände just mig :mad:)

Och i så fall, har någon lyckats få rätt gentemot SAS och fått det rättat i efterhand?
 

wille

Medlem
Ringer du till tallin och bokar så har de stenkoll på när de löper ut, och om de ej frågar så kan du ju själv fråga vilken voucher de väljer.
 

aldrighemma

Medlem
Ringer du till tallin och bokar så har de stenkoll på när de löper ut, och om de ej frågar så kan du ju själv fråga vilken voucher de väljer.
Jag har själv stenkoll på vilka vouchers som "borde" användas, men dubbelkollar inte alltid. I detta fallet så var det en bokning för snart två år sedan som gick fel, detta medförde att vouchers efter den punkten drogs i fel ordning för kommande bokningar för att till slut orsaka en förfallen voucher.

Hur som helst så löste Tallinn till slut problemet, dom kunde efter några timmar i telefon :confused: själva se problemet. Och till skillnad från SAS "vanliga" kundtjänst så är dom rätt lösningsorienterade i Tallinn :). SAS kundtjänst, som jag först kontaktade, försökte som vanligt bara filibustra bort mig.
Bottom line är att vouchern är återställd !!
 

ELOS

Medlem
Om flera personer i en familjepool erhåller vouchers är dessa synliga även för andra vid Eurobonus bokning? Jag tror nämligen det är så för jag och min sambo har 2 innestående vouchers från 2019 och båda är synliga oberoende på vem som är inloggad med sin eurobonus profil. Praktiskt tycker jag!
 

aldrighemma

Medlem
Om flera personer i en familjepool erhåller vouchers är dessa synliga även för andra vid Eurobonus bokning? Jag tror nämligen det är så för jag och min sambo har 2 innestående vouchers från 2019 och båda är synliga oberoende på vem som är inloggad med sin eurobonus profil. Praktiskt tycker jag!
För mig så är det definitivt inte så, jag och min fru som är i en pool ser bara våra egna vouchers.
 

ELOS

Medlem
Eller har det blivit fel dvs. jag har fått 2 vouchers istället för 1....?
En annan fråga till kollegiet: vet vi säkert att det gamla ELITE betalkortet triggar 2 vouchers för sig jämte det att nya ELITE kreditkortet triggar 2 vouchers under 2019 vid köp upp till 300 000 ? Det går ju inte på AMEX hemsida se att de separerar eurobonuspoäng intjänade från gamla och nya ELITE kortet - blir en totalsumma...
 

JPlicious

Medlem
Eller har det blivit fel dvs. jag har fått 2 vouchers istället för 1....?
En annan fråga till kollegiet: vet vi säkert att det gamla ELITE betalkortet triggar 2 vouchers för sig jämte det att nya ELITE kreditkortet triggar 2 vouchers under 2019 vid köp upp till 300 000 ? Det går ju inte på AMEX hemsida se att de separerar eurobonuspoäng intjänade från gamla och nya ELITE kortet - blir en totalsumma...

Jag tror du kan ringa in och få reda på separat spend.
 

scholdborg

Ny medlem
Hej,

vet inte om jag ens bör nämna detta men är inne sporadiskt och letar bonusresor och upptäckte att min voucher som enbart är giltig för Europa (har enbart haft EB Classic) även gick att använda för övriga destinationer. Är detta någon tillfällig bugg och är det värt att testa boka en business till EWR eller brukar dom bara att avboka min resa när dom upptäcker felet?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen