Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2019)

Status
Stängd för vidare inlägg.

ekf

Medlem
En fråga ang avbokning av resa,
Man får ju tillbaka sina poäng om inte poängens giltighetstiden har gått ut, men hur vet man det? Ska troligtvis avboka en resa, men osäker på just de specifika poängens giltighetstid...
Ring och fråga! De gånger jag velat avboka har agenten alltid insisterat på att kontrollera giltighetstiden innan den exekverat avbokningen.
 

CoooC

Medlem
Skulle vilja bolla lite tankar här med alla slipade rävar ang nya Amex Kreditkort.

Min situation:
  • Hade 300k+ i spend under 2018 på mitt Amex Premium med extrakort till min fru. Alltså dubblar jag spenden för voucher (men får inget för det iochmed Premium)
  • Har ny tjänst som kommer att innebära lite mer resande (ca 4-6 utlandsflyg om året).
  • Två barn 1 och 3 år som jag gärna vill ha med (därav något höjt behov för 2st voucher)
  • Helt dedikerad till Eurobonus.
Mitt spörsmål:

Är det vettigast att sprida 2st Premium kort med separat nummer mellan mig och fru eller köra på ett (1) Elite med extrakort?

Hade jag haft lite mer resande i tjänsten så att jag utan tvekan nått Gold så hade jag utan tvekan valt Elite. Min miles-matematik är lite rostig men nu tror jag jag hamnar något under den gränsen (även med ev extra 20k poäng från Elite).

Som ytterligare fråga (lite kundtjänstvarning på denna). Om jag kör rekrytering här via forumet till nytt kort, gäller den nuvarande kampanjen på 3 gratis första månader då?

Allt beror på! :)

Fördelar med 2 st Premium:
1. Du kan bjuda in din fru och ni får 12 000 poäng var förutsatt att ni uppfyller villkoren för värvning (om du ber någon här på forumet värva dig till Elite så ska som regel ingen värvningsbonus utdelas även om vissa har lyckats få bonusen trots att de redan är medlemmar).
2. Ni betalar 2 000 kr per år istället för 4 000 kr per år.

Fördelar med 1 st Elite:
1. 20p/100 kr istället för 15p/100 kr. På ett år med en spend på 300k så gör det 15 000 poäng i skillnad.
2. 20 000 statuspoäng som ger EBS direkt och ökar dina chanser att nå EBG och EBD. Om du kompletterar med ett SAS EB Mastercard Premium och använder det varje månad så får du 1 000 statuspoäng per månad vilket ger 12 000 statuspoäng på året.
3. Ni slipper ha koll på att minst 150k måste fördelas på varje kort vilket krävs för 2 vouchers om ni kör 2 Premium. Nu räcker 300k på Elite.

Sammanfattningsvis:
Med Amex Elite och MC Premium får du 32 000 statuspoäng på helåret. Du saknar därmed 13 000 poäng för EBG. Kolla dina 4-6 utlandsflyg och se vad de förväntas inbringa i poäng. Räcker oftast med en longhaul i affärsklass med SAS för att vara i hamn. Blir svårare om det är 4 flyg till Köpenhamn i ekonomi. :)

Personligen hade jag kört på Amex Elite men då är jag också tillräckligt nördig för att göra en och annan Mileage Run för att nå guldet. :p
 
Jag undrar om det är möjligt att applicera en voucher i efterhand på en redan befintlig bokad poängresa eller om det är godtyckligt från den som svarar i telefon?
 

ZZZebra

Medlem
Jag undrar om det är möjligt att applicera en voucher i efterhand på en redan befintlig bokad poängresa eller om det är godtyckligt från den som svarar i telefon?

Om voucher fanns utställd när resan bokades så har flera rapporterat att de kunna applicera en voucher efteråt.

Förutsättningen är nog att vouchern är giltig både vid bokningstillfället och när den skall appliceras. Dvs lär vara lönlöst att försöka applicera en voucher som gått ut 31/12 nu i januari även om resan bokades i december.

Vad har du fått för svar från handläggaren? Tallinn eller SAS kundtjänst?
 
Om voucher fanns utställd när resan bokades så har flera rapporterat att de kunna applicera en voucher efteråt.

Förutsättningen är nog att vouchern är giltig både vid bokningstillfället och när den skall appliceras. Dvs lär vara lönlöst att försöka applicera en voucher som gått ut 31/12 nu i januari även om resan bokades i december.

Vad har du fått för svar från handläggaren? Tallinn eller SAS kundtjänst?

Jag har bokat en award till ORD i okt-19 med full poäng, men kommer att få till en voucher innan dess. Så jag undrar mest om jag kommer att lyckas kunna applicera den alt göra en ombokning vid tillfället.
 

ZZZebra

Medlem
Jag har bokat en award till ORD i okt-19 med full poäng, men kommer att få till en voucher innan dess. Så jag undrar mest om jag kommer att lyckas kunna applicera den alt göra en ombokning vid tillfället.

Det ska inte gå, du måste ha en giltig voucher vid bokningstillfället.

Du skulle ju möjligtvis kunna boka av och hoppas på att award-platserna blir tillgängliga igen, men det skulle jag aldrig våga chansa på. Dessutom tillkommer ju serviceavgifterna.
 
;)
Det ska inte gå, du måste ha en giltig voucher vid bokningstillfället.

Du skulle ju möjligtvis kunna boka av och hoppas på att award-platserna blir tillgängliga igen, men det skulle jag aldrig våga chansa på. Dessutom tillkommer ju serviceavgifterna.

Tack för svar. Serviceavgifterna är ett icke problem så länge jag får det som jag vill. ;)
Jag får helt enkelt prova mig fram när den dagen kommer.

Jo @Mattias Holmén det är min första business resa ever och den sker med SAS. :)
 

squeezen

Medlem
Jag har bokat en award till ORD i okt-19 med full poäng, men kommer att få till en voucher innan dess. Så jag undrar mest om jag kommer att lyckas kunna applicera den alt göra en ombokning vid tillfället.
Till din fördel är ORD en av de lättare destinationerna så håll ständig utkik på platser efter du fått voucher. Kan vara så att du kan göra en ny bokning vid sidan innan du avbokar nuvarande.

Håll koll 123 dagar (har jag för mig, men dubbelkolla tråden om sas business biljetter) innan avresa och framåt.

Edit; länk till tråden http://www.businessclass.se/forum/threads/när-släpps-sas-awardbiljetter.28295/page-8
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen