Senaste nytt

Sas eller Lufthansa till Boston?

Rodnt

Medlem
Hej!

Jag ska till Boston om ett par veckor och ska välja flyg. Jag är redan EBD så flyger jag Sas (via NY) är det "bara" för att det ger en härlig dos poäng.

Men jag funderar på att kanske testa Lufthansas business class istället, och ev. Börja samla på Miles & More istället (är inte medlem ännu).

Fråga 1: hur är lufthansas business class jämfört med Sas?

Fråga 2: skiljer det mycket i intjäning av EB-poäng?

Fråga 3: är Miles and more-status baserad på flygande under kalenderår eller rullande? Verkar ju dumt att kreditera M&M om jag ändå är tillbaka på noll i januari menar jag...

Ytterligare bakgrundsinformation är att jag nästa år kommer flyga tillräckligt för att nå både EBD och SEN, därav tanken att köra båda.
 
SAS flyger ju direkt till Boston om du vill slippa omvägen via New York.
Min preferens är att SAS har bättre business än Lufthansa.
Hur mycket det skiljer i intjäning beror på vilken bokningsklass du bokar i. F, A-klass (eg First) ger 300%, C, D, J 200%, Z 150%, och P 100%. EuroBonus partners - Lufthansa - SAS
Vet ej hur det är på Lufthansa, mitt intjänandeår där är kalenderår, men det är det även på SAS och där kan man ju ha olika. Så på den säger jag pass och låter någon annan tala. Hursom så har ju Lufthansa även HON-statusen, och kan du nå upp till den istället för att sprida på både SAS och Lufthansa så hade jag kört på det.
 

Canadien

Medlem
SAS flyger ju direkt till Boston från Köpenhamn så då slipper du byte i New York.

Jag tycker SAS Business är bättre än Lufthansa överlag. Bättre säten, bättre mat och godare öl.

Troligen får du något mer poäng till Eurobonus med SAS. Lufthansa ger mellan 150 och 200% av flugna miles som EB-poäng. SAS har fasta tabeller som ger kring 150-220% av flugna miles plus 25% som EBD

Anslutningsflyget till Köpenhamn alternativt Frankfurt ger nog ungefär samma.

Miles & Møre kör kalenderår ja.
 

palmen

Moderator
Problemet med SAS är att de inte flyger varje dag (de har 3-4 avgångar i veckan) till Boston.
Dagtid så är SAS och Lufthansa relativt lika vad det gäller komfort och mat/dryck även om jag personligen tycker att SAS har lite bättre mjuk produkt. På nattflighter är det dock väldigt trångt i lufthansas stol om man vill sova och då är troligtvis SAS att föredra.

Om du kan nå Senator och EBD nästa år så tycker jag det låter som en bra idé att redan nu testa Lufthansa för att se om det är något som passar dig. I värsta fall så blir det en engångsgrej men att du kan kreditera detta till Eurobonus i alla fall.
 

mha321

Medlem
Med SAS får du ju 25% extra poäng tack vare EBG+ bonusen, det är inte att förakta.

Och eftersom Lufthansa kör kalenderår så är det ju statusmässigt "bortslängt" att lägga det till Miles&More om du inte når SEN före årsskiftet. Bättre att köra hårt på M&M i början på året.

Om jag körde en blandning av SAS och Lufthansa så skulle jag, när läget "stabiliserat sig", i princip välja SAS på alla de rutter dit SAS flyger själva (för enkel förnyelse av EBD och 25%-bonusen), och Lufthansa på alla andra rutter. Det gäller naturligtvis inte om ens behöv bara är att flyga till destinationer som SAS flyger till :) Men generellt har ju Lufthansa väldigt många fler destinationer.

Utöver det så håller jag med alla de som säger att SAS är snäppet bättre än Lufthansa i Business.
 

trekker

Medlem
Hursom så har ju Lufthansa även HON-statusen, och kan du nå upp till den istället för att sprida på både SAS och Lufthansa så hade jag kört på det.
Ska man stasa på HON räknas väl bara lufthansagrupp flighter och endast dyra biljetter vilket kan göra det hela i princip omöjligt om man inte är beredd att alltid flyga via FRA/MUC och har en schysst resepolicy.
 

Rodnt

Medlem
Oj, många svar medan man är upptagen med matlagning. Tack!

Som palmen säger så flyger inte Sas till Boston från Köpenhamn alla dagar sen dom bytte flygplan tidigare i år. På den dag jag ska åka är det via Newark som gäller.

Är absolut sugen på HON. Det är en av anledningarna att jag tänkte smyga igång ett M&M-konto. Men med kalenderårsintjäning är ju EB ett betydligt klokare val just denna resa. Tror att detta blir årets sista med SA. Har bara lite Aeroflotresor kvar ;(

LH business är ett par tusenlappar billigare än SAS, så det skulle va därför kanske. Annars kör jag SAS denna gång. Om inte kunden insisterar på iceland air
 

Senator

Moderator
Ska man stasa på HON räknas väl bara lufthansagrupp flighter och endast dyra biljetter vilket kan göra det hela i princip omöjligt om man inte är beredd att alltid flyga via FRA/MUC och har en schysst resepolicy.

Gäller alla Business och First så det beror lite på vad som menas med "dyra" biljetter. Till USA åker jag på antingen Business Z-klass som ger 150% eller First A-klass som ger 300% på långsträckor och 200% inom Europa. Fördelen med Z-klass är att det går att boka 72t timmar innan avgång. ARN-LAX är en sweet-spot till ca 23 tkr med stopover möjligheter i NYC, ORD, WAS, IAH och SFO. Passar utmärkt för mig. Hade gärna köpt flera A-klass men det kräver 28 dagar och den framförhållning har jag inte. A-klass är ca 10-15tkr mer per resa, väl värt det om jag kan planera men Z-klass är långt mer flexibelt så det blir som oftast det.

Jag åkte Lufthansa till JFK förra måndagen och det är ok men inget mer. Men det var ett val som togs med massor av olika parameter: pris, tidtabell, kombinationsmöjligheter på biljetten och när jag bokade som var typ fem dagar innan.

Det framgår inte om @Rodnt har obegränsade resurser, eller en enormt flexibel policy. Jag reser just nu tillräckligt mycket för både Miles & More HON eller BA Concorde Room. Men jag har andra behov som är viktigare än att jaga status som HON så jag lägger mina köp på det bolag som möter mina behov av bästa rutt, pris, flexibilitet osv..

Om jag skulle svara på frågan skulle jag välja SAS eller Swiss, inte Lufthansa. Nackdelen med Swiss är lång transfertid på ditresan i Zurich.
 

hg1980

Medlem
Jag är kanske den enda, men jag föredrar Lufthansas säte framför SAS när det gäller att både softa och sova. Nu har jag haft en hel del otur med SAS säte som pyst ut luft och blivit stenhårt, men upplever också att sätet är svårt att få i en bekväm ställning när man skall softa och se på film. Får man dessutom ett säte intill fönstret med "sidebaren" mot gången, ja då upplever jag SAS säte rent klaustrofobiskt. De andra sätena, och framförallt första raden dock, är luftiga och bra. Negativt är såklart att du får en granne, rätt tight inpå, om ni nu inte åker två då.

I övrigt håller jag med föregående talare om att den mjuka produkten är mycket bättre på SAS än på Lufthansa.
 
Får man dessutom ett säte intill fönstret med "sidebaren" mot gången, ja då upplever jag SAS säte rent klaustrofobiskt.
Jag tycker att de är de bästa sätena när jag flyger själv. Men i och för sig tur att det finns de som tycker att de andra sätena (som är öppna mot gången) är bättre så inte alla är ute efter samma säten. :)
 
Toppen