Senaste nytt

SAS drar in på flygningar till Hongkong

ekf

Medlem
Är det så lite som 100 pers på varje avgång och man ställer en av de två dagliga och ombokar till sin andra flight så är det 2*100*600 = 120000€ att betala ut cash
Jag blev lite nyfiken på hur mycket man sparar i bränsle på att inte flyga en vända, så jag räknade lite grovt..

HEL-HKG-HEL är 7821*2 = 15642 km (optimalt enligt gcmap)
En A350, som AY flyger med på sträckan, drar enligt Wikipedia uppemot 7,07 kg JET-A1 per km
JET-A1 väger 0,804 kg per liter
JET-A1 kostade ca 0,40 EUR per liter i januari 2015 enligt google.

Det ger ((15642*7,07)/0,804)*0,40 = ca 55 000 EUR

Tar man sedan hänsyn till att man ändå måste betala crew mm, som du skriver, så är det nog billigast att bara fortsätta flyga om man inte har andra planer för maskinen.
 

palmen

Moderator
Jag blev lite nyfiken på hur mycket man sparar i bränsle på att inte flyga en vända, så jag räknade lite grovt..

HEL-HKG-HEL är 7821*2 = 15642 km (optimalt enligt gcmap)
En A350, som AY flyger med på sträckan, drar enligt Wikipedia uppemot 7,07 kg JET-A1 per km
JET-A1 väger 0,804 kg per liter
JET-A1 kostade ca 0,40 EUR per liter i januari 2015 enligt google.

Det ger ((15642*7,07)/0,804)*0,40 = ca 55 000 EUR

Tar man sedan hänsyn till att man ändå måste betala crew mm, som du skriver, så är det nog billigast att bara fortsätta flyga om man inte har andra planer för maskinen.
Utan att veta men gissar på att max 10% begär om ersättning enligt 261/2004. Många crew har ju månadslön och inte betalt per timme dessutom så att de slipper betala ut traktamente mm kan dessutom bli ekonomiskt för dom.
 

crown

Medlem
EU261 gör det ju väldigt trögrörligt (dvs dyrt) att förändra schemat på det sättet så länge man inte gör det mer än två veckor fram i tiden. Är det så lite som 100 pers på varje avgång och man ställer en av de två dagliga och ombokar till sin andra flight så är det 2*100*600 = 120000€ att betala ut cash, plus att maskinen förmodligen ändå bara blir stående och inte tjänar några nya pengar, plus att man ända måste betala löner till crew och en massa andra avgifter.

Nu har ju "nyheten" kommit ganska långt efter att SAS tagit beslutet. Har själv en resa och den blev ombokad för ca 1 månad sedan, utresan flyttades bak en dag och hemresan hamnade en dag senare. Så jag gissar att i detta fallet så har SAS bokat om alla redan för ca 1 månad sedan och därav lär det inte bli någon ersättning för någon av denna anledning iaf.
 

ekf

Medlem
Utan att veta men gissar på att max 10% begär om ersättning enligt 261/2004. Många crew har ju månadslön och inte betalt per timme dessutom så att de slipper betala ut traktamente mm kan dessutom bli ekonomiskt för dom.
Ja, om så få som 10% begär ersättning så blir ju kalkylen annorlunda. Men crew som har månadslön ska väl ändå ha sin lön, så där sparas det väl inget? Traktamenten kan väl knappast vara några större summor per flight? Eller har flygande personal andra nivåer på traktamenten än vi vanliga dödliga?
 

Hafermann

Medlem
Ja, om så få som 10% begär ersättning så blir ju kalkylen annorlunda. Men crew som har månadslön ska väl ändå ha sin lön, så där sparas det väl inget? Traktamenten kan väl knappast vara några större summor per flight? Eller har flygande personal andra traktamenten än vi vanliga dödliga?
Den besättningen kan användas på andra flighter istället.
 

ekf

Medlem
Den besättningen kan användas på andra flighter istället.
De andra flighterna måste väl också ha ordinarie bemanning tilldelad?
Nåja, nu är vi nog rätt OT. Jag ville bara delge bränslekalkylen jag gjorde av rent intresse :) Resten haltar säkert både till höger och vänster.
 

Hafermann

Medlem
Håller med om OT :) Admin får väl flytta några inlägg här om det är too much. ;-)
Vet av erfarenhet att det sällan är 100% ordinarie bokade crew på flygningarna. Finns massor med hål att fylla. Även flygande är sjuka och har barn.
 

palmen

Moderator
Ja, om så få som 10% begär ersättning så blir ju kalkylen annorlunda. Men crew som har månadslön ska väl ändå ha sin lön, så där sparas det väl inget? Traktamenten kan väl knappast vara några större summor per flight? Eller har flygande personal andra nivåer på traktamenten än vi vanliga dödliga?
Ja, klart de får lön, men bolaget sparar inget på att inte flyga när det kommer till mångas löner ombord,
finns de som går på timlön dock.

Traktamente till Hong Kong är 578 kronor per dag. Om det tillkommer andra avgifter eller ej låter jag vara osagt.

Utan att veta men jag gissar på att bolaget sparar pengar på att inte flyga, om de nu inte har massa frakt som väger upp. Tex som sas har från Chicago. Där flyger de ju med 20-25% beläggning på vintern och lär inte gå back.
 
Toppen