Senaste nytt

SAS Boeingflotta

henke12

Medlem
Jag har hört 737-600 liknas vid en wobbler - som dessutom kan vara knepig att få stopp på när den väl är uppe på marschhöjd/fart.
Faktum är att det måste vara en av de snabbast stigande maskinerna i storleksklassen. Snabbt upp, brant upp och sen ligger den på över 40000 fots höjd och tittar ner på övrig trafik.

Skulle våga påstå att även 700 stiger lika bra.
Har fått för mig att 700 har likadana motorer som 800 men är kortare därav starkare prestanda men kan ha fel!

FL400/F410 klarar hela Boeing 737 NG familjen (600/700/800) :)
 

lucasd

Medlem
Skulle våga påstå att även 700 stiger lika bra.
Har fått för mig att 700 har likadana motorer som 800 men är kortare därav starkare prestanda men kan ha fel!

FL400/F410 klarar hela Boeing 737 NG familjen (600/700/800) :)
Hela 737-flottan hos SAS har CFM56-7B om jag inte missminner mig (samma motor i grunden som 340). 600an är ju den minsta versionen av NG-maskinerna och får ju därför lite bättre prestanda än de större. :)
 

KalleSus

Medlem
Utan att vara någon expert över huvud taget, men jag har bestämt för mig att också vingarnas form och storlek är avgörande för ett flygplans stigförmåga och det är här 737-600 är så unik.
737-600 har samma vingstorlek som -700 och -800 men är 2,4 resp. 8,3 meter kortare.
Jämfört med den äldre Boeing 737-500, i ungefär samma storleksklass, så är vingspannet nästan 5,5 meter större på -600.

Hur som helst blev den en udda fågel i flyghistorien, även om vi i Skandinavien kanske inte har den uppfattningen.
 

KalleSus

Medlem
Någon som vet vad LN-RRX ska göra hos brittiska militären i St Athan, Wales (DGX)?
LN-RRX Live Flight Tracking and History (Owner: SAS) ✈ FlightAware
Osäker på källa men enligt svenska wikin så har den lämnat flottan nu i februari.
Scandinavian Airlines flotta – Wikipedia
Det finns en destruktionsanläggning för utrangerade flygplan där.
Huvudparten av SAS 737-600 flotta, har fått sin sista vila på S:t Athan. Några har flugit till motsvarande anläggning i Phoenix, Arizona.
 
Toppen