Senaste nytt

San Francisco via Köpenhamn

MagnusL77

Medlem
Hej!
Har tänkt resa med SAS från Arlanda till SF via Köpenhamn. Jag undrar lite om bytet på Kastrup. Jag har aldrig varit där men planen ankommer och avgår från samma terminal. På väg dit, och på returresan, måste man igenom tullen och sedan säkerhetskontrollen på Kastrup igen (frågan gäller alltså både dit och tillbaka). Jag reser bara med handbagage och hoppas kunna gå direkt från gate till gate. Bekvämast så tycker jag.
 

Tonton

Medlem
Du behöver gå igenom passkontrollen (eftersom du lämnar schengen), men annars är det inga konstigheter. Brukar inte ta mer än någon sekunder (ibland några minuter ifall det mär lite kö). Allt är supersmidigt.
 

dino_81

Medlem
På hemresan är det både pass- och säkerhetskontroll i Köpenhamn. På resan till USA är det, som tidigare nämnts, endast passkontroll. Tullen passerar först när du kliver in i San Francisco och på hemma på Arlanda.
 

MagnusL77

Medlem
Tack för alla svar. Om jag förstår det rätt så på ditresan räcker det inte att bara byta gate. Jag måste passera en ny passkontroll, som alltså, utifrån svaren, är väldigt snabb. Antar att det är ungefär som på arlanda när man måste visa passet två gånger för USAflygningar.
På hemresan vid landning i Köpenhamn kan man skippa tullen, men måste ändå visa pass, innan man går till gaten (som visserligen ligger i samma terminal).
 

palmen

Moderator
Tack för alla svar. Om jag förstår det rätt så på ditresan räcker det inte att bara byta gate. Jag måste passera en ny passkontroll, som alltså, utifrån svaren, är väldigt snabb. Antar att det är ungefär som på arlanda när man måste visa passet två gånger för USAflygningar.
På hemresan vid landning i Köpenhamn kan man skippa tullen, men måste ändå visa pass, innan man går till gaten (som visserligen ligger i samma terminal).
Definiera terminal?
Longhaul (non Schengen) går från C piren, medan flighter till Stockholm oftast går från B piren. Tar ca 10 minuter emellan även om det är samma terminalbyggnad.
 

MagnusL77

Medlem
Ja just precis. Så för att komma in i C-piren måste jag visa pass
Definiera terminal?
Longhaul (non Schengen) går från C piren, medan flighter till Stockholm oftast går från B piren. Tar ca 10 minuter emellan även om det är samma terminalbyggnad.
Ja just precis. Så för att komma in i C-piren måste jag visa pass, men inget mer. Men tillbaka till Stockholm sedan.. Då visar jag bara pass och går igenom säkerhetskontrollen, men behöver alltså inte passera tullen?
 

palmen

Moderator
Ja just precis. Så för att komma in i C-piren måste jag visa pass

Ja just precis. Så för att komma in i C-piren måste jag visa pass, men inget mer. Men tillbaka till Stockholm sedan.. Då visar jag bara pass och går igenom säkerhetskontrollen, men behöver alltså inte passera tullen?
Det är ingen säkerhetskontroll när du kommer från USA, kommer du från Asien är det dock en säkerhetskontroll.
Tullen passerar man väl på vägen ut efter man hämtat väska? Eller är det annorlunda i Köpenhamn?
 

LarsCph

Medlem
Du behöver gå igenom passkontrollen (eftersom du lämnar schengen), men annars är det inga konstigheter. Brukar inte ta mer än någon sekunder (ibland några minuter ifall det mär lite kö). Allt är supersmidigt.

Paskontrollen kan godt være træg både ind og ud af Schengen i København. Ofte er det intet problem, men ibland er der meget kø.

Ellers er jeg enig, der er ingen problemer i transfer i CPH.
 

Tonton

Medlem
Paskontrollen kan godt være træg både ind og ud af Schengen i København. Ofte er det intet problem, men ibland er der meget kø.

Ellers er jeg enig, der er ingen problemer i transfer i CPH.

har aldrig varit med om att det har varit med än några få minuters kö några gånger. Brukar flyta på snabbt trots att det är mycket folk ibland.
 
Toppen