Senaste nytt

Sökes Award: Stockholm-Los Angeles med Star Alliance dec 2019 hem jan 2020

Gumster

Medlem
Hej,
tänkte försöka be om hjälp i det här eminenta forumet då min tjej som jobbar som sjuksyrra otroligt nog fick ledigt. Fick precis besked igår så vi tänkte försöka komma iväg över nyår.
Planen är att flyga till Los Angeles, hyra en bil och dra ner till Baja California och åka runt.

Alternativ är såklart att åka till någon flygplats i Mexico men har kollat Tijuana som ligger i Baja och hittar inget. San Diego funkar också.
Hittar flyg hem för 35.000 EB 2020-01-11&12 men dessvärre inget dit i mellandagarna.
  1. Varifrån vill du börja din resa? ARN
  2. Var är din destination? LAX - Los Angeles
  3. När vill/behöver du resa ut? 2019-12-27 - 2019-12-29
  4. När vill/behöver du komma hem? 2020-01-11 - 2020-01-12
  5. Hur länge vill du vara borta? 15-17 dagar
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna med Amex 2-4-1
  7. I vilken kabinklass? Economy
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  9. Vad är din budget? (per person) 100k EuroBonus-poäng
  10. Vad är det viktigaste för dig? Så kort restid som möjligt
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej
 

Tonton

Medlem
Jag skulle rekommendera er att köpa ekonomibiljetter. Riktig kapitalförstöring att använda dina ihoptjänade Eurobonuspoäng på ekonomibiljetter.

Jag hittar biljetter för cirka 6-7k SEK per person just nu på dina datum.
 

Gumster

Medlem
Jag skulle rekommendera er att köpa ekonomibiljetter. Riktig kapitalförstöring att använda dina ihoptjänade Eurobonuspoäng på ekonomibiljetter.

Jag hittar biljetter för cirka 6-7k SEK per person just nu på dina datum

Tack för svar! Menar du att det är för dålig utväxling på poängen att köra Economy? :)

Finns det Business 2-4-1 dom datumen så kan vi absolut överväga det.
 

Canadien

Medlem
Tack för svar! Menar du att det är för dålig utväxling på poängen att köra Economy? :)

Finns det Business 2-4-1 dom datumen så kan vi absolut överväga det.

Kan ju vara svårt med Business så nära inpå, men om 7-8 veckor kan ni boka en resa för nästa jul. Om nu voucher och poäng är giltiga efter nyår.
 

Gumster

Medlem
Har ca 400.000 poäng men vill helst resa fler ggr än bara en gång business. Har inga problem med att sova i economy i 13 timmar.
En 2-4-1 går ut detta årsskiftet så måste alltså boka innan 31a december. Med det sagt så är det svårt för min tjej att få ledigt så vi behöver dra den perioden :)
 

Tonton

Medlem
Tack för svar! Menar du att det är för dålig utväxling på poängen att köra Economy? :)

Finns det Business 2-4-1 dom datumen så kan vi absolut överväga det.


Det säger väl sig ganska självt om du tänker efter? :)

Poängkostnad Europa till Nordamerika med Star Alliance i ekonomi: 70 000 eurobonuspoäng (per person) + ca 1800kr i skatter. Att köpa en revnuebiljett kostar som sagt cirka 6000kr på just dina datum (normalt cirka 4000kr.)

Poängkostand Europa till Nordamerika med Star Alliance i Business: 130 000 eurobonuspoäng (per person) + ca 1800kr i skatter. Att köpa en revenuebiljett kostar cirka 15000-25 000kr.

Poängkostnad Europa till Nordamerika med Star Alliance i First: 175 000 eurobonuspoäng (per person) + ca 1800kr i skatter. Att köpa en revenuebiljett kostar cirka 30000-40000kr.
 

Gumster

Medlem
Ok, tack. Hade inte koll på att det var så stora prisskillnader.
För oss spelar det dock ingen roll, åker nästan hellre 2 ggr någonstans med economy ToR på poäng än med business. Fattar att det kanske inte går hem i det här forumet med tanke på namnet . Har med AmEx Elite och ett extrakort samt en del stora inköp lyckats få ihop två st 2-4-1 som är aktuella under nästa år och en som går ut i år.
Men tror ni det är kört att komma iväg under den perioden jag specade?
 

JochenS

Medlem
Ett annat sätt att jämföra med revenuebiljetter i Ekonomi är leka med tanken att handla mat på Coop för poängen istället . 70000 poäng ger dig matcheckar för 1750kr. Med den fina sammanställningen från @Tonton är alltså dina 70000 poäng värda 450kr i normalfallet och 2450kr i just detta fall.
 

Tonton

Medlem
Men tror ni det är kört att komma iväg under den perioden jag specade?

Jag hittar inget just nu på 27e i ekonomi. Kan söka vidare lite mer imorgon.

Var har du själv sökt?

För oss spelar det dock ingen roll, åker nästan hellre 2 ggr någonstans med economy ToR på poäng än med business. Fattar att det kanske inte går hem i det här forumet med tanke på namnet . Har med AmEx Elite och ett extrakort samt en del stora inköp lyckats få ihop två st 2-4-1 som är aktuella under nästa år och en som går ut i år.

Ha dock i åtanke att om det inte är så att du använder Elite till att uppnå EBG så finns det nog risk att det är än ännu sämre affär du gör när du betalar 4k+ för Elitekortet varje år. Sådan kostnader måste du också ta i beaktning när du ska få ut värde av dina poäng.
 
Toppen