Senaste nytt

Ryanair stänger ner basen på Skavsta

apknug

Medlem
Sitter på kammaren och tänker på vad Ryanairs VD Michael O'Leary har sagt om både Norwegian och SAS at de bolagen kommer att gå i konkurs, Ryanairs neddragning på Skavsta, kommer nog att gynna båda dessa bolag.
Senast var i oktober efter Thomas Cooks konkurs sa han att Norwegian bara hade ett par veckor kvar innan konkurs även för dem
MOL har alltid varit en skitsnackare!

All publicitet är god publicitet :D
De gånger Mr O'Leary har förutspått Norwegians konkurs går knappt att räkna till. Man bör nog inte tradea på hans rådgivning.

Intressant att ingen i branschen vill eller vågar "kommentera" nedskärningarna som Ryan nu tvingas till.
 

igelkotten

Medlem
Jag hade nog tradeat mkt hellre på vad O'Leary säger än vad Kjos sagt.

17EF44F9-6308-413C-A4C7-34F1724F1813.jpeg
ED7FF2AC-54AE-48E1-97E9-9B3759F0ED2F.jpeg


Hade ju varit ganska kul om norwegian kunde ge en känga till O'Leary... :p

Finns nog ingen känga att ge? Norwegian går på knäna - ser inte vad som har varit falskt i det som sagts om Norwegian?
 

Palazzi

Medlem
Inte superförvånad när bolaget behandlas väldigt förmånligt av vissa andra länder (än mer, för de som tycker de gör det även här). På Malta är har de t.o.m. startat ett eget flygbolag tillsammans med staten för att operera 66 linjer. Man kan ju tänka sig, också i relation till Maltas vanliga syn på bolagsskatt, att det är ytterst förmånligt att operera därifrån. Listan över länder, eller specifika regioner, som är mer förmånliga för en bas är säkert lång.

Inte säker på att detta kommer påverka resandevolymerna, eller linjeutbudet, något vidare. Inte mer än vad den generella inbromsningen (inte minskningen) innebär.

Tror säkert att Ryanair vill in på Arlanda, men misstänker att flygtiderna de skulle kunna få vore mindre lyckade. Detta syns redan på Landvetter som har expanderat rätt mycket de senaste 1-2 åren. Ryanair-flygningarna får sämre tider varje ny tidtabell och tillslut så når vi en brytpunkt där t.o.m. 4h till Kastrup känns som ett alternativ. För egen del förlorar jag dock numer 6-7h per riktning, påväg till Bergamo, om jag inte väljer Ryanair.
 

HCas

Medlem
Ryan peakade väl på Skavsta redan kring 2012 eller så, då var det så pass många avgångar att flygplatsen levde över hela dagen. Sen dess har det gått neråt så detta är knappast överraskande.
 
Som flera redan varit inne på så är jag övertygad om att Ryanair helt enkelt tjänar mer på att låta planen flyga andra rutter och vara stationerade någon annanstans. Det handlar inte om att det skulle gå dåligt för linjerna från Skavsta.

Bolag som ryan och wizz verkar vara väldigt duktiga på att vara dynamiska och anpassa sig efter rådande förutsättningar.
 

Resenaren55

Medlem
Skulle kunna tänka mig att det är så att planen var att expandera med deras nya max flygplan vilket är pausat nu pga att det råder flygförbud på samtliga max flygplan,
det har gjort att man förmodligen flyttat över planen till dom mest lönsamma baserna och linjerna och väntat med expansionen tills leveranserna kommer igång igen, och därav stängning av basen på Skavsta
 
Toppen