Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Även om jag vet att det är rätt så tycker jag personligen att det är helt sjukt att flygbolaget behöver betala ersättning pga en passagerare som väljer att inte kliva ombord. Inget som flygbolaget kan påverka utan att införa eskort från bagageinlämning till gate på samtliga pax.

Det handlar väl primärt om att ha tillräckligt goda rutiner för att denna typ av händelse (som ju sker hela tiden) inte ska leda till problem, potentiellt i kombination med att inte ha alltför snäva förbindelser vid transfer. Det senare (kort transfer) är ju en konkurrensfördel - då får man se till att hantera sådana här helt alldagliga problem alternativt pröjsa.

Jag kanske är dum (eller okunnig), men jag förstår inte hur det kan hända hela tiden. Om man har checkat in en väska är man faktiskt fysiskt på plats på flygplatsen, då känns det som att man har väldigt få ursäkter för att inte ta sig fram till gate (akuta sjukfall kan så klart inträffa, men knappast så ofta). Blir man stoppad i säkerhetskontrollen av något skäl lär det ske långt innan väskan någonsin lastats. Om man kommer med transfer är det ett mysterium för mig hur det kan ta mer tid för en människa att ta sig från ett flyg till ett annat, än för väskor att lastas av ett flyg, sorteras, styras om, och lastas på ett annat.

När jag hör att någons väska får lastas av, så är mitt antagande (rätt eller fel) att den personen somnat i loungen eller fastnat i en lång taxfree-kö. Om så är fallet, och hundratals andra blir försenade av det skälet, tycker jag att det är rimligt att den personen blir skadeståndsskyldig för ersättningarna...
 

fcx

Medlem
Jag kanske är dum (eller okunnig), men jag förstår inte hur det kan hända hela tiden. Om man har checkat in en väska är man faktiskt fysiskt på plats på flygplatsen, då känns det som att man har väldigt få ursäkter för att inte ta sig fram till gate (akuta sjukfall kan så klart inträffa, men knappast så ofta). Blir man stoppad i säkerhetskontrollen av något skäl lär det ske långt innan väskan någonsin lastats. Om man kommer med transfer är det ett mysterium för mig hur det kan ta mer tid för en människa att ta sig från ett flyg till ett annat, än för väskor att lastas av ett flyg, sorteras, styras om, och lastas på ett annat.

När jag hör att någons väska får lastas av, så är mitt antagande (rätt eller fel) att den personen somnat i loungen eller fastnat i en lång taxfree-kö. Om så är fallet, och hundratals andra blir försenade av det skälet, tycker jag att det är rimligt att den personen blir skadeståndsskyldig för ersättningarna...

Kort anslutning så passageraren fastnar i transfer security och/eller byte mellan terminaler.

Utvald för extra utfrågning i passkontroll.

Lång kö i säkerhetskontrollen vid avgångsflygplatsen.
 
Kort anslutning så passageraren fastnar i transfer security och/eller byte mellan terminaler.

Utvald för extra utfrågning i passkontroll.

Lång kö i säkerhetskontrollen vid avgångsflygplatsen.

Om man stoppas i säkerhetskontrollen och tas åt sidan för extra utfrågning eller värre, så tycker jag att det rimligtvis borde finnas automatiska rutiner som hindrar att väskorna någonsin lastas på flyget. Om så inte är fallet så kan jag absolut hålla med om att flygbolaget får stå för kostnaden (och sen kräva det vidare från flygplatsen / bagagehandlers / vem som nu kan kan påverka).

Om man "bara" är sent ute, och hinner checka in (eller droppa bagage) inom påbjuden tid, men sen inte hinner ta sig genom säkerhetskontrollen, då är det mer oklart tycker jag. Möjligtvis kan man påstå att man aldrig borde tillåtits checka in. Men det känns inte riktigt rätt att säga att kostnaden ska bäras av alla de som faktiskt tagits sig fram i tid (vilket är fallet om ingen ersättning ges till den som försenas, eller om flygbolaget betalar och i slutändan fördelar ut det i biljettkostnaden)
 

Agö

Medlem
Om man "bara" är sent ute, och hinner checka in (eller droppa bagage) inom påbjuden tid, men sen inte hinner ta sig genom säkerhetskontrollen, då är det mer oklart tycker jag. Möjligtvis kan man påstå att man aldrig borde tillåtits checka in. Men det känns inte riktigt rätt att säga att kostnaden ska bäras av alla de som faktiskt tagits sig fram i tid (vilket är fallet om ingen ersättning ges till den som försenas, eller om flygbolaget betalar och i slutändan fördelar ut det i biljettkostnaden)
Men det är ju enkelt för flygbolaget att undvika - sätt då en mer lämplig gräns för incheckning och bagagedrop. Som passagerare har man ju bara att rätta sig efter de regler som ställts upp - svårt för passageraren att påverka säkerhetskontroll/passkontroll/extrema avstånd/bussgater osv. såvida man inte är ”gjord av tid”. Som sagt, vissa bolag kör verkligen med extremt tajta och godkända transfertider (och/eller incheckningstider), sannolikt vinner de på det ändå eftersom det förmodligen är en konkurrensfördel att kunna erbjuda snabba byten. Och i de allra flesta fall vinner ju även passagerarna på det.

Det är ju trots allt poängen med hela förordningen, skärp er eller pröjsa.
 

Doctor-X

Medlem
OBS - lång text

I samband med SAS pilotstrejk skulle jag och sambon flugit med med SK1827, ARN-NCE kl 09:25-12:30. Så fort denna flight blev inställd tog jag kontakt med SAS som ombokade mig till: LH 803 (ARN-FRA) kl 13:15-15:20, LH 1064 (FRA-NCE) kl 16:40-18:05. Nöjd med ombokning och service - satt i telefonkö och samtidigt med SAS på FaceBook-Messenger. Messenger agenten var snabbare än via telefonen, så ombokningen skedde denna vägen.

Detta är ett utdrag ur den sparade Messenger-konversationen:
SAS agent: "Jag får tyvärr inte boka om dig till business då detta inte motsvarar Plus. Nu hittade jag
däremot tiigare biljetter, vi har bokat om dig till Economy anvgång 13.15 Arlanda och
ankomst 15.20 frankfurt, från frankfurt 16.40 och ankomst till Nice 18.05."

SAS agent: "Ja jag ber om ursäkt om det blev rörigt, jag fick hjälp av två olika kollegor och vi bokade
först den sena Lufthansa-flighten men när jag hittade den tidigare så bokade vi den
istället, så det är 13.15 som gäller"

Jag svarar:
"Okej, vi kör på Lufthansabokningen ARN-FRA-NCE".

Jag är 100% säker på att vi var ombokade till dessa flighter (dum nog tog jag aldrig printscreen). På väg till Arlanda SMS från SAS att vår original-flight SK1827 är inställd och att ingen ombokning har kunnat göras. Kollar i SAS-appen - bokningen med Lufthansa är borta. Kontakt med SAS kundtjänst per telefon, man säger då att LH 803 är inställd (vilket den inte var - det flyget avgick enl tidtabell när vi senare satt på Arlanda). Enda ombokningen som finns är nästa dag: ARN-VIE OS 312 kl 09:35-11:50, VIE-NCE OS 425 kl 12:40-14:25. Säger ok, men åker ändå till Arlanda då jag efter lite googling ser att det finns tidigare flighter än med Austrian nästa dag. Blir efter kontakt med av SAS Customer Care Centret T5 ombokad till: BA781 ARN-LHR kl 18:00-19:45, BA352 LHR-NCE kl 20:55-23:55. Väldigt bra bemötande av SAS personal på Arlanda :)

Hade SAS hållit sitt löfte om Lufthansa ombokningen hade jag inte brytt mig, men då vi nu inte kom fram förens efter midnatt till hotellet - missade vi födelsedagsfesten vi skulle varit med på + arg och trött sambo.

När jag kommer hem senare begär jag ersättning från SAS enl. EU 261/2004 250€x2 för att de sjabblat bort Lufthansa bokningen som gjorde att ankomsten till Nice blev 5h 50min senare med BA än det blivit med LH. Förstår att SAS ståndpunkt är att inte ersätta någon utifrån att deras plan var inställda, men då jag inte tycker att detta ärende egentligen går under SAS pilotstrejk - utan mer ett ombokningsmisstag från SAS. Får standardsvar efter standardsvar från SAS att man refererar tillbaka till att pilotstrejken räknas som extraordinär händelse, man bryr sig inte ens att svara på vad jag skriver. Någonstans här tröttar jag och skickar in en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden. Efter ett tag kommer det ett nytt mail från SAS att man nu läst vad jag skrivit och att man inte tänker betala ut någon ersättning enl EU 261/2004, men att man ger mig 8000 eurobonuspoäng i Goodwill.

Allmänna reklamationsnämnden har nu fått svar från SAS och har mig låtit ta del av den.
SAS påstår sig nu att vi var ombokade till LH2419 (ARN-MUC) kl 18:25-20:35 samt LH2276 (MUC-NCE) kl 21:20-22:45. Men att man aldrig biljetterade denna.
SAS säger också att pga vi var ombokade till ARN-MUC-NCE och skulle landat 22:45 i NCE så är vi bara försenade ca 1h, således är vi ej berättigade till någon ersättning enl. EU 261/2004.

Ärendet via Allmänna reklamationsnämnden är ej avgjort utan jag har bara tagit del av den info som SAS delgivit.

Att SAS misslyckas med att biljettera min ombokning som jag utlovats, kan väl knappats skyllas på konsumenten?
SAS hävdar till Allmänna reklamationsnämnden att de ombokat oss till andra flighter än vad jag blivit lovad och godkänt, är ett utdrag ur en chatt-konversation med SAS tillräckligt bra bevis (borde väl räknas som skriftligt avtal)?

Har ni orkat läsa hela vägen hit är jag imponerad, var absolut inte tänkt att det skulle bli så mycket text, men men :oops:
 

ZZZebra

Medlem
Du skriver att du inte tog en skärmdump, men har du något annat? Reagerade du inte när du inte fick några biljetter?

Vad har du som styrker din version av händelseförloppet? Utan det så tror jag att du har små/inga möjligheter att få rätt i ARN.

Själv kollar jag alltid omgående att jag får biljetter och gör en koll gällande stavning av namn, avgångar och seating (om säten valts) och rekommenderar detta till alla. Ingen hjälp nu, men kan vara bra inför framtiden.
 

Doctor-X

Medlem
Du skriver att du inte tog en skärmdump, men har du något annat? Reagerade du inte när du inte fick några biljetter?

Vad har du som styrker din version av händelseförloppet? Utan det så tror jag att du har små/inga möjligheter att få rätt i ARN.

Själv kollar jag alltid omgående att jag får biljetter och gör en koll gällande stavning av namn, avgångar och seating (om säten valts) och rekommenderar detta till alla. Ingen hjälp nu, men kan vara bra inför framtiden.

All info fanns i SAS-appen och de hade lagt ombokningen på samma bokningsref. - så jag tänkte att det blir säkert bra (ett digert misstag såklart). Det ska tilläggas att dagen innan avfärd var ganska rörig - jag sprang mellan patienter, en telefonkö till SAS och en chatt-konv med SAS, så när allt var klart och jag fått bekräftelse av SAS-agenten via Messenger om att ombokningen var klar var jag ganska nöjd.

Jag har den sparade Messenger-konversationen med SAS-agenten enl. ovan. som styrker att det var denna resa vi kom överens om. Jag skriver ju "Okej, vi kör på Lufthansabokningen ARN-FRA-NCE". Inget avseende någon mellanlandning i MUC.

Till framtiden vet jag såklart bättre :)
 

gjohansson

Medlem
All info fanns i SAS-appen och de hade lagt ombokningen på samma bokningsref. - så jag tänkte att det blir säkert bra (ett digert misstag såklart). Det ska tilläggas att dagen innan avfärd var ganska rörig - jag sprang mellan patienter, en telefonkö till SAS och en chatt-konv med SAS, så när allt var klart och jag fått bekräftelse av SAS-agenten via Messenger om att ombokningen var klar var jag ganska nöjd.

Jag har den sparade Messenger-konversationen med SAS-agenten enl. ovan. som styrker att det var denna resa vi kom överens om. Jag skriver ju "Okej, vi kör på Lufthansabokningen ARN-FRA-NCE". Inget avseende någon mellanlandning i MUC.

Till framtiden vet jag såklart bättre :)
Sparas inte konversationen i messenger så du kan ta en bild som ”bevis” (Om du nu bara har ett utdrag i ren text)?
 

Doctor-X

Medlem
Sparas inte konversationen i messenger så du kan ta en bild som ”bevis” (Om du nu bara har ett utdrag i ren text)?

Man kan ”skriva ut” hela messenger-konversationen i PDF (funkar oavsett hur lång den är) vilket jag gjort och bifogat detta både till SAS initialt när jag skickade in mitt claim till dem samt vid anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden.
 

Najk

Medlem
Min flight LX1675 blev inställd 26/7 och jag blev ombokad till en flight 4h tidigare.
Swiss säger att beror på strejk men när jag läser om strejk i Italien så har tydligen den planerade Groundstaff strejken blivit avblåst och flyttad till september. Detta läser jag i en artikel som är skriven mer än 24h före min flight.

Tyvärr kan jag inte bli ombokad till senare flight och får nu bara 4h sömn :/

Hur är chanserna för ersättning? Strejk som inte blev av och avblåst över ett dygn före en planerad flygning är det ett giltigt skäl?
 
Toppen