Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Fredde18

Medlem
Som jag har förstått det hela, flyger man exempelvis Arlanda - Istanbul - London så är det avståndet mellan Arlanda och London.

Därmed skall det vara MXP-NRK.

Trevligt och smart däremot att de bokade om till KLM. Oavsett hur de hade bokat om så skulle din fru fått ersättning enligt EC261 så att vara strikta med Lufthansa/BMI hade förvärrat saker och ting för alla.

Upodatera oss om hur det gick.

Sådär, 5 månader senare är det klart! Fick ett trevligt mail från BMI idag där de bekräftar att det har gjort en överföring till mitt konto. Skönt att få rätt till slut, det har väl dragit ut liite på tiden.
Som kuriosa kan jag berätta att jag enbart har haft kontakt med flygbolaget och inte nyttjat några mellan-händer, typ Airhelp eller ARN. Efter flygbolagets första nekande mailsvar enligt "standard-mallen" svarade jag, fortsatt i god ton och sakligt, med hänvisning till ett par "prejudicerande" domar. Har ringt dem ett par gånger dessutom för att kolla hur det går och nu sista veckorna har det tagit fart och en trevlig "Sarah" har skött det hela snyggt.
Slutsumman för motparterna blev således 400 euro samt ca 950 kr för en taxiresa från BMI, 1000kr från hemförsäkring och 500kr från kortförsäkringen, de båda senaste enligt "plåster-på-såren paragraf". Så vi gick plus på resan! :D
 

Smuffe

Medlem
Hur många här bryr sig om att kräva dröjsmålsränta enl räntelagen när flygbolagen förhalar utbetalningarna?

Bra fråga... Jag har ju haft tur att det inte har blivit någon försening eller inställt de senaste minst 5 åren men känner jag mig själv rätt så hade jag varit insnöaröd på att få några pengar över huvud taget men inte tänkt på dröjsmålsränta. :rolleyes:
 

Sander

Medlem
Hej,

På uppmaning skriver jag här efter att ha startat egen tråd först. Mitt ärende gäller en ändrad flygtid med Brussels Airlines. Flygtid för SN3736 Malaga-Bryssel 8 april 2018 ändras från 13.00-15.45 till att istället lyfta 17.00. Denna försening leder till att utgående flyg från Bryssel till Bromm 19.20 (SN2309) inte är möjlig att ta, och därför ringer de oss.

Efter visst debatterande gavs följande allternativ:

Alternativ 1: Ombokning av BRU-BMA till första möjliga flyg på måndag 9 april. Hon jag pratade med i telefon påstod att de inte kan stå för boendet i sådana fall. @fcx påstod i min föregående tråd att de SKA ersätta det. Har försökt förstå mig på reglerna, men får inte riktigt rätsida på detta. Kan någon vägleda i vad som gäller? Vore skönt att kunna ha kött på benen inför kommande samtal.
Alternativ 2: Avbokning. Dock måste vi hem från Malaga, och vill helst göra detta på söndagen, som ursprungligen planerat. Biljetterna köpte vi till ett bra pris, och är inte direkt sugna på att betala mycket mer för nya biljetter med annat bolag i dagsläget.

Ett tredje alternativ som jag försökte med, men som jag också hänvisades till att det var omöjligt att justera var en möjlig förändring av slutdestination från Bromma till Arlanda. Även här hänvisades till att det inte var möjligt - någon som vet om det är hugget i sten, eller om de egentligen borde kunna boka om till Arlanda?

Tror jag fått med mina frågor nu, kompletterar om det är något mer som saknas. Tack på förhand!
 

Homer

Medlem
Detta är tydligt (och rimligt enligt min mening) om man läser 261/2004. Se även detta.

Calculation of the distance on the basis of the 'journey' to determine the compensation in the event of long delay at final destination.

"The Folkerts case explicitly referred to the concept of a 'journey' composed of several connecting flights. The ‘final destination’ being defined in Article 2(h) of the Regulation as the destination on the ticket used for the check-in or, in the case of directly connecting flights, the destination of the last flight. According to Article 7(4) of the Regulation the distance which determines the compensation to be paid in case of long delay at the final destination should be based on the 'great circle' distance between the place of departure and the final destination i.e. the 'journey' and not by adding the 'great circle' distances between the different relevant connecting flights composing the 'journey'."

http://ec.europa.eu/transport/theme...ter-enforcement-pax-rights/c(2016)3502_en.pdf


Finns nu ännu en användbar referens

Court of Justice of the European Union 7 September 2017

The compensation payable to passengers in the event of cancellation or long delay of a connecting flight must be calculated according to the radial distance between the departure and arrival airports The fact that the distance actually covered by such a flight is, as a result of the connection, greater than the distance between the departure and arrival airports has no impact on the calculation of compensation

By its judgment delivered today, the Court notes, first, that with regard to the right to compensation, the regulation makes no distinction as to whether the passengers concerned reach their final destination by means of a direct flight or an air journey with connecting flights.


when determining the amount of compensation in the case of a connecting flight, only the radial distance (‘great circle’ distance) that a direct flight would cover between the departure airport and the arrival airport should be taken into consideration. The fact that the distance actually covered is, as a result of the connection, greater than the distance between the departure and arrival airports has no impact on the calculation of the compensation.
https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2017-09/cp170092en.pdf
 
Last edited:

Rebel

Medlem
En fråga till panelen
Om jag har en ToR överdagen och morgonflighten bil inställed. En får jag ersättning för, Eu2004/264. Allt väl
Men jag bil ombokad till en senare flight hem, och kommer ca 5 timmar sent hem. Kan jag få ersättning för även denna resa ??
 

Matore

Medlem
Flög ARN-GOT idag med SAS men kunde inte landa pga dåliga bromsvärden på GOT. Gick tillbaka till ARN och blev ombokad och totalt 6h försenad. Räknas detta som inställt flyg? Är det väder som är orsak? Det stod omdirigerad på skärmarna.
Hur ser möjligheterna ut till ersättning?
 

agehall

Medlem
Flög ARN-GOT idag med SAS men kunde inte landa på GOT pga dåliga bromsvärden. Gick tillbaka till ARN och blev ombokad och totalt 6h försenad. Räknas detta som inställt flyg?
Det är väl att anse som ett inställt flyg, iallafall pga den stora förseningen. DOCK är detta orsakat av väder vilket inte SAS råder över...

Hur ser möjligheterna ut till ersättning?
Dåligt skulle jag säga.
 
Toppen