Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

gjohansson

Medlem
Behöver lite hjälp för en väns räkning.

De blev fast i Helsingfors pga besättningens arbetstid hade slagit i taket och de kunde inte flyga tillbaka.
SAS hävdar att det beror på väder någon stans i Europa och att därför ska inga pengar betalas ut.
Detta är ju mig veterligen helt felaktigt, att det tidigare på dagen varit dåligt väder någon stans i Europa är inte extraordinärt för en flight som skulle gå Stockholm-Helsingfors-Stockholm där sista flighten tillbaka fick ställas in.
Finns det några domstolsbeslut på detta man kan hävda till.

Det är uppenbart att problemet är att SAS inte hade tillräckligt med personal standby som kunde täcka upp för detta.
Jag hade bara svarat att jag kommer skicka det till ARN och de ska bevisa angående vädret.
Sen skickat till ARN och bara väntat på cash in
 

palmen

Moderator
Jag hade bara svarat att jag kommer skicka det till ARN och de ska bevisa angående vädret.
Sen skickat till ARN och bara väntat på cash in
Tror han svarat SAS nu en tredje vända om att de har fel, annars får han väl dra det via domstol eller ARN.
Det känns som ett solklart fall att om vädret rä dåligt i Europa och besättning som flugit där får slut på flygtimmar så de får ställa in Helsingfors-Stockholm så är det inte extraordinärt.
 

Mediana

Medlem
En liten uppdatering. Mailade en påminnelse efter två veckor, inget svar. Efter ytterligare 2 veckor så ringde jag i fredags och uttryckte mitt missnöjde med att de inte hört av sig ännu. Nu skulle de be avdelningen som tillhandahåller det här att prioritera ärendet. I dag tisdag så fick jag mail om att utbetalning kommer ske, med det kommer först vara på mitt konto om 2-3 veckor.
Ja, det är faktiskt stor skillnad på bolag och bolag. SAS är ju fantastiska i jämförelse.

Har gjort en claim hos Austrian på 200euro för inställt flyg. Hur lång tid skulle ni låta det gå, innan jag ringer och "påminner" om det här?
 

Mikeswede

Medlem
Hej, är lite tveksam hur man skall tolka EU 261/2004 när man startar i Eu men försening inträffar på flygplats utanför EU.

Flygbolag: Qatar
Start: Arlanda
Mål: Bangkok.
Skulle anlänt Bangkok 6.55 på söndag 29/10 men var över 5 h försenad. Förseningen inträffade i Doha. ursprunglig avgångstid 20.30 28/11, verklig avgångstid 01.25 29/11.
Klarar sig Qatar undan genom att de är icke Europa baserade samt att förseningen inträffade utanför Eu eller har jag rätt till kompensation ?
 

ekf

Medlem
Hej, är lite tveksam hur man skall tolka EU 261/2004 när man startar i Eu men försening inträffar på flygplats utanför EU.

Flygbolag: Qatar
Start: Arlanda
Mål: Bangkok.
Skulle anlänt Bangkok 6.55 på söndag 29/10 men var över 5 h försenad. Förseningen inträffade i Doha. ursprunglig avgångstid 20.30 28/11, verklig avgångstid 01.25 29/11.
Klarar sig Qatar undan genom att de är icke Europa baserade samt att förseningen inträffade utanför Eu eller har jag rätt till kompensation ?
Enligt domslut (dock i UK) så bör du ha rätt till ersättning om det var flyget från EU som var försenat, se inlägg 3094: Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 310 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Sen kanske Qatar "klarar" sig ändå, i form av att de kanske skiter i vad EU säger...

Edit: Jag kanske läste ditt inlägg fel, var det avgången i Doha som var försenad så är det nog kört redan där...
 
Sitter incheckad i Frankfurt och min flight LH506 blev just försenad till imorgon.

168A10F7-5DF7-49BA-99A6-0EA163183E8D.jpeg


Sitter i loungen och de bad mig återkomma om ca 30 minuter när de fått mer info.

Ombokning via ZRH med Swiss är fullt (redan frågat).

Vad ska jag göra/be om för att få ersättning enligt 261/2004?

Ta striden nu eller vänta till jag kommer hem?

Är det något jag absolut inte ska acceptera nu som förstör mina möjligheter för kompensation efter att jag kommit hem?
 

Agö

Medlem
Sitter incheckad i Frankfurt och min flight LH506 blev just försenad till imorgon.

Visa bifogad bild 68775

Sitter i loungen och de bad mig återkomma om ca 30 minuter när de fått mer info.

Ombokning via ZRH med Swiss är fullt (redan frågat).

Vad ska jag göra/be om för att få ersättning enligt 261/2004?

Ta striden nu eller vänta till jag kommer hem?

Är det något jag absolut inte ska acceptera nu som förstör mina möjligheter för kompensation efter att jag kommit hem?
Om du har möjlighet ska du se till att få någon form av bekräftelse på vad förseningen beror på. Det underlättar senare.
 
Toppen