Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

mry

Medlem
Jag flög FRA-ARN-LLA i onsdags och skulle ha åkt SK020 ARN-LLA (ankomst till Luleå 22.30). Vid boarding i Frankfurt fick jag SMS om att SK020 var inställd och jag ombokades till sista flighten för dagen, SK022, med ankomst 23.55 (sen hade någon tryckt fel i systemet så appen tyckte att även den flighten var inställd, men den visade sig gå trots allt).

Jag hade tänkt ta lokalbussen från flygplatsen (kostar 30 kr), men sista bussen går 22.55, så nu fick det bli taxi för 390 kr istället. Skickade in kvitto på taxiresan till SAS (har fått ersättning för liknande taxiresor från Arlanda tidigare), men fick nu som svar att "Vi ersätter dessvärre inte kostnader som uppkommit efter att du nått din slutdestination på biljetten, utan jag rekommenderar att du kontaktar ditt försäkringsbolag som eventuellt kan gå in och täcka dessa kostnader."

Sista bussen går för övrigt 0:15 från flygplatsen och väntar även in flyg som är försenat upp till 30 min utöver det. Det som är med denna buss är dock som så att man inte kan åka till alla stadsdelar i Luleå för till de flesta olika stadsdelarna går de flesta sista bussarna från centrum på Smedjegatan 23:15-23:20.Så hade du behövs byta buss stämmer det att sista bussen du kan åka med är 22:55. Linje 4 som går från flygplatsen går ju över Bergnäset till centrum och sen till Porsön och universitetet. Dock borde ju taxi bli billigare från någon stans som är närmare dit man ska än från flygplatsen. t.ex. om man ska till Sunderbyn/Gammelstad från hållplatsen Midgårdsvägen (i närheten av Scandic för övrigt). Ska man t.ex. till hertsön så är det bäst att åka från Smedjegatan med taxi. Det var kanske det du gjorde eller tog du taxi från flygplatsen?
 

Thornado

Medlem
Sista bussen går för övrigt 0:15 från flygplatsen och väntar även in flyg som är försenat upp till 30 min utöver det. Det som är med denna buss är dock som så att man inte kan åka till alla stadsdelar i Luleå för till de flesta olika stadsdelarna går de flesta sista bussarna från centrum på Smedjegatan 23:15-23:20.Så hade du behövs byta buss stämmer det att sista bussen du kan åka med är 22:55. Linje 4 som går från flygplatsen går ju över Bergnäset till centrum och sen till Porsön och universitetet. Dock borde ju taxi bli billigare från någon stans som är närmare dit man ska än från flygplatsen. t.ex. om man ska till Sunderbyn/Gammelstad från hållplatsen Midgårdsvägen (i närheten av Scandic för övrigt). Ska man t.ex. till hertsön så är det bäst att åka från Smedjegatan med taxi. Det var kanske det du gjorde eller tog du taxi från flygplatsen?

Jag skulle mycket riktigt just till Hertsön, så när jag sökte Kallax -> Hertsön i LLT-appen så visades inget efter 22.55, tänkte inte på att söka separat bara in till Smedjegatan också. Hursomhelst så hade skillnaden i pris om jag tagit bussen och sen taxi från stan (inräknat kostnad för både buss + taxi) bara blivit 63 kr billigare än nu när jag tog taxi direkt från flygplatsen.
 

mry

Medlem
Jag skulle mycket riktigt just till Hertsön, så när jag sökte Kallax -> Hertsön i LLT-appen så visades inget efter 22.55, tänkte inte på att söka separat bara in till Smedjegatan också. Hursomhelst så hade skillnaden i pris om jag tagit bussen och sen taxi från stan (inräknat kostnad för både buss + taxi) bara blivit 63 kr billigare än nu när jag tog taxi direkt från flygplatsen.

Jag har fått ersättning av LLT för taxi en gång, då sista bussen inte väntade på flyget men såvitt jag vet finns det iaf inget i EU reglerna som ger dig rätt till ersättning för detta så jag tror nog sas har rätt i det de säger till dig.
 

chrisljo

Medlem
To familiemedlemmer var i dag booket inn på DY1362 DUB-OSL med avgang 15:10. Informasjon om avlysning ble gitt 08:31 (DY1362 OSL-DUB med avgang OSL 13:10 ble også avlyst, derav måtte Norwegian avlyse returen). Årsak ble oppgitt til stormen Ophelpia i Dublin, en storm som kan verifisere eksisterte. Det skal dog sies at SAS fløy SK4603 OSL-DUB kl 09:45, og retur DUB-OSL kl 12:00. Ser man på avganger på Dublin er kun 5%-10% avlyst, og det gikk flere fly til skandinavia. Full refund ble tilbudt, og jeg kunne også endre billetten fritt, men DY har ingen avganger ledig fra Dublin i dag eller nærmeste dagen.

1) Er det mulig å utfordre vær som årsak ift cash compesation?

Jeg endte opp med å kjøpe billetter på SK4604, til ca. 4000kr mot ca. 1500k som jeg får refundert fra Norwegian.

2) Har jeg (a) krav på refusjon av mellomlegget og er (b) håp om å få det fra Norwegian uten å ta saken langt?
 

agehall

Medlem
Jag skulle ta hela ärendet via någon tjänst som jobbar med detta eftersom Norwegian bara kommer att hävda att det var väderproblem oavsett vad som egentligen var problem.

Jeg endte opp med å kjøpe billetter på SK4604, til ca. 4000kr mot ca. 1500k som jeg får refundert fra Norwegian.
Har du alltså begärt refund av Norwegian? Isåfall är det nog svårt att få något för mellanskillnaden - du skulle ha krävt ombokning med SAS istället, vilket du hade rätt till enligt EU261/2004.
 

chrisljo

Medlem
Jag skulle ta hela ärendet via någon tjänst som jobbar med detta eftersom Norwegian bara kommer att hävda att det var väderproblem oavsett vad som egentligen var problem.


Har du alltså begärt refund av Norwegian? Isåfall är det nog svårt att få något för mellanskillnaden - du skulle ha krävt ombokning med SAS istället, vilket du hade rätt till enligt EU261/2004.

Jeg har ikke avbestil enda, fokuserte tiden på å få folk hjem. Regner med at jeg forsøker meg, men har ingen tror på det går. Får håpe reiseforsikringen tar det.

Ellers tror jeg at jeg setter et selskap på EU261 saken, om ikke annet for å påføre Norwegian litt kostnader, jeg er ikke fornøyd med hvordan de håndterer avlysninger.
 

palmen

Moderator
Behöver lite hjälp för en väns räkning.

De blev fast i Helsingfors pga besättningens arbetstid hade slagit i taket och de kunde inte flyga tillbaka.
SAS hävdar att det beror på väder någon stans i Europa och att därför ska inga pengar betalas ut.
Detta är ju mig veterligen helt felaktigt, att det tidigare på dagen varit dåligt väder någon stans i Europa är inte extraordinärt för en flight som skulle gå Stockholm-Helsingfors-Stockholm där sista flighten tillbaka fick ställas in.
Finns det några domstolsbeslut på detta man kan hävda till.

Det är uppenbart att problemet är att SAS inte hade tillräckligt med personal standby som kunde täcka upp för detta.
 

Erth

Medlem
Jag trodde att Finnair hade lärt sig efter att de fick smäll på fingrarna av den finska hovrätten, finska högsta domstolen samt europadomstolen. Men icke.

CURIA - Documents
Mål C‑22/11, Finnair Oyj mot Timy Lassooy.
En kort sammanfattning. Det var strejk på flygplatsen i Barcelona dag 0. Finnairs flygplan kom inte iväg. Dess passagerare bokades då om till ordinarie flygning dag 1 och en extrainsatt avgång på kvällen dag 1. Passageraren Lassooy, som hade en ursprunglig bokning på dag 1, hade infunnit sig till ordinarie avgång dag 1 men tvingades vänta till en extrainsatt avgång kvällen dag 2. Detta då Finnair prioriterade dem som väntat sedan dag 0. Finnair ville ej ge ersättning i enlighet med förordningen, men fick bakläxa av domstolarna.

Punkt 36 i domslutet som jag som icke-jurist tycker är tydlig. Läs dock hela domslutet för komplett faktaunderlag!
36 "I detta avseende kan det konstateras att det i artiklarna 2 j och 4 i förordning nr 261/2004 – i motsats till artikel 5.3 i förordningen – inte föreskrivs att ett lufttrafikföretag befrias från sin skyldighet att kompensera passagerare som nekats ombordstigning mot sin vilja, när det är fråga om ”nekad ombordstigning” på grund av sådana ”extraordinära omständigheter” som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits (se, analogt, domen i det ovannämnda målet IATA och ELFAA, punkt 37). Härav följer att unionslagstiftaren inte har avsett att lufttrafikföretag ska kunna slippa betala kompensation med hänvisning till skäl som avser uppkomsten av ”extraordinära omständigheter”."

Jag menar att Finnair i ditt fall är skyldig att ge ersättning. Att backup-besättningen inte vill jobba utöver det de är anställda till (dvs de vill inte jobba övertid) tyder dessutom mer på driftsskäl och ekonomiska skäl än extraordinära skäl bakom förseningen.

Att flygadvokatbyråer inte vill ta sig an liknande fall har mer med komplexiteten att göra; de plockar endast lågt hängande frukt.

Jag anser att du har ett case. Vänd dig till Finnair och säg att du inte accepterar deras förslag. Vänd dig till ARN (eller den finska motsvarigheten, beroende på din slutdestination) och anmäl fallet. Berätta för Finnair att du avser driva fallet vidare. Jag tror att det kan påverka Finnair om du samtidigt hänvisar till C-22/11 såpass att de ändrar sin inställning tämligen fort.

Hej igen

Nu några månader senare har Finnish Customer Disputes fått svar från Finnair rörande förseningen.

De fortsätter på samma agenda att de inte kunnat få tag i någon pilot på grund av övertidslockout.

De vill dock förlika med 100euro cash eller 180 euro voucher totalt för båda passagerare.

Innan jag blandade in Finska konsumentverket ville de förlika på 150 euro cash per person alternativt 250 euro voucher per person.

Konsumentverket och Finnair vill nu ha svar innan 14e november om jag skall ta förlikningen eller om nämnden skall gå vidare och ta ett beslut i frågan.

Nämnden har alltså hittills inte tagit något beslut eller granskat ärendet. De har bara skickat all info till Finnair och fick detta som svar.

Tacksam för råd om någon känner sig ha tid och lust.



finnair.jpg
 
Toppen