Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Popcornen är slut så det är lika så bra. Återkommer när det finns något att berätta.

Nu fick jag svar från Airhelp. De skriver så här

Dear Mr. östling,

we are sorry to report that your flight is not eligible for compensation because you did not accept the airline's offer for replacement.
According to EU Regulation 261/2004, passengers are only entitled to compensation if they accept the alternative means of travel provided by the airline. Therefore, compensation will not be approved.


Stämmer detta verkligen? Jag tackade nej till den sena avgången 21:30 istf den planerade 9:40 därför att jag var tvungen att vara i stockholm senast på em. Ordnade därför egen transport upp men behöll hemresan.
 

Nemo

Medlem
Nu fick jag svar från Airhelp. De skriver så här

Dear Mr. östling,

we are sorry to report that your flight is not eligible for compensation because you did not accept the airline's offer for replacement.
According to EU Regulation 261/2004, passengers are only entitled to compensation if they accept the alternative means of travel provided by the airline. Therefore, compensation will not be approved.


Stämmer detta verkligen? Jag tackade nej till den sena avgången 21:30 istf den planerade 9:40 därför att jag var tvungen att vara i stockholm senast på em. Ordnade därför egen transport upp men behöll hemresan.
Vilken kompensation talar de om? Ersättning för den egna transport som du själv ordnade? Eller schablonersättning? Eller mat/dryck/telefax-ersättning?
Flygbolaget måste ordna alternativresa snarast möjligt. Gör de inte det så ska du ha ersättning för detta. Sedan tillkommer även schablon + mat/dryck
 
Vilken kompensation talar de om? Ersättning för den egna transport som du själv ordnade? Eller schablonersättning? Eller mat/dryck/telefax-ersättning?
Flygbolaget måste ordna alternativresa snarast möjligt. Gör de inte det så ska du ha ersättning för detta. Sedan tillkommer även schablon + mat/dryck

Vi talar om EU261, alltså ersättning för sen ankomst > 3h. I detta fallet kl 16 istf 11. Airhelp menar tydligen att pga att jag ordnade egen resa istf att acceptera att komma fram 11 timmar för sent så förfaller kravet. Jag har fått återbetalning för den avbokade utresan, med visst avdrag (någon hundralapp).
 

Nemo

Medlem
Vi talar om EU261, alltså ersättning för sen ankomst > 3h. I detta fallet kl 16 istf 11. Airhelp menar tydligen att pga att jag ordnade egen resa istf att acceptera att komma fram 11 timmar för sent så förfaller kravet. Jag har fått återbetalning för den avbokade utresan, med visst avdrag (någon hundralapp).
Enligt 261/2004 har du rätt till flera olika ersättningar/hjälp, en av dessa är schablonersättning för inställd flygning. (Artikel 5a-c, som hänvisar till artikel 7-9). Dessa är inte strikt kopplade till varandra. Du kan få pengar tillbaka för den inställda flygningen OCH schablonersättning.
AirH*lp och liknande firmor plockar lågt hängande frukt. Behöver de stå på tårna är de inte lika hjälpsamma.
Råder dig att, då du redan varit i kontakt med flygbolaget, skicka in anmälan till ARN (allmänna reklamationsnämnden).
EUR-Lex - 32004R0261 - SV

PS. Vad gör flygbolaget avdrag för?
Artikel 8.1.c återbetalning inom sju dagar, i enlighet med bestämmelserna i artikel 7.3, av hela inköpspriset för biljetten, för den del eller de delar av resan som inte fullföljts och för den del eller de delar som fullföljts, om flygningen inte längre har något syfte med avseende på passagerarens ursprungliga resplan, samt dessutom, i relevanta fall,... DS.

EDIT: Kom ihåg att du även har rätt till skadestånd för exvis förlorad arbetsinkomst.
Så mycket kan du få i ersättning om flyget ställs in | Hallå konsument - Konsumentverket
"Om din flygning ställs in kan du ha rätt till ersättning för kostnader du har fått på grund av den inställda flygningen. Du måste kunna bevisa vilka kostnader du har haft och kostnaderna måste vara kopplade till händelsen för att du ska kunna begära ersättning för dem. Spara alla kvitton på dina utlägg som bevis.
Ordna även med intyg från din arbetsgivare som du kan visa upp om du vill ha ersättning för förlorad inkomst.
Du kan inte få ekonomisk ersättning för psykiskt lidande, besväret att behöva vänta, obehagskänslor eller liknande på grund av det inställda flyget.
Du kan få högst 4 694 SDR (vilket motsvarar 6017 euro) som ersättning för dina utgifter
."
 
Last edited:

Smuffe

Medlem
Enligt 261/2004 har du rätt till flera olika ersättningar/hjälp, en av dessa är schablonersättning för inställd flygning. (Artikel 5a-c, som hänvisar till artikel 7-9). Dessa är inte strikt kopplade till varandra. Du kan få pengar tillbaka för den inställda flygningen OCH schablonersättning.
AirH*lp och liknande firmor plockar lågt hängande frukt. Behöver de stå på tårna är de inte lika hjälpsamma.
Råder dig att, då du redan varit i kontakt med flygbolaget, skicka in anmälan till ARN (allmänna reklamationsnämnden).
EUR-Lex - 32004R0261 - SV

PS. Vad gör flygbolaget avdrag för?
Artikel 8.1.c återbetalning inom sju dagar, i enlighet med bestämmelserna i artikel 7.3, av hela inköpspriset för biljetten, för den del eller de delar av resan som inte fullföljts och för den del eller de delar som fullföljts, om flygningen inte längre har något syfte med avseende på passagerarens ursprungliga resplan, samt dessutom, i relevanta fall,... DS.

EDIT: Kom ihåg att du även har rätt till skadestånd för exvis förlorad arbetsinkomst.
Så mycket kan du få i ersättning om flyget ställs in | Hallå konsument - Konsumentverket
"Om din flygning ställs in kan du ha rätt till ersättning för kostnader du har fått på grund av den inställda flygningen. Du måste kunna bevisa vilka kostnader du har haft och kostnaderna måste vara kopplade till händelsen för att du ska kunna begära ersättning för dem. Spara alla kvitton på dina utlägg som bevis.
Ordna även med intyg från din arbetsgivare som du kan visa upp om du vill ha ersättning för förlorad inkomst.
Du kan inte få ekonomisk ersättning för psykiskt lidande, besväret att behöva vänta, obehagskänslor eller liknande på grund av det inställda flyget.
Du kan få högst 4 694 SDR (vilket motsvarar 6017 euro) som ersättning för dina utgifter
."

Ibland blir man lite tårögd över ansträngningen som flera visar i detta eminenta forum...
 

Agö

Medlem
AirH*lp och liknande firmor plockar lågt hängande frukt. Behöver de stå på tårna är de inte lika hjälpsamma.
Precis och det är ju egentligen logiskt. Om vi här snackar om EUR 250 som den totala kakan (vet inte vilket procentsats Airhelp tar) är det med all sannolikhet inte värt att ta sig an caset eftersom det kommer att kräva mer arbete än ett ärende som är clear-cut.
 

perhording

Medlem
Någon som har en kvalificerad gissning alternativt erfarenhet kring vad som gäller när förseningen beror på en passagerare som uppfört sig illa och hotat personalen? (Det var inte jag...) Hamnar det under extraordinära omständigheter utanför bolagets kontroll tro?
 
Last edited:
Toppen