Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Agö

Medlem
Vad säger ni, ska vi sätta ett stopp för diskussionen om vem som har rätt/fel?
Just nu går det bara i cirklar och inget nytt kommer fram.

Det viktiga i slutändan är vilket utfall det blir i frågan så vi får avvakat och se helt enkelt.

//Moderator
Yes, låter vettigt! Låt mig bara klippa in texten från kommissionens tolkningsriktlinjer som ett sista klargörande bidrag till diskussionen.

"Furthermore, the Court has found (Eglītis et Ratnieks, citerat av mig ovan) that under Article 5(3) of the Regulation, an air carrier can be required to organise its resources in good time so that it is possible to operate a programmed flight once the extraordinary circumstances have ceased, that is to say, during a certain period following the scheduled departure time. In particular, the air carrier should provide for a certain reserve time to allow it, if possible, to operate the flight in its entirety once the extraordinary circumstances have come to an end. Such reserve time is assessed on a case-by-case basis.

However, Article 5(3) cannot be interpreted as requiring, as a ‘reasonable measure’, provision to be made, generally and without distinction, for a minimum reserve time applicable in the same way to all air carriers in all situations when extraordinary circumstances arise. In this regard available resources will generally be higher at the home base compared to outbound destinations thereby giving more possibilities to limit the impact of extraordinary circumstances. The assessment of the air carrier’s ability to operate the programmed flight in its entirety in the new conditions resulting from the occurrence of those circumstances must be carried out in such a way as to ensure that the length of the required reserve time does not result in the air carrier being led to make intolerable sacrifices in the light of the capacities of its undertaking at the relevant time."

"Intolerable sacrifices" var ordet. Det är högt ställda krav på flygbolaget det.
 

Nilann

Medlem
Jag har funderingar kring herr Nilanns och min resa den 23 december.
Vi skulle resa med LH 2687 från Malta till München i C kl 12. På grund av kapardramat på flygplatsen kom vi iväg ca 40 minuter sent.
Resan var lugn fram till landningen i München. Då fick vi besked från kapten att vädret var dåligt och endast hälften av landningsbanorna kunde utnyttjas. Efter ett försök att landa, som slutade med en mycket rask uppfärd igen (puh), talade kapten om att man hade fått en indikation från datasystemet. Eftersom man inte kunde göra ett nytt misslyckat försök på grund av bränslebrist, fick vi flyga till Nürnberg för att tanka och därefter tillbaka till München. Vi missade vår anslutning med LH2430 till Göteborg kl 15.35. Efter ombokning via Frankfurt landade vi i Göteborg sex timmar försenade.
Kapardramat och stängd flygplats var självklart utom Lufthansas kontroll. Likaså det dåliga vädret i München. Min fundering gäller bränslebristen. Är det rimligt att ha så små marginaler att man inte kan göra två landningsförsök utan att tanka? Det är rätt stort avstånd från Malta till München.
Om vi hade landat i München utan omvägen till Nürnberg hade vi haft en liten chans att hinna med vår anslutning. Med tanke på det dåliga vädret i München var kanske LH 2430 till Göteborg också försenad och vi hade kunnat lyckas.
Hur ser ni på detta? Är det någon idé att försöka få ersättning?
 

wenne87

Medlem
Hej,

Flygbolagen gör ju trots allt en hel del för att komma undan ansvar och ljuger och slingrar, är det dags att de ska få smaka på en knock tillbaka? Jag måste säga att jag tyckte så.

Överbokning i somras, de frågade efter folk som kunde stanna ett dygn extra, vi anmälde oss, 600 euro är ju en del tänkte vi. När vi kommer fram får vi utskrivet en voucher om 300 euro för att vi är frivilliga. Inte helt fair tyckte jag, men fick uppmaning om att jag skulle söka enligt EU förordningen direkt vid ankomst om jag inte var nöjd. Sagt och gjort, i did. Skickade in Vouchrarna som det stod att jag skulle göra.

Resultat?
900 euro /pp.

Skönt att få känna att man vinner ibland med!
 

AndersSt

Medlem
Hej,

Flygbolagen gör ju trots allt en hel del för att komma undan ansvar och ljuger och slingrar, är det dags att de ska få smaka på en knock tillbaka? Jag måste säga att jag tyckte så.

Överbokning i somras, de frågade efter folk som kunde stanna ett dygn extra, vi anmälde oss, 600 euro är ju en del tänkte vi. När vi kommer fram får vi utskrivet en voucher om 300 euro för att vi är frivilliga. Inte helt fair tyckte jag, men fick uppmaning om att jag skulle söka enligt EU förordningen direkt vid ankomst om jag inte var nöjd. Sagt och gjort, i did. Skickade in Vouchrarna som det stod att jag skulle göra.

Resultat?
900 euro /pp.

Skönt att få känna att man vinner ibland med!

Inte dåligt med tanke på att ni erbjöd er frivilligt att stanna till nästa dag. För det ska man förstås ha god ersättning men det kan inte gärna rymmas under EU261/2004 då den förordningen handlar om att "nekas ombordstigning"? Jag erbjöds också att stanna över natten pga överbokning när jag skulle hem från Orlando i december, "tyvärr" hade jag inte möjlighet att stanna. :(

I ert fall fick ni alltså först 300 Euro för att ni frivilligt stannade, sedan ytterligare 600 Euro för att ni inte kom fram på utsatt tid, jackpott! :)
 

famhanssons

Medlem
Jag har försökt läsa regelverket och även denna tråd men skulle behöva ett uttalande från er experter. Följande har hänt:

Jag har en 2-4-1 bokning med TK där de har ändrat tidtabellen från MLR till IST men inte ändrat IST till ARN. Det innebär att min connection från IST avgår 1 dag innan jag landar på IST. Resan påbörjas den 18/2 vilket innebär att förändringen skett med längre framförhållning än 2 veckor. Någon annan anslutning finns ej samma dag som jag landar i IST.

Min fråga är vad ni tror/anser att jag har rätt till? Ska jag vara iskall och landa på IST och låta dem hantera problemet? Gissar att jag har rätt till övernattning men har jag även rätt till ersättning?

Tacksam för er hjälp.
 

jumbooze

Medlem
Jag har försökt läsa regelverket och även denna tråd men skulle behöva ett uttalande från er experter. Följande har hänt:

Jag har en 2-4-1 bokning med TK där de har ändrat tidtabellen från MLR till IST men inte ändrat IST till ARN. Det innebär att min connection från IST avgår 1 dag innan jag landar på IST. Resan påbörjas den 18/2 vilket innebär att förändringen skett med längre framförhållning än 2 veckor. Någon annan anslutning finns ej samma dag som jag landar i IST.

Min fråga är vad ni tror/anser att jag har rätt till? Ska jag vara iskall och landa på IST och låta dem hantera problemet? Gissar att jag har rätt till övernattning men har jag även rätt till ersättning?

Tacksam för er hjälp.
Hmm, detta låter bekant, tror någon annan drabbades av något liknande och att man då till slut fick betala mera avgifter för en ombokning, jag skulle inte räkna med TUrkish då de inte vad jag sett har så bra kundservice i de här lägena och eu reglerna gäller nog inte hemresan.
Jag skulle bita i sura äpplet och försöka få ombokat innan.
 

agehall

Medlem
Först och främst, menar du verkligen MLR!? Det känns inte helt rätt att flyga till Millicent i Australien med TK och jag har ingen aning om vad du kan mena.

Min fråga är vad ni tror/anser att jag har rätt till?
Du har inte rätt till något alls då Turkiet inte tillhör EU. Turkish säger dock själva att de följer EU261/2004 men enligt vad jag har förstått så är det lite si och så med det.

Rimligt att begära är väl iallafall en ombokning så att din resa är genomförbar. Hotell skulle jag försöka med, men inte räkna med att få.

Ska jag vara iskall och landa på IST och låta dem hantera problemet?
Det är ett sätt att hanterad det på. I många fall skulle det fungera, men jag tror inte du är tjurskallig nog att övertyga turkarna på plats när du ligger i underläge, så jag skulle inte rekommendera det. Hade det varit Lufthansa och Frankfurt vi pratade om hade det säkert kunnat gå, men Turkish i Istanbul, nja...
 
Toppen