Senaste nytt

RebusRapport

danielhog

Medlem
Då mitt midsommarfirande går via diverse flygplatser tänkte jag fördriva tiden med en reserapport och tillika tävling här på forumet.


Vi har alla läst många fina rapporter, både live, semi live och i efterhand.


Nu testar vi något nytt, en RebusRapport. Min RebusRapport består av av tre städer och tre olika rebusar, således en TrebusRapport!



Först ska vi komma fram till var resan börjar, var den tar vägen och sist slutgiltig destination.


Jag kommer lägga upp alla ledtrådar till min nuvarande position på en gång, sen kommer första ledtråden till stad två runt lunchtid och därefter portioneras ut. Mot kvällen kommer även ledtrådarna för resans destination ut.

Ledtrådarna varvas med lite bilder från de fantastiska upplevelserna denna resa kommer bjuda på.



Så har ni precis som mig inget bättre för er en fredag som denna, gissa på och förklara gärna hur du kom fram till just det svaret.



Jag har inte riktigt tänkt färdigt kring formatet så det här går säkert åt skogen och blir förändrat under resans gång, men vi testar något nytt!

Lycka till i kampen om det otroligt fina priset!


PS. Vinnaren får en (1) SAS EuroBonus Guld bagagetag, och äran att stå för portot helt själv. DS.
 

danielhog

Medlem
Rebus nr 1: Resans utgångspunkt


12 poäng

Vi befinner oss i festglad stad med egen fungi. Härifrån regerar kvinna över blöt trea men även över ljungen och tranans hemland.


9 poäng

Stor zoologisk hage och märr finns i staden som omges av både sunda och soliga enheter. I staden tar verkställande sällskap dopp med Drottning Elizabeth och Ingrid Bergman.


6 poäng

Staden har kungligt träd där gruvprodukt finns i alla väderstreck. Amerikanskt datamekka har motsvarighet i förort till staden där soligt väder finns på duk och där fälld fura ger initial ledning.


3 poäng

Italiensk gondolstad kan kopplas samman med staden i Lasse Berghagens hjärta. Vi är i en stad med eget syndrom och stor vit sfär.


1 poäng

Vi befinner oss mellan stock och holme och i staden som förbinder Mälaren med Östersjön.
 

danielhog

Medlem
Tja, visst var det inte svårare än så :)

C37FADBF-3297-4D3F-8E7B-C86A40F6BFC0.jpeg
 

danielhog

Medlem
Förklaring bakom ledtrådarna:

12 poäng


Festglad plats är Stureplan och här finns "Svampen", fungi på latin. Stockholm kallas Mälardrottningen. I Stockholm bor också Kronprinsessan Victoria som är hertiginna över Västergötland, där tranan är landskapsdjur och ljung landskapsblomma.



9 poäng

Stor zoologisk hage är Djurgården. En märr är ett en hästhona, alltså ett sto (STOckholm). De sunda och soliga omgivningarna är kommunerna Sundbyberg, Solna och Sollentuna. Queen Elizabeth och Ingrid Bergman är två rossorter och Sveriges regering(verkställande sällskap) håller till i Rosenbad (bad=dopp).


6 poäng

Stockholm kallas även för Eken(Ekar användes vid skeppsbyggnad och därför beslutade man att alla Sveriges ekar skulle tillhöra staten). Gruvprodukten refererar till söderMALM, NorrMALM, osv. Silicon Valley i Kalifornien är världens största data- och it-centra och Kista är såklart Sveriges motsvarighet . Vädersolstavlan är en känd målning som hänger i Storkyrkan. Fälld fura är en stock, STOCKholm.


3 poäng

Gondolstaden är Venedig och Stockholm kallas tack vare allt sitt vatten för Nordens Venedig. Lasse Berghagens kanske mest kända låt är Stockholm i mitt hjärta. Stockholmssyndromet och globen.


1 poäng

Kommentar överflödig
 

danielhog

Medlem
Resans första stopp:

12 poäng

Vi flyger över liten peng mot mörk ädelsten i de gapande hundarnas land.
 

danielhog

Medlem
Vi får väl se om ni har rätt, ledtrådarna förklaras när alla är utdelade och rätt svar finns i tråden :)

9 poäng

I staden bohr en fjärdedel av landets befolkning, liksom liten undervattensflicka. Den äldre invånaren är bitter men ändå populär i glaset, det är världens förmodligen bästa öl också.
 
Toppen