Senaste nytt

Råd: betala räkningar med kreditkortet för att tjäna EuroBonus-poäng?

jacobjs

Ny medlem
Hej!

Jag och min sambo överväger att betala alla räkningar framöver med kreditkort för att på det sättet tjäna Eurobonus-poäng och gratisresor.


Min fråga - hur lägger jag upp detta på bästa sätt? Vilket kort bör vi välja med mera?

Är helt färsk inom detta, därav frågan.

Tack på förhand! :)
 

Airman

Medlem
SAS Amex Elite ger 20p per 100kr, vilket är mest poäng per krona. Sen kan man betala via Betalo elle Billhop. Tror båda tar 2,5 % avgift för sina tjänster, så du får fundera på om det är värt avgiften för dig.
 

adhoc76

Medlem
Välkommen hit @jacobjs !

Finns flera trådar om detta. Jag rekommenderar att du börjar med denna:

Billhop eller Betalo? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Som @Airman påpekar är SAS Amex Elite bäst från den utgångspunkt du frågar - men också dyrast. Både att ha kortet och betala räkningar med. Om det är värt det beror på vad du har för mål med att tjäna in Eurobonuspoäng och om/hur du i övrigt tjänar in poäng.
 

squeezen

Medlem
Hej!

Jag och min sambo överväger att betala alla räkningar framöver med kreditkort för att på det sättet tjäna Eurobonus-poäng och gratisresor.


Min fråga - hur lägger jag upp detta på bästa sätt? Vilket kort bör vi välja med mera?

Är helt färsk inom detta, därav frågan.

Tack på förhand! :)
Hej och välkommen.

Har du sammanlagda spenderingar över 150.000 mem under 300.000 hade jag tagit ett sas amex premium som ger dig en 2-4-1 rabatt som gör ni kan åka på poängresa med star alliance vart ni vill för halva poängpriset.
Vid 300.000 kan man få ytterligare en sådan. Den är egentligen bara värd något förutsätt du tjänar in poäng nog att faktiskt nyttja den.

Annars är en bra startkombo att ta ett sas mastercard och ett amex premium för att säkra du alltid kan betala och tjäna poäng då vissa ställen inte tar amex. De brukar ge startbonus på 10.000 efter första köpen.

Se till att bli inbjuden till amex så tjänar. Du och värvaren extrapoäng vid upnådd spend inom 3mån (varierar på kort men mellan 12-18.000).
 
Last edited by a moderator:

Canadien

Medlem
Det kostar dig drygt 10 öre per Eurobonuspoäng att skaffa dem via Betalo/Billhop (Amex Elite) så det är inte direkt gratis även om det bör bli 20-50% billigare än att köpa en Businessbiljett för pengar, det kommer dock bli dyrare än att köpa vanliga Ekonomibiljetter så se till att den kalkylen är klar.

Kolla också upp innan du ger dig in alltför seriöst hur svårt det är att hitta platser i Business till de destinationer du vill åka. Många tror att det går att boka vad som helst när som helst men det är väldigt svårt med platser till populära destinationer under populära tider.
 

SimonXYZ

Medlem
Jag och min sambo överväger att betala alla räkningar framöver med kreditkort för att på det sättet tjäna Eurobonus-poäng och gratisresor.
Det kan vara en fördel att inte se bonusresor som gratisresor. Mycket av poängen kommer från kreditkort som har en års/månadsavgift. Betalar man räkningar med kreditkort betalar men ytterligare 12,5 öre (Amex Elite) eller 16,7 öre (Amex Premium) per poäng. Sedan när du bokar bonusresan betalar du skatter och bokningsavgifter. Med detta sagt så kan det vara värt det - jag har fått fantastiskt värde från mina poäng.
 

jumbooze

Medlem
Det kan vara en fördel att inte se bonusresor som gratisresor. Mycket av poängen kommer från kreditkort som har en års/månadsavgift. Betalar man räkningar med kreditkort betalar men ytterligare 12,5 öre (Amex Elite) eller 16,7 öre (Amex Premium) per poäng. Sedan när du bokar bonusresan betalar du skatter och bokningsavgifter. Med detta sagt så kan det vara värt det - jag har fått fantastiskt värde från mina poäng.
Jag håller verkligen med här, jag sätter ett värde på poängen, på så sätt så vet jag när jag inte tycker det är värt att skaffa poängen om det är dyrare än X och samtidigt så vet jag när jag använder poängen om jag tycker det är ett bra värde eller inte.
 

JAONHA

Medlem
Ett annat alternativ är att betala räkningar med hjälp av banköverförimg via Revolut som "laddas" från SAS MasterCard.

Tar dock lång tid och du behöver betalningsmottagarens BIC/SWIFT samt IBAN.

Jag sköter de flesta räkningar via Revolut och det fungerar för det mesta. Förutom att det tar lång tid så har jag haft strul med att man måste ange företagsnamn när du registrerar mottagaren precis som det står på fakturan. Om du tex utelämnar AB blir betalningen avvisad.
 
Toppen