Senaste nytt

Premium Economy med Lufthansa som förvandlades till Business

Samosaguas

Medlem
Här kommer en reserapport från min senaste resa till Uganda och Kampala för någon vecka sedan. Hade tankar på att recensera deras Premium Economy men så blev det inte riktigt....

Resan var bokad från Stockholm (ARN) via Frankfurt (FRA) och Addis (ADD) till Entebbe (EBB) där sträckan från Frankfurt till Addias var i Premium Economy, resterande flyg i Economy.

Dagen innan resan dök ett sms upp från Lufthansa som sa att det skulle vara begränsad catering från ARN till FRA skulle vara begränsad. Kom inte som någon överraskning eftersom jag läst om strejken innan: Lufthansas catering strejkar | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor.

Väl uppe i luften mot Frankfurt bjöds det dock på både kalla och varma drycker samt dessa fantastiska små prinskex ;)
IMG_3790.JPEG

Annars var det hela en ganska händelselös flygning där jag lyckades få en plats vid nödutgången och en möjlig seatblock på sätet bredvid mig.
IMG_3793.JPEG

Utsikt över Frankfurt vid landning.
IMG_3794.JPEG

Något försenade vid landning i FRA och på väg mot gaten så lyckades jag spana in den Airbus A340-300 som om en timme skulle ta oss vidare mot Addis i vad jag då trodde Premium Economy.
IMG_3797.JPEG

Efter en lång busstur runt Frankfurts flygplats och en ganska lång kö till passkontrollen hann jag bli lite stressad att hinna med nästa flyg men allt gick bra och boardingen hade precis börjat när jag var framme vid gaten. Bestämmer mig för att gå ombord direkt men väl framme vid desken piper det till när jag skannar mitt boarding kort och jag läser "Seating issue"...

Mannen vid gaten stannar mig och efter några sekunder ger han mig en lapp och säger "Mr Samosaguas you have a new seat allocation". Tittar på lappen och blir mycket nöjd när jag upptäcker att jag ni sitter på rad 1 i Business. :)
InkedInkedIMG_3798_LI.jpg

Mycket nöjd sätter jag mig på plats 1A och får snabbt ett glas mousserande från den väldigt trevliga personalen på denna flygning. Champagne serveras tydligen endast efter takeoff.
IMG_3802.JPEG

Kabinen på denna Airbus A340-300 var något daterad men ändå helt ok.
IMG_3800.JPEG

IMG_3820.JPEG

Så här såg menyn ut på denna dagflygning till Addis.
IMG_3803.JPEG
IMG_3804.JPEG
IMG_3805.JPEG
IMG_3806.JPEG

Mot Addis!
IMG_3808.JPEG

Väl uppe i luften bjöds det på ett glas champagne och nötter och därefter valde jag den marinerade black angus-biffen till förrätt och räkorna till huvudrätt. Måltiden avslutades sedan med en osttallrik och portvin till. På det hela taget en bra flygplansmåltid som gjordes klart mycket bättre av den mycket trevliga pursern på denna flygning.
IMG_3809.JPEG
IMG_3811.JPEG
IMG_3813.JPEG
IMG_3814.JPEG

IMG_3815.JPEG

Efter middagen blev det en kaffe och praliner!
IMG_3817.JPEG

Innan landning bjöds det på två små mackor med bresaola och rökt lax.
IMG_3822.JPEG

Strax efter detta var det dags för landning på ADD och två timmars väntan (tur att det inte var mer - ADD är verkligen inget roligt ställe...) på nästa flyg mot EBB! Addis by night!
IMG_3823.JPEG

Självklart mycket nöjd med denna uppgradering och Lufthansa levererar både god mat och mycket bra service på denna flygning!

Hemresan från Uganda gick 5 dagar senare via samma rutt, men den får jag berätta om i nästa post.
 
Last edited:

Samosaguas

Medlem
Innan det är dags för hemresa bjuder jag på lite bilder från Uganda.

Bodde på Sheraton Kampala som är ett helt ok hotell.
IMG_3826.JPEG

IMG_3827.JPEG

Utsikten från hotellrummet.
IMG_3825.JPEG

IMG_3835.JPEG

Fin solnedgång!
IMG_3848.JPEG

Lyckades komma till Jinja på denna resa och fick se Nilens källa!
IMG_3887.JPEG

Åkte dock inte tåget :)
IMG_3860.JPEG
IMG_3864.JPEG
 

pep

Medlem
Tak, meget festligt! ADD er ikke saa daarlig: De har god fadoel (2 slags) i Cloud Nine Loungen - et godt sted at haenge i baren og en god, varm buffet. Hvordan kom du fra ADD til EBB?
 

Samosaguas

Medlem
Tak, meget festligt! ADD er ikke saa daarlig: De har god fadoel (2 slags) i Cloud Nine Loungen - et godt sted at haenge i baren og en god, varm buffet. Hvordan kom du fra ADD til EBB?
Du har en poäng att Cloud Nine-loungen är helt ok, men jag reste vidare till EBB i Economy med Ethiopian och hade bara tillgång till Star Alliance Gold-loungen och den var överfull och inte särskilt trevlig.
 
  • Gilla
Reactions: pep

Samosaguas

Medlem
Efter fem dagar i Uganda var det alltså dags för hemresa. Rutten var samma som ditresan:

EBB-ADD Ethiopian Airlines i Economy
ADD-FRA Lufthansa i Premium Economy
FRA-ARN Lufthansa i Economy

Resan inleddes med en något kaotisk ombordstigning på flyget till Addis. Aldrig någonsin har jag sett så många ha så stoooooora och måååååånga handbagage. Givetvis fullt i overhead bins på en gång vilket ledde till att folk började lasta lite överallt där de hittade lite plats, exempelvis i Business-delen. Kom dock fram säkert till ADD och återigen en stund i en överfull guldloungen innan det var dags att gå ombord flyget till Frankfurt. Tänkte att nu får jag chansen att testa Premium Economy och skriva en rapport om detta ;)

....men tji fick jag ännu en gång. Blev återigen stoppad vid gaten och fick ett nytt boardingkort. ÄNNU EN UPPGRADERING! Aldrig varit med om något liknande, men nöjd satte jag mig på rad tre precis framför Premium Economy-kabinen (som förresten såg bra och ganska mysig ut!).

Återigen en Airbus A340-300 som flög denna nattflygning till Frankfurt (avgång 23:10 från ADD) och här kommer några bilder på Business-kabinen (som var lite annorlunda än den förra flygningen).
IMG_3930.JPEG
IMG_3933.JPEG
IMG_3935.JPEG

Fick en meny och lite dricka innan takeoff.
IMG_3943.JPEG

Blev något förvånad när jag såg att det endast skulle serveras snacks och ingen middag! Jag hade inte ätit särskilt mycket innan och räknade kallt med att det skulle bli något ordentligt att äta ombord efter takeoff. Detta var allt man fick:
IMG_3937.JPEG

Detta i kombination med kabinpersonal som milt sagt inte var på sitt gladaste humör gjorde att man mest av allt ville sova... Frågade exempelvis efter en cappuccino, men fick en sur avsnäsning att det serveras inte ombord. Vilken otrolig skillnad i service från flygningen till Addis från Frankfurt. Kunde dock sova gott ombord och vaknade upp (hungrig!) till en bra frukost.
IMG_3938.JPEG

Fin utsikt någonstans över Afrika.
IMG_3945.JPEG

Annorlunda amenity kit på denna flygning. Produkter från Korres denna gång.
IMG_3947.JPEG
IMG_3948.JPEG

Landning i Frankfurt!
IMG_3950.JPEG

Sedan återigen en händelselös flygning till Stockholm. Hade tur och fick ännu en gång nödutgångsplats.
IMG_3951.JPEG


Tack till alla som gillat! :)
 

Samosaguas

Medlem
Ibland händer det! Hur upplever du Lufthansas business class som ensamresande (som jag tolkar att du var denna resa)?
Stämmer bra! Skulle sammanfatta upplevelsen som väldigt bra på ditresan och mycket medioker på hemresan :) Som ensamresande så funkar Lufthansa bra, men kanske inte idealiskt när man sitter vid fönstret när konfigurationen är 2-2-2.
 
Toppen