Senaste nytt

Oceanien å lite Singapore -16/17

Peter65

Medlem
Auckland - Sydney
QF142 B737-800 (ZK-ZQG)
07.35 - 09.15
02A+02C

Mycket tidig morgon för att tanka, lämna bil och checka in. Inte mycket folk på flygplatsen, snabb incheckning och 0 kö i både passkontroll och security, nästan så att de vinkade fram oss så att de hade nåt att göra.

Innan vi gick till loungen fortsatte jag att leta efter det sista numret av Airliner, fick inte den innan vi åkte :( , men det verkar nästan hopplöst här, det som fanns var två nummer tillbaka.

När vi kom upp loungen fick vi två val, antingen svänga vänster eller svagt höger. Vad valde vi? Självklart den omtalade vänstersvängen ;) hamnade då i Qantas First avdelning. Har tidigare gjort business avdelningen. Skillnaden här är att First är mindre annars, tycker jag, att det är samma utbud och mindre folk, vi var 4 pers där inne inkl vi 2.
Bilder, om än lite suddiga, sorry

Väldigt snabb boarding och start, 07.40 airborne, flygtid beräknad till 3h05min, vilket innebär att vi landar 30 min före tidtabell, avstånd 222 mil.

Blev ett glas champagne, vilket jag tror är Tattinger, innan start. Tidigt ja, men har ju varit vaken länge ;)
image.jpeg


Frukost på Qantas, serverar följande:
STARTERS
^ Pineapple and coconut energiser
^ Greek style yoghurt with mango, passionsfruit and goji berry compote
^ Peach Danish
^ Parmesan twist

MAIN
^ Seasonal fruit plate
^ Brookfarm macadamia toasted muesli with cranberries
^ Spanich and zucchini frittata with grilled bacon and slow roasted tomatoes
^ Ricotta pancakes with caramelised pears, orange compote and vanilla cream

^ Pistachio biscuit with your choice of hot beverage

De har även en hyfsad barmeny för en relativt kort flygning, bl.a. 3 sorters champagne.

Energiser
image.jpeg


Yoghurt
image.jpeg


Vänster - pannkakor, höger frukttallrik
image.jpeg


Försökte sova lite, men är inte kompis med dessa säten, blev väl 20-30 min med stängda ögonlock. Sätena är förvisso breda, 2+2, och gott utrymme för benen. Tycker de är lite för hårda och svårinställd, lutningen bakåt är heller inte den bästa.
image.jpeg


Bra crew som tog sig en pratstund när man passerade till toaletten. De som bakom gardinen blev hänvisade till toaletterna i akten.

Inflygning över stan, operahuset syntes nästa, regnigt och dimmigt i Sydney just nu.
image.jpeg


Slutsats: Trevlig flygning, bra service och underhållning på skärmen, mindre bra business-säten.

Kommande flygning är en inrikes med Qantas i ekonomi, ska testa om de sätena är bättre o_O

Det tog inte slut där..... Som jag skrev tidigare så regnade det ordentligt under inflygningen och detsamma när vi parkerade ute på plattan, blev ingen gate utan trapp och buss. Det tog 45 minuter att få ut en trappa och buss, inflygningen mao borta och tillslut 15 min försening innan vi kom av 737an. Däremot tog immigration 2-3 min, ingen kö där. Väskorna kom precis när vi anlände till bandet, de kom som nr 2 och 3. Ingen kö för oss i tullen heller och man har ju sett en del saker på "Australia Boardersecurity" (tv-programmet). Vi blev hänvisade till lane 6 och trodde vi skulle komma till en röntgenapparat, men icke, vi hamnade rätt vid utgången :D

Sen kommer nästa sak..... Ta ut en bil på Hertz var inte det lättaste.... Kö för att checka ut bilen, agenten visste knappt hur han skulle läsa körkortet även om visade det internationella körkortet. Bilnyckeln fick vi inte i terminalen utan skulle gå till Hertz kontor inne i P-huset, fick nyckeln och blev hänvisade till plats 13.
Inga skador var noterade på kontraktet, men såg 5 stora saker, vilka blev noterade och vi fick kvitto på det. Sen skulle bilen ut.... MEN det stod 2 bilar framför våran i "korridoren", hämtade en annan Hertz-kille för att flytta bilarna och han hade glömt en nyckel. Totalt tog det 2h15min från att planet landade till dess att vi bar ute från flygplatsen.
Just nu sitter vi ca 10 mil från Coffs Harbour med en bil som inte vill och vi väntar nu på Hertz Roadassistance (som tur utanför McDonald's). Blev ju inte en helt lyckad dag idag....

Det tog 1,5 timma innan vi rullade igen, förmodligen överhettad katasylator....
 

Peter65

Medlem
Blev en kort visit i Coffs, vi hade ytterligare 35 mil att köra innan vi var uppe i Surfers Paradise. Visste dock att ett par kompisar hemifrån också var i Coffs, de har rest med husbil i 6 veckor. Även om tiden var lite knapp för att komma till Surfers i skaplig tid ville vi bara säga hej.

En lien avstickare-Byron Bay
image.jpeg


image.jpeg

Halvvägs upp började motorlampan lysa igen *stön*. Vi hade gjort som serviceskillen sa igår, "tanka 98 så mår nog bilen bättre och det är, efter vad jag kan se, inga problem att köra vidare, mate". Vi beslutade då att vi köra vidare och kör in på flygplatsen i Coolangatta där vi senare ska lämna bilen.

Efter lite köande fick vi en trevlig agent som direkt gav oss en ny bil. Även denna gång var det ett kontrakt utan repor, bucklor etc.... Blir väldigt misstänksam när det är helt rent på anmärkningar, givetvis var det en del stora repor och bucklor, denna gång fotade Hertz-killen dem och gjorde ett antal noteringar på kontraktet.
Nu på väg igen, kom upp i skaplig tid och checkade in på lägenhetshotellet, Paradise Center Apartments, stor lägenhet runt 70-80 m2, på 26 våningen med en bra balkong till ett bra pris.
image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


Lördagkväll och det blev middag på "House of Brews", bra mat och en massa olika ölsorter på fat.

När vi kom hem började vi fundera på var våra tröjor är, inte så att de behövs med tanke på värmen men en tvättning skulle vara bra. Dessa hittades inte efter rotande i väskor, koll i bilen, garderober etc. Förmodligen glömde vi dem i bilen när vi bytte bil. Jaja vi ska ju ändå åka söder ut någon av dagarna så vi tar svängen via flygplatsen igen. Tyvärr hade de inte hittat dem i bilen :( inte mycket att göra.

Blev en upptäcks-promenad och beachdag en av dagarna, 30gr i luften och 25gr i vattnet, klaga ska man inte göra ;).
Under tiden vi låg på stranden, precis efter bad, kom ett meddelande från en "lifeguard" - "Det finns 2 vithajar utanför stranden, går omedelbart upp ur vattnet!" Det gick väldigt fort att få upp folk ur vattnet. Jag fick en liten otäck känsla eftersom jag själv precis kommit upp ur vattnet.....
image.jpeg


I samband med 2:a besöket på flygplatsen åkte vi igenom hela Gold Coast, väg 2, från Coolangatta upp till Paradise Point och Southport med diverse stopp för att insupa atmosfären.

Middag på balkongen är inte att förakta :D
image.jpeg


Vi kom fram till att det vi gillar bäst är Surfers :cool:. Kanske lite "plastigt" och högljutt, lite som Rhodos på 80-talet, men det är en skön avslappnad stadspuls. Hit kommer vi att åka tillbaka och utforska ännu mer.

Lite märkligt dock, 1 timmers tidsskillnaden mellan New South Wales och Queensland, gränsen mellan är, iaf runt Coolangatta, nästan helt i väst-östlig riktning. Har inte googlat och jag antar att det finns en förklaring, ska googla senare :rolleyes:
 

Peter65

Medlem
Coolangatta - Sydney
QF863 B737-800 (VH-VXR
10.50 - 13.20
13B+13C

För 3dje gången är vi tillbaka på flygplatsen och är nu incheckade på flyget till Sydney, blev en priorty-tag på bagaget. Intressant flygplats här, kompakt och mycket folk, men både incheckning och security gick fort. Efter vad jag kan se så är det 9 gater, både domestic och internationellt i samma transfer hall. Inga bryggor utan bara att gå ut på plattan och uppför trappan.

Vår maskin kom precis och vi får äran att flyga med Shepparton, bra översikt mot plattan.
image.jpeg


Intressant och smart trappa - eller lågt lutande ramp
image.jpeg


I stort sett fullt flyg, sköna säten, inte riktigt lika hårda som business-sätet tidigare.
Bra pitich, kan dock bero exit-rad :) och dessutom "seat-block", undrar om det beror på att vi har guld-status?
image.jpeg


image.jpeg


Bra och mycket trevlig, avslappnad crew, dock inte de yngsta gardet, men vad gör det ;)

Servering blev det också bestående av en varm paj med lamm och ärtor, kaffe och vatten. God paj, dock inte varm utan väldigt het inuti och kaffet var blaskigt.....
image.jpeg


Idag är det en mycket bättre inflygning, det regnar ju inte som sist, runt 35gr och sol i Sydney.
Inflygning
image.jpeg


Våra prio-väskor kom som nr 7 och 9, låg och snurrade när vi kom, totalt tog det 9 minuter efter de öppnade dörren till dess att vi stod på trottoaren :D

Nu ett drygt dygn i Sydney, middag i Darling Harbour om en stund och sen blir nästa stopp Singapore och ett besök på Qantas First Lounge :p

Vi bor på ett lägenhetshotell, Napoleon on Kent, mellan The Rocks och Darling Harbour mitt under påfarten till bron, helt ok, hör inte mycket trafiken här.
image.jpeg


image.jpeg


Å så två turistbilder för att bevisa vi är här :rolleyes:
image.jpeg


image.jpeg
 

Peter65

Medlem
Nu tillbringat en halvdag i ett HETT Sydney, vi lunchtid 38gr och det skulle tydligare bli ytterligare 5gr varmare under eftermiddagen, dessutom blåser det inte speciellt mycket.

Blev en tur i stan och inköp på Apple-Store, var sin IPad, efter skatteåterbäring typ en 1000-lapp billigare i Australien än hemma, me like :)

Efter ner till Harling Harbour igen, behövde lite lunch och nåt att dricka :cool:
image.jpeg


image.jpeg


Efter det en taxi till flygplatsen för incheckning och skatteåterbäring. Frågade i incheckningen om det fanns möjlighet till "upgrade", men nej flyget är helt fullt i alla klasser. Lät som om det faktiskt funkar att uppgradera vid incheckningen ...

Allt gick smidigt och snabbt, just nu i Qantas First Lounge och käkar och dricker champagne, Perrier Joulet Grand Brut, har inte smakat denna förut, mycket god!
image.jpeg


Entrén
image.jpeg



Caramelised Lamb shoulder with chickpeas, parsley salad & garlic yoghurt samt en Club sandwich with chicken, slowed roasted tomatoes, bacon and aioli
image.jpeg


Signature Pavlova - görgo' :D
image.jpeg


Väldigt trevlig lounge, avslappnad personal, mycket god mat och dessutom en väldigt bra utsikt mot plattan. Har läst någonstans att denna lounge är bland de 10 bästa First-loungerna i världen.

image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg

Förhoppningsvis är det middag innan vi landar och inte direkt efter start...... men tror inte det, blir nog middag och sen nåt lättare innan vi landar i Singapore
 

Peter65

Medlem
En sista bild fån loungen , gillar dessa gamla tavlor
image.jpeg


Sydney - Singapore
BA016 B777-300ER (G-STBG)
16.30 - 21.30
13A+13B

image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


Champagne, Henriot Brut Souverain NV med en topp-upp, gott men inte lika gott som i QF-loungen :). Det finns även en de Castelnau Brut Reserve NV + dito rosé, blir nog en champagne provning, efter middag, under dessa 7,5 timmar till Singapore :p
image.jpeg


image.jpeg


Sitter nu vid gången, här känns rymligare här än vid fönstret...

Inte snyggt med shorts och stödstrumpor..... blev långbrallor sen :rolleyes:
image.jpeg


Menyn för middagen är:
STARTERS:
^ Italian-style prosciutto with grilled artichokes and Kalamata olives
^ Roasted baby beetroot and Persian feta salad
^ As an alternative to butter, olive oil is availble upon request.

SALAD
^ Fresh seasonal salad served with vinaigrette

MAIN
^ Grilled fillet of Australian grass-fed beef with red wine balsamic sauce, potato and Cheddar au gratin and mixed vegetables
^ Pan-fried barramundi fillet in tomato caper sauce with fresh herb risotto
^ Penne pasta with pesto cream sauce and wilted spinach
^ Chilled main course Ceasar salad with pan-fried breast of chicken

DESSERT
^ Chocolate and salted caramel tart with créme fraiche
^ Jindi blue and Gouda cheese with grapes and crackers
^ A selection of whole fresh fruit
^ Tea, coffee and chocolates

Mitt val blev;
Prosciutto med skumpa, Biff med Shiraz vin och ost med portvin

Prosciutto - väldigt god skinka
image.jpeg


Biffen - det godaste här var gratängen, mycket god, biffen var väldigt välstekt, torr men samtidigt (hur det nu funkar :cool: ) får dock ett ok
image.jpeg


Osten - vansinnigt god, helt perfekt varm, framför allt Jindi, (är inte vanligt med icke kall på flyget), påpekade detta för crew'n och fick till svar - "Thanks, not very often we hear that about the cheese"
image.jpeg


Matservisen tog drygt 2,5 timmar efter att säkerhetsbältsskylten slockande, kanske lite väl lång tid, är ju bara 5 timmar kvar och jag misstänker att några vill sova för vidare flight till London. Vi fortsätter med skumpa och NZ Shiraz och film, vill inte sova förrän på hotellet i Singapore.
image.jpeg


image.jpeg


Vi har legat på denna höjd minus 4-5000 ft sen Sydney, har inte varit helt "smooth" nånstans, första timmarna var vi moln, känns som om man är mellan ett par jetströmmar eller nåt sånt, säkerhetsbältsskylten har varit på ett antal gånger.

Någonstans 38000 ft (11600 m) ovan Indiska Oceanen, med 2,5h till landning, solnedgång och en utav 777and "häftiga" motorer
image.jpeg


På vår sida tycker jag att det lite mixad crew, 2(+1) st på vår sida;
- Värdinnan, Nick eller Nicole, väldigt, väldigt bra, alltid ett leende och och ett par ord och har fullständig koll på vad P (jag) och M vill ha. Hon kommer att få en "like" via BA's hemsida.
- Värden, Jack, så där, svårt att få ett leende och svårpratat"i början, men han har bättrat sig otroligt, se nedan betr vinet :D
- +1 är en utav de andra som jobbar i andra gången när ordinarie har vila, efter service tryckning tog det 20s innan han var här, sen mindre än 1 min att få vinet och vatten, bra jobbat.

Köpte ett par noice-canceling headphones (Sony ZX770) för £140, kanske inte lika bra som Bose, men för det priset helt ok.

Andra serveringen bestod av
REFRESHMENT eller SNACKS som det står under,
^ An individual selection of sandwiches featuring roast beef with horseradish mayonnaise and lettuce, hummus with carrot and lettuce and prawn with dill, lemon zest and cream cheese
^ Salad of asparagus and quail eggs with Hollandise-style sauce

SWEETS
^ Raspberry friand and chocolate hazelnut tarlet

Tårtbiten blev det inte... nötallergiker framför allt mot hassel- och valnötter
image.jpeg


Smörgåsarna var goda, dock kanske lite torra, men hallonet på desserten var görgod.

Pratade med Nicole och frågade om de var London's baserade eller om de hade crew baserade i Sydney eller Singapore.
Nä, de är UK-baserade och för crew tar LHR-SYD 9 betalda dagar, kalendermässigt 7 dagar, de har 2 nätter i Singapore, 1 natt i Sydney (typ nästan 1,5 då BA15 landar 06.45 och 16 avgår 16.30) och ytterligare 2 nätter i Singapore. Detta var hennes första omgång till Sydney och är nyfiken på hur det är att jobba SIN-LHR, 13-14 flygtid (+ tiden före).
Tillsammans är det deras (crew) 3dje flight gemensamt och även hon tycker att de hat fixat fördelningen och sammanarbetat väldigt bra.

Efter att ha varit lite gnällig i början måste jag medge att denna flight är i närheten av BA001, väldigt bra service (trots det jag skrev tidigare), god mat och "mysigt" i största allmänhet.
Sen att det är lite "rörigt" på 38' ft och jag häller ett halvfullt vattenglas på mig är inte BA's fel, det sista är nog mitt fel med champagne- och vinprovning o_O

Efter sista påfyllningen av Shariz, 70 min före landning, kom värden och frågade om vi skulle vidare till London;
- Nä, vi ska av i Singapore.
- OK, va bra, ska fråga kapten om ni kan ta med resten av flaskan som vi precis som vi öppnade för er, annars måste vi hälla ut den.
2 min efter kom flaskan i en plastpåse - vad ska man säga..... BA levererar kanonbra just nu.
Det ända jag inte gillar just nu är att armstödet mot gången inte är min kompis, jag vill ha upp det, men nej säger det.... Lite som "computer says no" :eek:

Denna flight's känns inte för 7,5 timmar (typ till NYC) mer som en intro-Europe flight men med bättre service :)

Over and out för 4 dagar i Singapore.
 

Peter65

Medlem
Här kommer en mellanrapport om våra 4 dagar i Singapore, blir mest bilder denna gång. Blev mest turistiska saker och en del bad på hotellet, skönt att vara slapp när det är varmt och fuktigt :cool:

Sentosa
image.jpeg


image.jpeg


Long Bar, Raffles Hotel - Singapore Sling, god men dyr :rolleyes:
image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


Little India - första tanken var "uj vad mycket folk"
image.jpeg



image.jpeg


image.jpeg


Orchard Rd - varför lite shopping :D (rea ) och lunch
image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


The Merlion
image.jpeg


Botanical Garden inkl Royal Orchid Garden - vilken park, kanonskönt att komma ifrån trafiken och få lite lugn. Orkidé trädgården kostade $5, helt klart värt pengarna för att se över 1000 orkidéer.
image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


Marina Bay och Garden of the Bay
image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


Chinatown - trevligare än Little India tycker jag, dessutom börjar de fira in Tuppens år, festligheter 7 - 27 januari
image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg

Dragon and Lion dance - någon form av mästerskap, häftigt att se hur de dansar på pålar
image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


Middagsbilder, både "Food Street" och Maxwell Food Center - maten godare i Food Center och dessutom mycket billigare (varje portion ~ $5/ st)
image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg

Och sista bilden från hotellet, Boss Hotel, ligger 200 m från tunnelbanestationen Lavender, där vi tillbringar de sista timmarna innan vi tar tar oss hemåt, blir tunnelbana ut och sen duscha å relaxa i någon lounge. Hotellet är bra, men små rum.
image.jpeg


image.jpeg
 

Agö

Medlem
Pratade med Nicole och frågade om de var London's baserade eller om de hade crew baserade i Sydney eller Singapore.
Nä, de är UK-baserade och för crew tar LHR-SYD 9 betalda dagar, kalendermässigt 7 dagar, de har 2 nätter i Singapore, 1 natt i Sydney (typ nästan 1,5 då BA15 landar 06.45 och 16 avgår 16.30) och ytterligare 2 nätter i Singapore. Detta var hennes första omgång till Sydney och är nyfiken på hur det är att jobba SIN-LHR, 13-14 flygtid (+ tiden före).
Grymt, tack för info. Låter helt galet dyrt - svårt att se någon framtid i detta.
 
Toppen